Csatatestvérek Társas-, Stratégiai-, Kártya és Szerepjáték klub
Menü
 
USE THE FORCE

 

 
A hét kérdése
Milyen rendszeresen látogatod az oldalt?

Minden nap megnézem, hátha van valami új.
Majdnem minden nap megnézem.
Hetente-kéthetente ránézek.
Ha valahová belinkelik megnézem.
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatók
Indulás: 2011-08-06
 
Cikkek

SZEREPJÁTÉK - Star Wars D6

2013.03.25. 10:34, Janesz
Star Wars D6 szerepjáték ismertető

 

Star Wars D6 szerepjáték ismertető

Ennek a visszatekintő cikknek ad egy kis apropót, hogy az FFG most jelentette meg vadi új Star Wars RPG-jét. Így most van egy kis lehetőségünk merengeni a hősi múlton :)  

„Réges régen, egy messzi messzi galaxisban…” - A mondat mely oly sokunk fantáziáját mozgatta meg annyira, hogy a mai napig sem tudunk betelni vele. 

Anno ezt ismerte fel és lovagolta meg a West End Games szerepjáték fejlesztői csapata 1992-ben, mikor is kiadta a Star Wars d6 alapú játékának 2. tökéletesített verzióját. Az akkoriban kirobbant (most már az RPG aranykorának titulált) őrületben elég erős mezőnyben kellett helyt állnia, nem kisebb versenyzők mellett, mint az ADnD, Cyberpunk és a Shadow Run, csak hogy párat említsek. A próbálkozást fényes siker koronázta, ezt több mint 80 roppant igényes kiegészítő szabálykönyv és 38 hivatalos kaland modul bizonyítja.

 

Miért is lett ennyire sikeres és termékeny ez a szerepjáték? Az alkotóknak sikerült átemelniük az „űropera” hangulatát majdnem maradéktalanul a rendkívül egyszerű szabályrendszerbe. Kezdve ezt azzal, hogy a játék alapjává a közönséges 6 oldalú dobókockát tették meg két remek ötlettel fűszerezve. A karakterfejlesztést a játékosok igényeinek és lehetőségeinek maximálisan teret adó szakértelem rendszerben nincsenek korlátok, sem kasztok. A választható fajok palettája rendkívül széles (több mint 100), azok háttere hihetetlenül  színes, hiszen a  hatalmas Galaktikus Birodalomban ezer és ezer különböző bolygón kifejlődött értelmes lényei megszámlálhatatlan civilizációt hoztak létre. Nem utolsó sorban a filmekben látott fantasztikus technológiát izgalmasan és remekül adagolták.
 
Az alap cselekmény ismert: a velejéig romlott és gonosz Birodalom ellen kell felvenni a harcot a Felkelők Szövetségének tagjait alkotó csapatként. De mindez lehet akár csak a gigantikus díszlet is a történetben. Csempész lennél vagy éppen Jedi? Fejvadász vagy egy robot? Netán idegen faj különleges képviselője? Lássuk az alapokat!
 
Először is a d6 rendszerről. Mint ahogy már említettem nem meglepő módon 6 oldalú kockákat használ, de két kis finomítást is vittek a dologba, hogy a fokozatosság elve jobban érvényesüljön és legyen szerepe a szerencsének is.
Amennyi kockatartalék értéke a karakternek az adott feladatra annyival dob, majd összeadja, ha az eredmény nagyobb/egyenlő a célszámmal a feladat sikerült.  Minél tapasztaltabb valaki annál több kockával dob, ezáltal valószínűbb, hogy a magasabb nehézségű célszámokat is megdobhat. Eddig semmi meglepő vagy furfang sincs a dologban. Itt jön be a fokozatos fejlődés elve. Mivel túl nagy lenne a kockák szórása teszem azt 2d6 és 3d6 között, ezért lépcsőt építettek két egész d6 közé a következő módon: a példánál maradva ha valaki fejleszti egy 2d6-os szakértelmét először csak egy kis segítségként jelenik meg a tanulás, a kockatartaléka 2d6+1 re nő majd ujabb tapasztalások után 2d6+2-re. Ez a gyakorlatban azt jeleni, hogy dobhatunk 2d6-tal és a végeredményhez 1-et vagy 2-őt még hozzáadhatunk. Ha megint fejlesztünk akkor 2d6+2-es értékünkből lesz 3d6. És így tovább…
A második csavarás a rendszerben a mázli kocka. Személy szerint én ezt tartom a legjobban eltalált dolognak a játékban. Ez hivatott az Erő vak, misztikus támogatását jelképezni. Minden kockatartalékban ki kell jelölni az egyik kockánkat (ezt érdemes egy jól megkülönböztethető színűvel megtenni) mellyel, ha 2-5-ig dobunk simán  hozzáadhatjuk az eredményhez. Ha azonban jó szerencsénkben 6-ost sikerül dobnunk akkor nem csak hogy hozzáadjuk az eddig kidobott eredményhez de még újra is dobhatunk. Ha újra 6-osra fordul a kocka, akkor megint újra dobhatunk. Mindezt addig ismételhetjük, amíg az Erő kegyelméből sikerül 6-ot dobni. Ez a dolog vicces oldala. Ellenben ha a mázli kocka 1-re fordul, komoly bajba kerülhetünk, ugyanis ilyenkor ki kell venni a dobott kockák közül a legnagyobb számot mutató kockánkat és a mázli kockánkat is, és csak ezek után számolhatjuk ki a végeredményt. Ez jó eséllyel kudarcba fordíthatja a próbálkozásunkat, de nem automatikusan. Ezenfelül bizonyos körülmények között mázli 1-es dobásnál a mesélő közbe szólhat és a végeredménytől függetlenül saját hatáskörbe vonva az eseményeket, extra szálra viheti a történetet (és itt nem az elejted a fegyvered vagy elhasalsz dologra kell gondolni). Látható, hogy a játékba eléggé bele tud szólni egy jobb vagy rosszabb dobás, mely kellemesen bizonytalanná teszi a cselekményt, viszont nincs túlhangsúlyozva. Nem utolsó sorban így egy relatív alacsony vagy közepes értékekkel megáldott/megvert szereplő is tud meglepetéseket okozni az egyik oldalról, másrészt kifejezetten magas értékek sem biztosítanak automatikus sikereket vagy éppen sérthetetlenséget.
 

Karakteralkotásról: A játékosok már eleve kilógnak a tömegből jobb értékeik miatt, tulajdon képen már hőspalántáknak minősülnek, de még rengeteget kell tanulniuk, hogy igazi tényezőkké váljanak. A játékot minden egyes karakter egyenlő esélyekkel kezdheti, mert szerencsére bízott dobások helyett a Főjellemzők értékeit (Ügyesség, Erő, Tudás, Érzékelés, Mechanika, Technika) mindenki maga oszthatja el a választott faj határértékein belül. Ebben a rendszerben a különböző fajok Főjellemző értékei egy -tól/-ig érték között mozognak mely jellemzővé teszi az adott faj képviselőit, de nem skatulyázza be véglegesen. Egy átlag gamorrai sokkal erősebb egy átlag embernél, de ha éppen úgy akarod emberként is lehet a disznópofájúkat megszégyenítő bicepszed, viszont egy wuki nyomába még így sem érhetsz. Tulajdon képen itt karakterépítésről beszélünk.
Miután ezzel megvagyunk a Szakértelmeinket vehetjük fel, melyekkel alap esetben olyan szinten bírunk mint amely Főjellemző alá tartozik. A játék alatt ezeket a Szakértelmeket fejleszthetjük nekünk tetsző sorrendben és módon. Ha valaki pisztolyhős akar lenni bármikor gyúrhat rá, de ha egyszer csak olyan helyzetbe kerül, hogy a pilóta ismereteit kéne fejleszteni, megfelelő tanárral arra is módja nyílik. Maximum kicsivel több időbe és energiába kerül neki, ha a karakteralkotáskor a Mechanika főjellemzőjét elhanyagolta, ami alá ez a szakértelem tartozik.
 
A fejlődésért itt Karakter pontokkal kell fizetnünk, melyeket a kalandok végén kapunk eredményeink figyelembe vételével a kegyes mesélőtől. Általában 3-15 Kp kerül kiosztásra kalandonként. Szó szerint vásároljuk a szakértelem pontokat, melyeket elég egyszerűen ki lehet számolni: amennyi teljes kockánk van a skill-en annyi Kp-ba kerül a tanulás (pl.: 4d6+2ről négy kemény karakterpontért fejlődik 5d6-ra. Mely jártasságbeli tudás már bőven a profi fölött van)
A Karakter pontoknak van egy nagyon kellemes másodlagos felhasználási lehetősége is! Ha netán nagyon szorult helyzetbe kerülünk dönthetünk úgy is, hogy levonunk maximum 2 Kp-t mellyen vásárolunk egy-egy extra kockát a következő dobásunkhoz. Ezen bónusz kockákkal, ha netán 6ost dobunk úgy használhatjuk, mint ha mázli kocka lenne, vagyis addig dobhatunk újra, míg 6osra fordul. Ezzel a szabállyal képesek lehetünk egy vesztett szituból is visszajönni, vagy eldöntheti egy egész mese sorsát is, ha jó időben alkalmaztuk.
Ami viszont igazán epikussá tudja tenni amúgy sem unalmas életünket az az Erő pont! Ha Erő pontot használunk fel egy dobásnál, akkor a kocka tartalékunk nemes egyszerűséggel megduplázódik egy kör erejéig. Mivel ekkora kincs, ezért eleve kevesebb van belőle, minden induló karakternek van 1 db. Ha NAGYON hősiesen cselekszik, akkor a mese végén lehet szerezni, de ez eléggé ritka és kivételes eseményeknél szokott előfordulni, pl.: mikor Luke Skywalker a halálcsillag szellőzőjébe ereszti proton torpedóit, az Erőhöz fordul segítségért melyet fényes és kirobbanó siker követ.
 
Magát a szerepjáték hangulatát nagyon jól beárnyékolja a Sötét Oldal. Ha valaki kifejezetten gonosz dolgot cselekszik akkor a jutalmul Sötét Oldal Pontot kap azonnal. Ez azért is fontos mert ha valaki egy ilyen hősies ideákra épített világban valahogy enged a gonosz csábításnak és beszerzi a 6. Sötét Oldal Pontját sajnos NPC-ként folytatja kalandjait oly illusztris társaságban, mint a Birodalmi Flotta vagy a Fekete Nap Bűnöző Szindikátus. Ha ügyes kis Jedi palánta voltál, akkor akár Lord Vader alatt elfoglalhatod „különleges császári ügynöki” helyedet és ezen túl a régi társaid életét keseríted majd meg időről időre a mesélő gonoszságától függően.
 
Végezetül bár sok mindent lehetne még leírni a játékról, maga a szabályrendszer elég egyszerű, és tág teret enged mind a mesélői, mind a játékosok szabadságának. A hangulatot a filmek remekül megalapozzák, és ami még fontos: a fantasztikus technológia nem megy a játék rovására. Külön szót érdemel a belbecsen felül az illusztráció. Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy ha teheti, lapozzon fel pár könyvet. Remek grafikusok kiváló fekete-fehér rajzai díszítik a lapokat.
 
 
3 hozzászólás
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
2013.03.30. 13:19
Janesz

Örülök, hogy tetszett. Miközben írtam hatalmas nosztalgiaullám söpört végig rajtam :) Ha van kedv és idő akkor összehozhatunk egy kis játékot bármikor...

2013.03.25. 23:21
Fecka

 Én elég sokat játszottam ilyet, nagyon szeretem, nekem nagyon tetszik a rendszere. Ha jól emlékszem a Sötét oldal pontoknál dobni kell... tehát ha kapsz egyet, akkor dobsz D6-ot és nagyobbat kell dobnod mint ahány sötét oldal pontod van, ha sikerült akkor megmarad a karakter játékos karakternek, ha nem akkor elemészti az Erő sötét oldala. 6-nál ugye már automatikus a bukás.  Azt még hozzátenném a cikkhez, hogy ennél gyatrább minőségű RPG szabálykönyvet még az életben nem adott ki senki. Gyakorlatilag 3 átlapozás után a könyv darabjaira esik. A lapok kihullanak belőle. A dolog pikantériája, hogy nekem megvan angolul a Han Solo and the Corporate Sector és az is ugyanolyan kotvány minőségű. (a magyar kiadó a gyártás technológiát is megvette???)

Egyedüli hátulütője a játéknak, hogy az alap könyv meglehetősen kevés infót tartalmaz a SW univerzumról, tehát, ha jó színes játékot szeretne valaki akkor jól be kell vásárolni a kiegészítőkből!

Köszi ezt a kis múltidézést Janesz! Számomra mindíg ez marad A Star Wars szerepjáték!

2013.03.25. 12:01
Tibi-the-One

Ezaz Janeeeesz! Köszii! :) Már régeb el akartam olvasni erről egy ismertetőt! :)

 

Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
 
Cikkek
Friss bejegyzések
2014.05.08. 14:59
2014.04.08. 13:29
2014.03.24. 14:11
2014.02.24. 13:18
2014.02.06. 10:21
Friss hozzászólások
 
Esemény naptár
2021. November
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Ovasgantni való blogok
 
Linkek
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre