2011.10.13. 09:37, Nagypapi
A vérszopó nyomában
A Fury of Dracula egy részben kooperatív jellegű játék, ahol egy játékos személyesíti meg Drakulát, a többi játékos pedig a négy vadászt (Mina Harker, Lord Godalming, Dr Seward és Van Helsing, mindegyikük más-más képességekkel bír) irányítva együtt, egy csapatként küzdve próbálja őt kivéreztetni. Megjegyzendő, hogy a játékosok számától függetlenül mindig mind a négy vadász játékban van, az őket irányító játékosok bárhogy megegyezhetnek, hogy ki kit/kiket kontrollál, vagy akár közösen viszik őket. Drakula célja, hogy egy vámpír-birodalmat hozzon létre, amihez új vámpírok teremtése, a vadászok kiiktatása, és a minél tovább életben (élőhalálban) maradása jelentik az utat. Ezekért vámpír-pontokat (lényegében győzelmi pontokat) kap, amiből hatot kell összegyűjtenie a győzelemhez. A vadászok ebből a szempontból kevésbé kifinomultak, számukra csak egy út van a győzelemhez: Drakula elpusztítása.
A korabeli hangulatú tábla Európát ábrázolja, rajta hatvan város, az ezeket összekötő utak és vasúthálózat, valamint a hajózás során használatos tengeri zónák láthatóak. Ezen kívül a játékban fontos szerepet betöltő egyéb jelzők is a táblán mozgathatók, ilyen pl. az óra, amely a nappalok és éjszakák váltakozását követi nyomon, vagy a Drakula útvonalát mutató ún. nyom. Drakula ugyanis rejtve halad, a városokat képviselő, kezdetben háttal felfelé lerakott kártyák segítségével dokumentálva mozgását –a figurája legtöbbször nem is kerül fel a táblára. A vadászoknak meg kell találniuk Drakulát, amihez vagy be kell lépniük egy olyan városba, ami Drakula nyomában szerepel, vagy egy megfelelő eseménykártyát kell kijátszaniuk. Ekkor a megfelelő város vagy városok felfedődnek, és a vadászok innentől már kalkulálhatnak, hogy hol is lehet ellenfelük. A nyom persze egy idő után kihűl, a kártyák leesnek, amiket utána Drakula újra felhasználhat. Ez lényeges, mert minden város csak egyszer található meg a pakliban. Drakula csak az utakon és tengeren tud mozogni, ősi nemesi család sarjaként nem száll fel a modern kor undorító vívmányának számító gőzparipára. A vasutazás a vadászok számára is bizonytalan játék, kockadobástól függ, hogy a vonattal meddig tudnak eljutni, már ha éppen nem veszítik el az egész körüket, amíg a papírjaikat vizsgálják a hatóságok. Hiába, 1898-ban még messze volt a Schengen-i egyezmény… A tengeri utazás lehetősége mindkét félnek rendelkezésére áll, de ennek is megvannak a hátulütői. Gyors mozgást tesz lehetővé, amivel néhány kör alatt Európa másik felében lehetünk, viszont a tengeren nem lehetséges harcolni, vagy a vadászoknak gyógyulni, vagy kártyákat húzni. A hajózás ugyan gyengíti a vámpírt is (vért veszít), de a tengeren jobban el tud tűnni üldözői szeme elől. Ezen kívül Drakulának van néhány speciális kártyája (ún. power card-ok), amiket mozgásként tud kijátszani. Ezek segítségével pl. éjszaka farkassá alakulva két várost is haladhat, vagy egy városban elbújva helyben marad, miközben úgy néz ki, mintha továbbállt volna. Ezek ügyes használatával kiegyensúlyozhatja a vonat jelentette előnyt, és lerázhatja üldözőit.
Ha Drakula egy városba érkezik, és ott nincsen már egy vadász, akkor csapdát (encounter) helyezhet a városba. Itt sötét hatalmának sokféle megnyilvánulásával találkozhatunk: ködök, denevérek, farkasok, bérgyilkosok, szentségtelen földdel töltött koporsó csak néhány a lehetőségek közül. Ezekkel a legváltozatosabb módon törhet borsot a vadászok orra alá, vagy éppenséggel védheti meg magát nappal. Az egyik legfontosabb ilyen csapda az új vámpír, amit ha nem iktatnak ki idejében a vadászok, akkor Drakula máris két ponttal gazdagabb, jelentős lépést téve a győzelem felé.
Amikor a vadászok lépnek be egy városba, akkor többnyire kérdően néznek Drakulára, hogy ráhibáztak-e egy városra Drakula nyomában. Ilyenkor Drakulának fel kell fednie az adott városhoz tartozó kártyát, és az ott lévő csapdát vagy csapdákat. A vadásznak szembesülni kell a csapda következményeivel, majd ezen túljutva szembeszállhat a Sötétség Hercegével, ha éppen ő is az adott városban tartózkodik. Viszont jó pár csapda (pl. a már említett köd) azonnal véget vet a vadász körének, ezzel megvédve Drakulát –vagy éppen az egyik lerakott vámpírját- egy kör erejéig. A csapdák ellen a vadászok tárgyakkal és eseménykártyákkal szerelkezhetnek fel, amire szükségük is lesz, mert puszta kézzel vajmi keveset tudnak tenni. Ha a város ahová a vadászok beléptek üres, akkor lehetőségük van tárgy- és/vagy eseménykártyát húzni. A tárgykártyák nagyon hasznosak, van itt minden, ami egy vámpírvadásznak csak kellhet: feszületek, szentelt víz, és karók a vámpír ellen, puskák és pisztolyok a gonoszt szolgáló emberek ellen, vagy akár gyors ló, amivel két várost is mozoghat. Egy kellőképpen felszerelt vadász még éjszaka is veszélyes ellenfél lehet Drakulának, tárgyakat tehát mindenképpen gyűjtögetni kell, azonban ezt csak nagyvárosokban lehet megtenni, ráadásul Drakula mesterkedései révén, valamint harcok során eltörhetnek a tárgyak (azaz el kell dobni a kártyát). A másik hasznos segítség az eseménykártya, amit bármely városban lehet húzni, de van bennük egy csavar: a pakli aljáról kell lapot húzni, és a lapok egyharmada denevér-szimbólumot hordoz a hátán, ezeket Drakula kapja meg. A vadászoknak mégis érdemes eseménykártyákkal is felszerelkezniük, mert igencsak hathatós segítségeket kaphatnak innen. A kártyák egy része felfedi Drakula tartózkodási helyét, vagy egy várost, ahol járt, más része a mozgásban nyújt segítséget, akár még „teleportálásra” is lehetőséget ad, azaz bárhová elmozoghatunk a táblán. Vannak a harcot támogató kártyák is, vagy olyanok, amikkel soron kívül tárgyakat húzhatunk, vagy megvédhetjük magunkat egy csapda hatásától. Ugyanakkor Drakula is hasonló lehetőségekhez jut a kártyáiból, a vadászoknak tehát érdemes megfontolni, hogy mikor húznak eseménylapot.
Harc akkor történik, ha a vadászok Drakulával, vagy az egyik szolgájával (Minion) találkoznak. A harcot eseménykártyák megelőzhetik, vagy módosíthatják, a tényleges harc a vadászok részéről a tárgykártyákkal történik. Drakulának saját harci kártyái vannak (ő nem gyűjt tárgyakat), amiket a napszaktól függően használhat. Nappal némi karmolászáson kívül csak kitérni, és elfutni tud, éjszaka azonban köddé vagy denevérré változva is menekülhet, de bevetheti természetfeletti erejét vagy hipnotizáló tekintetét is. A szolgák puskákkal, pisztolyokkal és késekkel lehetnek felszerelkezve, típusuktól függően. Mindkét fél kiválasztja az adott körben használni kívánt kártyáját, egyszerre felfedik azokat, majd kockadobás következik. A nagyobbat dobó fél nyeri a harci kört, egyenlőség esetén a kártyáktól függ, hogy kié a kör. A vesztes féllel változatos dolgok történhetnek: sebesülés, vadászok esetében tárgyvesztés vagy egy vámpírharapás beszerzése, Drakula esetében visszarettenés (a következő körben nem játszhat ki agresszív jellegű kártyát). Bizonyos kombinációk esetén a harc véget ér (tipikusan a menekülés kártyák kijátszásakor megnyert harci kör esetében). További csavar, hogy az adott körben kijátszott kártya nem játszható ki a rákövetkező körben, rászorítva ezzel a játékosokat a taktikázásra.
Az elvesztett életerőpontokat a vadászok képesek visszagyógyulni, ha üres városban állnak. A láblógatásnak azonban megvan az ára, ilyenkor két eseménylapot húznak a vadászok, amiből Drakula természetesen részesülhet, a vadászok esetlegesen felhúzott saját eseménylapjait viszont el kell dobni. A másik sérülésfajta, ami a vadászokat érheti, a harapás, amit Drakulától, vagy egy újonnan teremtett vámpírjától kaphatnak. A megharapott vadászok ellen Drakula dobásbónuszokat kap a harcban, valamint egy esemény- és tárgykártyájukat mindig felfedve kell tartaniuk. Az eseménykártyák között találhatók olyan lapok is, amelyeket megharapott vadászra lehet kijátszani. Ezekkel Drakula megkeserítheti az életüket, viszont a vadászok Hipnózis kártyája nagyon potens nyomravezető Drakula hollétét illetően. A harapás azért is veszélyes, mert két harapás már kifektet egy vadászt (Minát egy is, Van Helsingnek viszont három kell). Ha egy vadász túl sok harapást kap, vagy elfogy az életereje, az két pontot hoz Drakula konyhájára (emlékeztetőül: hat pont szükséges a győzelemhez), és komoly helyzeti előnyt is jelent, mert a vadásznak minden lapját el kell dobnia, bekerül a kórházba, és egy körből kimarad. Ezt Drakula könyörtelenül ki szokta használni további pontok megszerzéséhez, vagy helyzeti előnybe jutáshoz –pl. újra ráveti magát a kórházból zárójelentéssel frissen elbocsátott, kártyákkal nem rendelkező husikára... A harapást kissé bonyolultabb gyógyítani, mint az életerőpontot: bizonyos tárgy és eseménykártyák kijátszása, illetve a táblán található kórház meglátogatása a lehetőségek, de ezek is többnyire kockadobástól függenek. Drakula részéről természetesen teljesen másképp néz ki a sérülések kezelése: relatíve sok vérrel indul, de a sebesüléseken kívül bizonyos képességek (pl. a farkassá változás) használata és a tengeren hajózás is csökkenti vértartalékát. Pótolni kastélyába hazatéréssel tudja, ám erről a vadászok azonnal értesülnek. A másik lehetőség, hogy éjszaka mozgás helyett a városiakból táplálkozik, de erre is csak egy kártyája van, amit nem használhat fel újra, amíg le nem esik a nyomok közül. Meg kell tehát gondolnia, mikor mit választ, és hogy milyen harcokba kezdjen bele –már ha van választása.
Összefoglalva: több mint ötven Fury of Dracula partit játszottam már, ami talán jelzi, hogy mennyire kedves számomra ez a játék. Negatívumként hoznám fel, hogy a szabálykönyv struktúrája nem a legszerencsésebb, és sajnos található benne jó pár ködös, vagy kétértelműen megfogalmazott pont, aminek a kezelésében célszerű előre megállapodni. A magyar változat nem sikerült rosszul, elviselhető szinten vannak a nehézkes vagy hibás fordítások. A magyar változatot azért is merem ajánlani, mert nem lesz hozzá kiegészítő (amiket magyarul nem szoktak kiadni), de nem is kell: ez kérem úgy jó, ahogy van (eltekintve a homályos szabályrendszeri részektől). A hangulat kiváló, mind a komponensek, mind az egész tekintetében, főleg, ha az alapból szürke műanyag figurákat kifest(et)jük. Amivel sokaknak problémája szokott lenni, az a játékegyensúly látszólagos hiánya. Kezdetben Drakula megállíthatatlannak tűnhet, de 5-10 játék után a vadászok többnyire meg szokták találni a megfelelő stratégiát, alaposan feladva ezzel a leckét Drakulának. Viszont Drakulaként is rá lehet jönni olyan trükkökre, és módszerekre, amivel az egyensúly ismét helyreáll, de ehhez kb. 20 játéknyi tapasztalat lehet szükséges. A továbbiakban következő stratégiai szekció remélhetőleg mindkét félnek segítséget nyújt, de egyet fontos észben tartani: a játék nem bocsájtja meg a hibákat. Egy rossz lépés bármely játékostól komoly előnyhöz juttatja a másik oldalt, amit utána már nagyon nehéz helyrehozni, és akár a játékba is kerülhet. Épp ezért nagyon észnél kell lenni, ha győztesen akarunk kikerülni a Sötétség Hercege, és bátor üldözői közötti macska-egér játszmából, ahol sokszor nem is lehet tudni, ki a macska, és ki az egér.
(A cikk igen hosszú lett volna a fentebb említett stratégiai résszel, így az hamarosan egy újabb cikk formájában fog megjelenni - a szerk.)
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem, hogy a Megtévesztés lap kijátszása pontosan hogy történik, mivel nekem kicsit zavaros a szabály. A szabály azt mondja, hogy "a megtévesztés lapot képpel felfelé játssza ki a nyomára, majd felveszi megfelelő helyszínlapját a nyomáról vagy a katakombáiból, és ráhelyezi a megtévesztés lapra. A választott helyszínnek olyannak kell lennie, ahová Drakula szabályosan léphet aktuális tartózkodási helyérõl. Ha az a lap képpel felfelé volt, úgy marad. Végül, ha a lapot a nyomáról vette ki, a lapokat jobbra csúsztatva kitölti az így keletkezett lyukat, és a figurát a megtévesztés kártyára helyezi."
Tegyük fel, hogy Dracula Bordeaux-ból Toulouse-ba, onnan Marseille-ba, majd Clearmont Ferrand-ba ment. Tehát Dracula jelenlegi tartózkodási helye Clearmont Ferrand. Dracula használja a Megtévesztés lapot, amit képeel felfelé kijátszik a nyomára, majd a nyomáról felveszi Bordeux-ot (ide szabályosan léphet), amit már felfedtek a vadászok korábban, és ráteszi képpel felfelé a Megtévesztés lapra, majd arra ráteszi a figuráját. Na de hol itt a megtévesztés, ha elárulja, hogy visszament Drakula Bordeux-ba? Ennek mi értelme? Vagy csak abban az esetben érdemes használni, ha olyan helyszínre megyek, ami mlég nincs felfedve a vadászok elől?
Ha röviden leírnátok ennek a kártyának az optimális használatát azt megköszönném!
Üdv, Miki