2014.05.08. 14:59, Nagypapi
Innsmouth Horror
A Lovecraft novellákat ismerőknek valószínűleg nem kell külön noszogatás, hogy kipróbálják ezt a kiegészítőt. Innsmouth a Cthulhu-mítosz legismertebb, és legveszélyesebb helyszíne, ahol –ellentétben a többi várossal- a Mítosz erői már teljesen átvették az irányítást. A nyomozók tehát semmiféle segítségre nem számíthatnak, ha ide tévednek, és ez a doboz tartalmán is látszik, ugyanis nincsenek benne új tárgyak, sem új varázslatok, szövetségesek, vagy képzettségek. Ez részben talán annak is köszönhető, hogy a játék tervezői felismerték, nincs sok értelme még tovább növelni ezeket a paklikat, az eddigi kiegészítőkben megjelent kártyák bőven elegendőek. A nyomozók számára azért egy újdonsággal szolgál ez a kiegészítő, a Személyes Történetek (Personal Story) kártyáival. Ezek a kártyák a nyomozók karakterlapjának hátoldalán található háttértörténetekhez szervesen kapcsolódó egyéni célok (pl. bizonyos számú szörnytrófea begyűjtése), amelyeket teljesítve nyomozónk valamilyen előnnyel gyarapodik, viszont más körülmények bekövetkezése (pl. bizonyos Pánik szint elérése, vagy a nyomozó megháborodása) esetén valamilyen negatív hatás éri. Mindkét hatás a játék végéig érvényben marad, és hasonlóan a Dunwich-ban található Feladatokhoz és Küldetésekhez mérlegelni kell, mennyire van ideje és lehetősége a nyomozónknak ezek végrehajtására a Nagy Öreg jelentette veszedelem közepette. Ezzel együtt egy hangulatos, a játékot kicsit szerepjáték irányba eltoló elemről van szó. A dobozban az összes, eddig megjelent nyomozóhoz megtalálható a Személyes történet kártya (és az Innsmouth után már nem jelent meg olyan kiegészítő, ami új nyomozókat tartalmaz), tehát itt mindenki biztosan megtalálhatja kedvenc nyomozójának a személyes történetét.
Innsmouth veszélyei más módokon is testet öltenek. Dunwich-hoz hasonlóan Innsmouth-ban is nyílhatnak kapuk, és ezek között vannak Áttörések is. További probléma a Szükségállapot (Martial Law), ami akkor következik be, ha a Nagy Öreg felébredéséhez szükséges Végzetjelzők fele a lapjára került. Innentől már igen veszélyessé válik Innsmouth-ban tartózkodni: ha egy nyomozó Innsmouth-i helyszínen fejezi be a mozgását, akkor sikeres Lopakodás dobást kell tennie, különben letartóztatják, és az Innsmouth-i börtönbe kerül. Az Arkham-i rendőrőrs cellájához képest ez egy sokkal kellemetlenebb hely, itt ugyanis nem csak egy körig maradhat bezárva a nyomozó, és amíg itt marad, addig húznia kell a megfelelő találkozás pakliból, aminek hatásai a sikeres szökéstől a nyomozó feláldozásáig terjednek. Szerencsére a többi nyomozó kívülről segítheti bebörtönzött társát, de ezzel a saját bőrét is kockáztatja. Innsmouth másik veszedelme a Mélységlakók mesterkedéseinek (Deep One Rising) sávja, ami ha betelik, akkor a Nagy Öreg azonnal felébred! Erre a sávra akkor kerül jelző, ha egy Innsmouth-i szörny besétál egy Innsmouth-i Örvénybe (a Dunwich táblán lévő Örvényekhez hasonlóan), vagy ha egy kapunyitást pecsét, vagy más hatás megakadályozott. Szerencsére a nyomozók bizonyítékokat is gyűjthetnek Innsmouth-ról, és ha erre a célra elegendő Nyom-jelzőt áldoznak, akkor a Mélységlakók mesterkedéseinek sávjáról le lehet venni az összes jelzőt: a játékosok sikeresen meggyőzték a szövetségi hatóságokat, hogy rajtaütést tartsanak a városkában. Persze az erre a célra feláldozott Nyom-jelzők fájóan hiányozhatnak máshonnan, és a Mélységlakók mesterkedéseinek sávjára később ismét kerülhetnek jelzők. Az Innsmouth táblán egyébként nincsenek új külső síkok, helyükön található a fentebbi sáv, és a Nyom-jelzők lerakására szolgáló sáv is.
Innsmouth-ban is találhatók vízi helyszínek, és sok új szörny bír az Úszás képességével. Néhány helyszín eléréséhez a nyomozóknak csónakot kell bérelniük, például az Ördögzátony, vagy az alatta húzódó Mélységlakó város is csak így közelíthető meg. A Mélységlakók ráadásul az évtizedek során kereszteződtek az emberekkel, förtelmes hibrideket hozva létre. A nyomozók balszerencséjére előfordulhat, hogy az ő családfájukban is történt ilyen szentségtelen egyesülés, és az eddig rejtett gének kiütköznek rajtuk: bizonyos találkozások esetén egy speciális pakliból (Innsmouth Look) kell húznia a nyomozónak, és ha balszerencsés, akkor a nyomozója is Mélységlakóvá változik (természetesen ilyenkor új nyomozóval kell folytatni a játékot).
A dobozban két új Hírvivő is található, mindegyik Cthulhu hatalmát terjeszti ki különösképpen, de más Nagy Öreggel is használhatóak. Sőt, akár egyszerre is használhatóak, ha keményebb kihívásra vágynak a játékosok. Epic Battle Card-ok is megtalálhatóak az Innsmouth-ban újonnan megjelent Nagy Öregekhez, de a Kingsport-ban található alap pakli nélkül ezek önmagukban nem használhatók.
Összefoglalva: ebben a kiegészítőben kicsit kevesebb újdonságot találunk, mint a többiben, ellenben a hangulata verhetetlen. Kihívás szempontjából elég kemény tud lenni, de jó stratégiával leküzdhető.
Nagypapi mix ajánlata ínyenceknek: természetesen Cthulhu a leginkább illő Nagy Öreg az Innsmouth-hoz, főleg a két Hírvivővel megtámogatva. Keverni nem célszerű más kiegészítővel, mert Dunwich-hoz hasonlóan kevés kapu fog nyílni Innsmouth-ban, ami nem tesz jót a játéknak (vagy használjunk valamilyen spéci házszabályt, vagy keverési módot a Mítosz-pakli előkészítésére). Néhány új Nagy Öreg olyan szörnyeket használ követőinek, amelyek más nagydobozos kiegészítőben (Dunwich vagy Kingsport) jelentek meg, ezért ezeket a szörnyeket célszerű hozzáadni a játékhoz, ha ezek ellen a Nagy Öregek ellen folyik a játék. A Személyes történeteket bármelyik Arkham Horror-játékhoz önállóan is használhatjuk, lévén minden hozzájuk kötődő szabály a kártyákon szerepel, és nem igényelnek kiegészítő-specifikus kártyákat.
Miskatonic Horror
Ez a kiegészítő kilóg a többi közül, ugyanis annak ellenére, hogy nagydobozos, javarészt csak új kártyákat találunk benne. Csak akkor érdemes beruházni rá, ha a többi kiegészítőből már rendelkezünk néhánnyal, és azokat is kezdjük már kiismerni vagy unni, a Miskatonic ugyanis egyfajta meta-kiegészítő: szinte mindegyik, a játékban és a kiegészítőkben található standard és kiegészítő-specifikus paklikhoz egyaránt találunk benne új kártyákat. Tehát minél több kiegészítőnk van, annál több hasznos dolgot találunk magunknak a Miskatonic dobozában. Néhány kártya csak akkor használható, ha egyszerre több kiegészítővel is játszunk, ez a kártyákon lévő ikonokból derül ki. A kártyákon kívül még ún. Intézmények (Institution) is találhatók a dobozban, amik új lehetőségeket nyitnak meg a nyomozók számára, de hátrányokkal is járhatnak, tulajdonképpen Hírvivők és Őrzők egyszerre. Ilyen Intézmény pl. a Miskatonic Egyetem, vagy a Maffia. Végezetül a Dunwich-i Rém, mint Hírvivő is megtalálható a dobozban, ha valaki feldobná a Dunwich kiegészítőt, de nem akarja a webről letölteni, és maga kinyomtatni.
Eddig tehát ezek a kiegészítők jelentek meg az Arkham Horror-hoz, és úgy tűnik, az FFG mostanában inkább a hasonló témájú Mansions of Madness-re koncentrál, nincs hír további kiegészítőkről. A nyomozók és a szörnyek megvásárolhatók műanyag figura formájában is, ha valakinek erre van kedve és anyagi lehetősége, illetve díszített hatoldalú kockák is megjelentek. Mindazonáltal az eddig megjelent kiegészítők is épp elegendőek ahhoz, hogy hosszú-hosszú időre biztosítsuk a változatos Arkham Horror játékélményt. Érdemes lehet körülnézni az Interneten is, számos, rajongók által készített kiegészítő, Nagy Öreg, nyomozó, és még sok minden más is megtalálható. Ezek minősége és kreativitása eléggé változó, de érdemes keresgélni, mert sok jó minőségű munka is található közöttük. Aki pedig érez magában alkotókedvet, annak figyelmébe ajánlom a Strange Aeons nevű programot, aminek segítségével az eredetivel megegyező kinézetű kártyák, szörnyek, Nagy Öregek, és még sok minden más is előállítható.