Csatatestvérek Társas-, Stratégiai-, Kártya és Szerepjáték klub
Menü
 
USE THE FORCE

 

 
A hét kérdése
Milyen rendszeresen látogatod az oldalt?

Minden nap megnézem, hátha van valami új.
Majdnem minden nap megnézem.
Hetente-kéthetente ránézek.
Ha valahová belinkelik megnézem.
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatók
Indulás: 2011-08-06
 
Cikkek

Cikk, a félig véletlen világalkotásról

2014.04.08. 13:29, Tibi-the-One
 

Cikk, a félig véletlen világalkotásról
 
Mostanság olvasom a Vaják könyvsorozat tagjait, és nagyon megtetszett ez a fajta fantasy világkép. Lényegében elég annyit tudni, hogy elég komor hangulatú világ, s bár eleinte ritkának tűnik a mágia, minél előrébb tart az ember a sorozatban, ez az elképzelés annál inkább eltűnik. Elég annyi, hogy a könyvek hangulata nem a szokványos fantasy alap hangulatot hozza, sokkal inkább a trónok harcára emlékeztet, és mivel ilyen szerepjáték világról nem nagyon tudok, gondoltam csinálok egyet (saját szórakozás céljából). Ez a gondolat jó két hétig forgott a fejemben, mert attól féltem, hogy egyedül nem tudnék kellően változatos környezetet létrehozni. Szerencsére ez megdőlni látszik, lássuk hogyan:
 
A folyamat során minél több helyen igyekeztem random generátorokhoz nyúlni, hogy csökkentsem a szubjektivitást, és remélhetőleg növelhessem a változatosságot. Azt gondoltam, hogy ha tőlem (részben) függetlenül alakulnak ki a dolgok, akkor sokkal életszerűbbek lesznek, mintha én tervezném őket. A szövegben majd találtok linkeket az egyes generátorokhoz, amiket használtam.
 
Alkossunk
 
Nos, az első, amivel az ember általában kezdi a világok megalkotását, az a kontinensek körvonala. Ide van is egy remek weboldal, ami mindent megcsinál helyetted, ez pedig a http://donjon.bin.sh/world/ . Itt be lehet állítani, hogy hány % legyen szárazföld, víz, jégborított, de be lehet állítani a tagoltságot és a megjelenítési formákat is. Ha bőszen nyomogatjuk a Random gombot (vagy átírkáljuk a Random Seed értéket), akkor újabbnál újabb világok atlaszát teszi elénk a térkép, amik közül kiválaszthatjuk a legszimpatikusabbat. Ilyenkor érdemes a nekünk tetsző bolygót minden féle megjelenítési formában megnyitni új lapon, majd screen shotokkal lementeni a képeket (ez a későbbiekben megkönnyíti a papírlapra való átrajzolást. Nekem külön tetszett az oldallal kapcsolatban, hogy van egy olyan megjelenítési opciója, ahol körbeforgatja a globust a szemünk előtt a program.
 
Én következő lépésben kirajzoltam A4-es lapra a teljes világot, az összes kontinenssel meg a jégsapkákkal. Ez még csak egy durva skicc, alig látszik valami a vonalakból a mellékelt képen **(első.jpg)**. Erre a lapra felrajzoltam 4 oszlopot és 4 sort, vagyis berácsoztam (a méretarányos átrajzolást segítendő). Következő lépésként fogtam egy A3-as lapot, amit ugyan így felosztottam 4*4 kockára, majd átmásoltam a skiccet, és kissé alaposabban jelöltem meg a kontinensek szélét/sziget elhelyezkedését. Hogy ne legyen átláthatatlan besatíroztam a tavakat **(második.jpg)**. Ez azonban még mindig csak egy random generátor által rajzolt valami (ami mellesleg domborzatot sem tartalmaz). Következő lépésben felrajzoltam a hegyvonulatok hozzávetőleges irányát, majd rájuk rajzoltam a „tipikus fantasy térképes hegy” apró háromszöges formáit. Mivel ezt a lépést nem tudtam véletlenszerűen megoldani, utána olvastam egy kicsit a lemeztektonikának, és próbáltam ennek megfelelően elhelyezni a hegyeket. (Óceánok, beltengerek mellé, oda ahol kontinensütközést képzeltem el. Például azon a helyen, ami a nagy északabbi kontinensen helyezkedik el, északkelet felé a nagy beltenger körül… én el tudom képzelni, hogy ez valaha két kontinens lehetett, amik összeütközve felgyűrték a széleiken a hegyeket, de maradt egy bazi nagy vizes terület közöttük. stb) **(haramdik.jpg)***. Mielőtt továbblépünk, érdemes belőni a távolságokat is a térképen, mert ugye nem mindegy hogy tóról, vagy beltengerről beszélünk egy-egy pocsolya személyénél… Bár a mellékelt képen nem igazán látszik, én is felrajzoltam a saját távolság skálámat, bal oldalt alul. Ilyenkor érdemes még dönteni az egyenlítő elhelyezkedéséről, és az éghajlatokról is, amit nem csak a bolygó dőlésszöge, de a tengeráramlatok is erősen befolyásolnak. Én egy erős dőlésű bolygót képzeltem el, az egyenlítőt arra a csíkra tettem, ami az északi nagy kontinens legalsó peremét érinti. Felrajzoltam az uralkodó szélirányokat (ugyan olyan rendszerben, mint amilyen a Földnek is van), és a tengeráramlatokat is, de erről nincs képem. 
 
 
Mivel nem akartam ilyen nagy világot (20 000 km kerületű az egyenlítő mentén. Ez bár a Föld méretének csak a fele, de nem tudtam volna mivel kitölteni, ha olyan hangulatú világot akarok teremteni, mint amilyen a Trónok Harca/Witcher. Ezért csak egy kis részére koncentrálok most a térképnek, aztán később ki tudja? Lehet hogy felhasználom a többi részét is, sőt!) ezért kiragadtam belőle a már említett északi kontinens északkeleti részén lévő nagy beltengertől keletre található részt. Ez durván 6000 km hosszú, ami bőven elég kell legyen egyenlőre (6000*4000 km, területű rész, tengerrel, szigetekkel, szárazfölddel). Most felosztottam a térképemet kisebb kockákra, hogy a kiszemelt részt át tudjam másolni… egy A2-es lapra :). Az A2-es felkockázása után hip-hop felrajzoltam a földrészt (erről nincs kép, mert halványak a vonalak, nem látszik jól). A hegyeket ezen a nézeten már nem a szokásos „háromszögelős” technikával rajzoltam fel, mert az utóbbi időben kicsit kellemetlennek találtam, hogy ha ezzel a módszerrel rajzolom a hegyláncokat, akkor csak az egyik oldalukra tudok települést helyezni, mivel a hegy „mögötti” rész a papír 2D-s tulajdonságaiból adódóan nem látszik. Ezért aztán felülnézetből rajzoltam a hegyeket a következőképpen: Először megrajzoltam a hegyvonulat irányát egy halvány vonallal, majd erre rajzoltam rá a pontosabb hegygerincet. Ezt jó éles törésekkel tarkítottam, néhol kicsit eltérve, néhol visszaigazodva az eredeti vonalhoz. Itt-ott leágazásokat is raktam bele (az ábra jobb oldalán ezt látjátok) **(hegy tutorial 1.jpg)**. Ez után kijelöltem pár hegycsúcsot, és ezekhez apró vonalakat rajzoltam, mintha a hegycsúcsok egy pókháló közepe lennének. Végül besatíroztam itt-ott a völgyeket és hegyoldalakat, majd körbevonalkáztam a hegylábat **(hegy tutorial 2.jpg, és hegy tutorial 3.jpg)**. Ez a technika nagy kedvencemmé vált, mert a hegyláncok egyes tagjai különböző méretűre rajzolhatók vele, pontos kiterjedését adja meg a hegyeknek, és bármelyik oldalára tudsz rajzolni, amit csak akarsz. Mellesleg szép is. :) **(teljes térkép.jpg)**. Végül berajzoltam a tavakat, szigeteket is. Két dolog maradt hátra, az erdők és a folyók. Az erdőket tetszés szerint le lehet rakni, sok magyarázatot nem igényelnek. A folyóknál három dolgot szem előtt tartva nem tévedhet nagyot az ember: 1: Magasról jönnek (általában hegyek) 2: tavakba/tengerekbe ömlenek 3: Nem tűnnek el a semmi közepén (kivéve, ha valami víznyelő területről van szó, de ez nagyon ritka). A kettes pontot kicsit jobban kifejtve: Egy tónak mindig van befolyója, ha nincs, akkor elláposodik, elmocsarasodik és feltöltődik (legalábbis azt hiszem ez így megy). Ha nincs kifolyója, akkor a tó valószínűleg sós vizű (ne kérdezd miért, ezt csak olvastam). Ezek alapján príma vízrajzot tákolhat az ember, elég hamar. Mielőtt elkezdenénk településeket elhelyezni, utolsó lépésként apró hullámokkal rajzoltam körbe a szárazföldeket, így egyértelműen látszik a szárazföld-víz határ mindenütt **(tengerpart.jpg)**.
 
 
Civilizáció
 
Mielőtt ebbe belekezdenék, arra még fel kell hívnom a figyelmet, hogy volt egy plusz napi munkám azzal, hogy átmásoljam az A2-esről a kész térképet A1-es méretre, mert az A2-es is túl kicsinek bizonyult a további hangulatelemekhez (lásd később). Szóval van egy A1-es méretű térképem, valamint egy A2-es prototípusom. Egy átlátszó irattartó fóliára felrajzoltam egy rácsozatot, ami éppen az A2-es térkép egy kockájába fér bele. A rácsozat 30*30 kockából állt (a térképemen a kontinens pedig 3*4 négyzetet foglalt el). Először azt dobtam ki hova (melyik nagy négyzetre) helyezzem el a fólián lévő rácsozatot. Ehhez dobtam d3-al, majd d4-el (oszlopok és sorok). Például egy 4 (d3-on ez kettőt jelent), 2-es dobás azt jelentette, hogy épp a térkép közepén lévő nagy négyzetre rakom a rácsot. Utána dobtam kétszer a 30 oldalú dobókockámmal, és megkerestem a kis rácsozaton a metszéspontot, és oda tettem egy várost. Ezzel elszórakoztam egy darabig, de végül kb 5 után meguntam, és manuálisan raktam le a településeket **(rács.jpg)**.
Ehhez először kijelöltem adott ország határait (a végleges térképen ezt pöttyözött vonal jelzi majd), majd ceruzával berajzoltam pár nagyobb várost, és néhány jelentősebb várat. A várakat teli piros négyzettel, a várromokat üres piros négyzettel jelöltem. A kicsi, de valamiért mégis fontos települések piros pöttyként, a nagy, fallal körülvett városok egy pötty körrel körbevéve jelölést kaptak. A világalkotás ezen része volt az igazi móka. Először kitaláltam mi jellemzi majd az adott országot, majd eldöntöttem milyen hangzású neve legyen a településeinek. A neveket random gyártattam ezeknek a weboldalaknak a segítségével: http://www.mithrilandmages.com/utilities/CityNames.php 
Gyorsan elmondom melyik miért tetszett. Az elsőnél ki lehet választani, hogy milyen nemzet területéhez hasonló városneveket szeretnénk kapni (pl Cseh), és a program valós településnevekből kever nekünk valamit. Ez nagyon jó, és a szláv jellegű neveket előszeretettel használtam innen, sok jó nevet kiad, és nagyon alacsony számban vannak ismétlődések. Egy hátránya van, hogy borzasztóan lassú. A második gyors, ki lehet választani, hogy ember, elf vagy törp településről van-e szó, a település méretét, és szintén a hangzását is (pl német, szláv, ír hangzású). Ezen kívül a program ad egy gyors leírást is a faluról, ami kb 50%-ban nem túl jó. A nevek gyakran ismétlődnek itt sajnos. Utóbbi időben legtöbbet az utolsó oldalt használtam. Itt van Town name generátor, faluleírás generátor, ország név generátor, karakter név generátor, vár név generátor egyszóval minden, ami ebben a fázisban kellhet. A falu név generátor gyakran értelmes szavakból képez neveket, ami vagy inspirál ha lefordítod (pl.: Ezüsthíd, Kolduslyuk), vagy valami nagyon rossz jön ki (pl.:Gyapjúremény). Bár ország név generátor a neve, gyakrabban használtam település nevekhez, mint az országokhoz a másik programot. Igazából nagyjából azt lehetne mondani, hogy ha valami magyar nyelvű nevet kerestem, akkor a falu név generátort, ha „fantasy” nyelvűt akkor pedig ezt használtam. Ennek az oldalnak valamivel jobb a falu leírás generátora is, sok jó ötletet ad.
Mielőtt azonban bármilyen leírást adtam volna a térkép településeinek a lakott várakat, és néhány falut elláttam címerekkel is. Ehhez a következő oldalt tudom melegen ajánlani: http://rpg.uplink.fi/heraldry/?template=edit Itt temérdek lehetőség közül választhatunk a címerünk megalkotásakor. Nekem nagyon kellemes perceket okozott a sok lehetőség felfedezése. A címerek megrajzolásához érdemes egy címer sablont csinálni keménypapírból, és azt körberajzolgatni, hogy egységes legyen a forma mindenütt **(címerek1.jpg)**.
Ha már tudtam az ország jellemzőjét, akkor a különböző hercegek, dózsék, vajdák, kastellánok, várnagyok, várkapitányok címerét könnyű volt kitalálni. Az egyik nemzetemben például belső harcok dúlnak, mert király nélkül maradt az ország. Németes hangzású vársokkal, fekete-fehér címerekkel láttam el a településeket, szinte minden címeren fekete alapon egy fehér fegyver található. Miután felrajzoltam a címereket, csinálok egy kb 10 mondatos leírást róluk. Ebben szerepel a helyi „főember” neve, a település hangulata, esetleg védelme, és az hogy miből élnek meg az itt lakók. Egy példa: Eskad -> 8300 fő, a rasszista hozzáállás miatt kevés az emberektől eltérő fajú nép. A nemes Ranfid Erzberger, Conrad Gross várnagy leghűbb támogatója. A várost megerősített kőfal védi, fekvése nagyon jó. Félnapi járóföldre van a kikötőfaluja, a közeli hegyeket gyalog egy nap alatt el lehet érni, a mezők pedig jó termést adtak a háború előtt. A város főleg nyilakat, számszeríjakat exportál, de a legjobban fogyó árucikkük a különleges gyógyfüvek, amit a közeli Rejtek-hegységből hoznak a város kószái.
Egy ilyen szöveggel nagyjából megalapozza az ember a várost, sokkal könnyebb kalandot írni bele, vagy akár improvizálni, ha játékra kerül sor. A város leírásához sokat merítettem a fantasynamegenerators.com-ról. 
Ennek az ország alkotó módszernek az előnye, hogy szinte egyik város adja az inspirációt a másikhoz, sőt közben még az országok történelme is körvonalazódik az emberben. Ha az egyik országgal elkészültem, ugrok a következőre. Berajzolom a városok helyét, címerek, majd háttér. Apropó, a háttérhez, ha nevek kellenek, nekem nagyon bejött ez az oldal, szinte csak ezt használom: http://www.malleus.dk/Whfrp/NameGenerator.aspx
 
 
No, hát ennyivel nagyjából el lehet jutni odáig, hogy az embernek van egy nagyon szép térképe, némi háttérrel, de ez a játékhoz még nagyon kevés. Én jelenleg ennek a fázisnak még nem járok a végén, van egy két fehér folt a térképemen. Mindenesetre, ha kész lesz a térkép, akkor tekerek majd a mikroszkóp tárcsáján és egy nagyobb nagyításban vizsgálva, először az országokat, azok tartományait, majd a városokat tervezem részletezni. Erről reményeim szerint később születhet egy újabb cikk… Addig is minden jót, és alkossatok Ti is! :) **(címerek2.jpg)**
 
Tibi
 
Ui.: A fent felsorolt linkek mellett nagy segítséget nyújtanak az alábbi könyvek, melyek nekem pdf-ben meg is vannak (elkérhetőek tehát): Gary Gygax's Living Fantasy; Gary Gygax's World Builder; Ultimate Toolbox. Az első kettő inkább a stílus eltalálásában segít, az utolsó random táblák halmaza 300 oldalon át.
 
3 hozzászólás
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
2014.04.22. 16:50
Fecka

Térkép alkotáshoz ajánlom a Campaign Cartographer nevű  programot! A használata nem egyszerű, tutorial ajánlott hozzá, viszont a végeredmény magáért beszél.
Én azon az állásponton vagyok, hogy ha világot alkotnék, biztos csak akkora területet dolgoznék ki amekkorát a karakterek be fognak járni. Egy Alsó-Nekeresdi parasztgyerekből lett kalandozó, aki a templomnál nagyobb épületet még nem látott, vajmi keveset tud a világról, főleg alsóbb szinteken. Persze ettől függetlenül elégedettséggel töltheti el az embert, ha megalkot egy ilyen nagy világot, ugyanakor csalódás is lehet, ha nem látogatják meg a kalandozók a helyet, aminek a kidolgozásába hosszú órákat öltél, mert nincs kedvük arra menni.
A cikk remek és hasznos!
Köszönet érte!

 

2014.04.19. 09:34
Tibi-the-One

Az is nagyon jó rendszer, szintén én írtam róla ismertetőt. :-) 

2014.04.17. 21:16
Nagypapi

Világalkotáshoz, főleg, ha utána szerepjáték céljaira is használnák, érdemes használni a Dawn of Worlds játékot. Itt a játékosok egymással is kitolva ki tudják alakítani először a világot, utána a fajokat, végül a főbb eseményeket. Utána sokkal közelebb áll majd a játékosokhoz az a saját világ, aminek a megalkotásában, és történelmének formálásában aktívan részt vettek.

Egy 12 oldalas pdf az egész, akinek kell, szívesen elküldöm, ha dob egy e-mailt.

Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
 
Cikkek
Friss bejegyzések
2014.05.08. 14:59
2014.04.08. 13:29
2014.03.24. 14:11
2014.02.24. 13:18
2014.02.06. 10:21
Friss hozzászólások
 
Esemény naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Ovasgantni való blogok
 
Linkek
 

Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre    *****    Egy asztrológiai elemzés,sok segítséget ad,életünk megtervezéséhez,rendeld meg és küldök egy 3 éves éves elõrejelzést is    *****    Szeretne leadni felesleges kilókat? Szeretné méregteleníteni és tisztítani szervezetét?Csatlakozzon a programhoz még ma!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, kezd az évet azzal, hogy belenézel, én segítek értelmezni amit látsz. A saját akaratod dönt!