TÁRSASJÁTÉK - Merchants & Marauders2012.09.05. 07:17, Tibi-the-One
Merchants & Marauders társasjáték ismertető
Merchants & Marauders társasjáték ismertető
Imádom a kalózos témájú játékokat. Amikor még kisgyerek voltam volt egy számítógépes játék, a Sid Meier’s Pirates! amiben hosszú órákat lehetett eltölteni kalózkodással, kincskereséssel, meg kereskedéssel. Később ezt meguntam, rátaláltam a 7Tenger szerepjátékra (amiről már ismertetőt is olvashattatok az oldalon), de most, mintha csak újraélném a gyerekkoromat… A Merchants & Maraudersben minden megvan, ami a kalózkodással, és kereskedéssel egy asztalon megfér. Lássuk hát közelebbről!
A játék a Z-Man games kiadónál látott napvilágot, igen szép méretű, nehéz dobozban. Ha valaki látta a blöff című filmet, akkor tudja, hogy „a súly a megbízhatóság jele”, s ez az állítás most sem hazudtolja meg önmagát. A dobozon egy foghíjas Feketeszakáll néz velünk farkasszemet egy távcsövön át, aranyfogait villogtatva. Nekem kifejezetten tetszik. Felpattintva a kincsesláda fedelét elénk tárul egy zsák aranyérme, négy készlet hajó, különböző színekben, sok-sok jelző, karakterlapok, kártyák, de ami a legdurvább: összerakható kincsesláda (!!), amibe az elásott pénzünket pakolhatjuk. Ez egy vastag kartonelemekből összerakható kb. közepes malacpersely méretű kincsesláda, 3D-ben az asztalodon. Zseniális! A játék grafikájáról el lehet mondani, hogy hozza a Z-man games-től elvárható stílust (Yggdrasil, Dungeon lords, hogy csak kettőt említsek), azaz nem túl komoly, de nagyon szépen kidolgozott, hangulatos grafika jellemzi a játékot.
Mielőtt tovább haladnék, megejtenék pár szót a játéktábláról. A tábla 17 Tengeri zónára van osztva, ebből 16-on ki lehet kötni a bárkát. Minden zóna oldalainál fel vannak tüntetve az égtájak is, amik a nem játékos hajók mozgásához kellenek. Ezek az égtájak nem mindig Észak, Dél, Kelet, Nyugat, például egy háromszög alakú zónának van egy déli, egy észak-nyugati és egy észak-keleti oldala. A játéktáblán foglal helyet a pontozási csík is, illetve az NPC hajók karakterlapjának megfelelő hely is.
Baj van a részeg tengerésszel!
A játék minden esetben azzal kezdődik, hogy a játékosok (2-4 fő), húznak egy kapitányt maguknak. A kapitányok 4 szakértelemmel rendelkeznek, ezek az alábbiak: Tengerészet, Fürkészés, Vezetőkészség és Befolyás. Az értékek 1-4-ig terjednek, és azt mutatják meg, mennyi kockával dobhatsz ha a szakértelmedet próbára kell tenni. A kockákon az 5-ös és 6-os helyén halálfejek vannak, ezek a sikert jelentik. Azaz, ha 3 kockával kell dobnod, és dobsz 1 halálfejet, akkor sikert értél el.
A kapitány után mindenki választ egy kezdőhajót magának, ami egy Slope, vagy egy Fleute lehet. Előbbi kalózoknak ajánlott, mivel kicsi, gyors, mégis több harcra fogható legény fér el benne, mint a lassabb, de nagyobb rakodótérrel rendelkező Fleute-on. Minden játékos kap 10 arany értékben pénzt is, illetve egy-egy Dicsőség kártyát is. Dicsőség kártyákkal mások orra alá törhetünk borsot, magunknak segíthetünk, megléphetünk harcból, sőt némely Dicsőség kártyán speciális legénység, ún. specialista látható. Ezek a specialisták felbérelhetőek a különböző kikötőkben, és segítik a túlélésünket (pl. Hajóorvos, Fegyvermester, Hajóács stb.)
„A lassú hajó időt veszít. Az idő pénz, és nem hagyom, hogy lopjátok a pénzt.” – Jack Sparrow
A játékmenet igen egyszerű. Az első játékos húz egy Esemény kártyát, és kidolgozza a hatását. Ilyen felhúzható eseményekkor jönnek a játékba NPC (Not Player Captain) hajók, akik van valamelyik nemzet hadihajói, vagy kalózhajók. Szintén esemény kártya hatása a tengeri vihar, a járvány, vagy a háború két nemzet között.
Az esemény után jönnek az első játékos akciói, majd a többieké sorban. A játékos 3 akciót hajthat végre egy körben, ez lehet mozgás, keresés, és bedokkolás. Egy akció többször is választható, pl. 3 mozgás egy körben megengedett. Egy mozgással átmehetünk a szomszédos Tengeri zónába, vagy behajózhatunk egy kikötőbe (vagy kijöhetünk onnan). Kereséssel más játékosokat, NPC-ket, vagy kereskedőket jelképező jelzőket kereshetünk meg a saját tengeri zónánkban, sikeres Fürkészés dobás segítségével. Bedokkolás akcióval a hajónk kiköt, a kapitány elmegy szárazföldi levegőt szívni, a legénység meg részegre issza magát valamelyik part menti kocsmában. Ha bedokkolunk, akkor további akciókat hajthatunk végre, ráadásul ezek nem számítanak bele a körönkénti 3 limitbe. Ilyen akcióval adhatunk el rakományt, tölthetjük fel hajónkat más portékákkal, mehetünk el a hajóácshoz fejlesztésekért, vagy szimplán csak berúgjuk a kocsmaajtót, és mindenkit meghívunk egy sörre, hátha valamelyik részeg matróz elfecseg egy-két pletykát. Szintén ezzel az akcióval mehetünk el a helyi kormányzóhoz küldetésért, vagy áshatjuk el az aranyunkat ínségesebb időkre. Nézzük ezek az akciókat kicsit közelebbről!
A játék kereskedelmi rendszere, egyszerűen zseniális! A játék elején minden városra kerül egy hiánycikk jelző véletlenszerűen. Amikor vásárolni akarunk, felhúzunk a rakomány pakliból 6 rakomány lapot, ha valamelyik lap olyan javat mutat, ami hiánycikk, akkor azt el kell dobnunk és másikat húznunk helyette. A nagyszerűség most jön, ha csak egy rakományt veszel, 3 aranyat kell fizetned érte. Ha két egyforma árut vennél, akkor alkudozol egy kicsit, aminek eredményeképp 2-2, azaz 4 aranyért veszel 2 rakományt. Ha 3 vagy több azonos rakományt veszel, akkor laponként 1 aranyért a tiéd lehet az áru. Tételezzük fel, vettél 3 lap textilt, áthajóztad a fél Karib tengert, hogy eladhasd ott ahol hiánycikk a textil. Hiánycikket laponként 6 aranyért lehet eladni, tehát a 3 lapot 18 aranyért adod el. Igen, ezen az úton 15 arany haszonra tettél szert, gratulálok! Ha hiánycikket adsz el egy kikötőben, akkor a hiánycikk jelzőt le kell cserélni egy véletlenszerűen kiválasztott másikra, így folyamatosan változnak a városok igényei, a különböző javakra.
A hajóácsnál nagyobb hajókat vehetsz, vagy speciális fegyvereket (kartácstöltény a legénység ellen, láncos golyók az árbocok kidöntésére stb.). Szintén itt veheted meg a hajófejlesztéseidet is, például a megerősített hajótestet, plusz vitorlákat, plusz legénységi szállást, több ágyút, és sorolhatnám.
A kocsmában 2 arany kifizetésével dobhatunk befolyásra, hátha találunk valami pletykát. A pletykáknak utána lehet járni, és ha igaznak bizonyul, akkor győzelmi pontot kaphatunk értük, az egyéb jutalmak mellett. Ezek a szóbeszédek nagyon hangulatosak, van, hogy megneszeljük, hogy más kalózok hol rejtegetik az aranyukat, és legombolhatunk róluk némi pénzt, vagy szellemhajókat kereshetünk.
A küldetésekről annyit, hogy a játékban mindig van 2 felvehető küldetés, ha valaki megszerzi az egyiket, rögtön húzunk újabb küldetéskártyát, amit más megszerezhet. Ezek a kártyák csak bizonyos kikötőkbe kerülhetnek, ez mindig az adott lapon van feltüntetve, hogy éppen melyikbe. Küldetések közt is van minden, a Kormányzó lányának megmentésétől kezdve, a kalózok kiirtásának megbízó levelén át, a veszélyes fegyencek elszállításáig minden. A fegyences küldetés különösen poén, mert dönthetsz úgy is, hogy nem adod le a hatóságoknak, hanem alkalmazod őt legénységnek, és akkor lesz egy speciális legénységed, csak a küldetést adó nemzet vérdíjat tűz ki a fejedre.
Az arany elásásáról annyit érdemes tudni, hogy több okból is megéri, viszont csak a kapitányod otthonának megfelelő kikötőben áshatod el (ez a kapitányok kártyáján fel van tüntetve). Minden 10 elásott aranyért győzelmi pont jár, ráadásul, ha elásod a kincsed, és ne adj’ Isten meghal a kapitányod, akkor nem süllyed el a hajóddal együtt a vagyonod is, hanem a következő karaktered kapja meg. Az elásott arany egyébként titkos győzelmi pontot ér, azaz nem szabad jelölni a pontozó táblán. Így senki sem tudja, hogy mennyi aranyat ástál el, és hogy éppen hányadán állsz a pénzzel. (A pénz titkosan van kezelve a játék folyamán, sosem láthatod mennyi van a többieknek) Előfordulhat tehát az, hogy neked már csak 1 győzelmi pont kellene a 10-hez, ám valaki bejelenti, hogy nyert, mert van 5 publikus Győzelmi pontja meg 50 elásott aranya. Ilyenkor felfedi a kincsesláda tartalmát, és ha igazat mondott nyert.
Végezzétek ki a szárazföldi patkányokat!
Jöjjön a harc! A játékban két módon lehet harcolni. Kereskedő jelzők ellen, és Játékosok, vagy NPC-k ellen. Az első verzió egyszerűbb, nézzük azt!
Ha sikerül megtalálni a területen a kereskedőt (Fürkészés próba), akkor fel kell csapni 3 rakomány lapot. Ezeken látható ugye a rakomány képe, egy szám 1-5-ig, és két ikon közül az egyik. Az ikonok menekülést, vagy találatot jelképeznek, és azt mutatják meg, mihez kezd a megtámadott kereskedő. A találat ikonra van írva egy-egy hajó rész is, ami megmutatja, hol talál el a kereskedő téged a harcban. A hajód Hajótest, Raktér, Vitorlák, Legénység, Ágyúk és Manőver értékekkel rendelkeznek. Ezek az értékek is 1-5-ig terjedhetnek, és ha találat éri valamelyiket, akkor a megfelelő helyen sérülés keletkezik, amit fakockákkal jelölünk. Ha a kereskedő hajó kilövi valamelyik hajórészed (értsd, nullára csökken az értéke), akkor meglépett mielőtt elkaphattad volna. Akkor is elmenekül a kereskedő, ha legalább annyi menekülés ikon van a 3 felcsapott rakomány kártyán, mint amennyi a hajód manőver tulajdonsága. Akár megölted, akár nem, kapsz egy vérdíjat a kereskedő nemzetétől amiért megtámadtad a hajójukat. Ha legyőzted a kereskedőt, akkor megtarthatod a rajta lévő rakományt (amit a felcsapott kártyák jelképeznek), illetve a kártyákon lévő számoknak megfelelő mennyiségű aranyat is zsákmányolsz tőle. A harc folyamán van lehetőség a felcsapott kártyák számát növelni, vagy csökkenteni, különböző dobásokkal. Ezek lényege, hogy ha növeled a kártyák számát, akkor nyilván több rakományt és pénzt szerzel ha legyőzöd a hajót, viszont az újabb kártyák miatt több sérülést is szenvedhetsz el.
Harc más játékosok ellen: Ilyenkor, a kör elején mindkét játékos bejelenti, hogy Lőni, megszállni, vagy Menekülni szeretne-e, majd egy Tengerészet ellenpróbát dobnak. Aki több sikert ér el, az hajtja végre az akcióját. Lövésnél ez azt jelenti, hogy ha megnyered az ellenpróbát, akkor az összes ágyúd talál. Dobsz a megfelelő számú kockával, hogy kiderüljön hol találod ez az ellenfelet, ő pedig szorgosan húzogatja le a hajórészek életét. Ha olyan helyre kap találatot, ahol már nincs mit lehúzni, akkor a hajótest sérül. Ha a hajótest 0-ra csökken a hajó elsüllyed. Ha megcsáklyázod az ellenfelet, legénységi harc kezdődik, ahol már a Kapitányok Vezetőkészség értéke számít, és automatikusan a hajó legénység értéke pusztul. Ha valakinek elfogy a legénysége, akkor az ellenfelének lehetősége van elfoglalni a hajóját, minden rakománnyal, pénzzel, és speciális fejlesztéssel/legénységgel a fedélzete. Yarr! Ilyenkor a játékos a régi hajóját eldobhatja, és máris az új hajóval hasít tova. A hiányzó legénység szintén a bedokkolás akciónál pótolható, Vezetőkészség dobással, vagy aranytallérokkal.
Említettem, hogy a békés kereskedők és játékosok megtámadásáért, sőt néhány küldetésért is lehet kapni vérdíjat. Ezek szépen gyűlnek a játék folyamán, és több hátrányuk is van. Először is, ahány vérdíjad van egy nemzettől, annyiszor 5 aranyat fizet az adott nemzet, annak a játékosnak aki kinyúvaszt. Másodszor is, magára vonzza a hatóságok figyelmét… Előnye, hogy ha vérdíjad van, akkor kalóz vagy, így a kalóz NPC-k nem fognak megtámadni (ők csak a vérdíjtalan játékosokat vadásszák).
Hogyan vadásznak az NPC-k? Egyszerű. Az eseménykártyák felén kis zászlók találhatóak, egy égtáj kezdőbetűjével. Az angol zászló N betűvel azt jelenti, hogy az angol hadihajó északra halad a táblán, mikor felhúzzuk a lapot. Ha viszont szomszédos mezőn áll valaki, akinek vérdíj van a fején, akkor a kedved Sir letojja, hogy neki merre kéne mennie, azonnal rámozog a vérdíjas delikvensre, és bőszen el is kezdi keresni (az NPC Fürkészés értékével, vagy a játékos vérdíjának számával, ha az nagyobb). Ha megtalálja, akkor a fentebb ismertetett harc veszi kezdetét. A kalózok ugyan ezt csinálják, de ők a vérdíj nélküli játékosokat keresik. Ezek a hadi és kalózhajók igen csak táposak tudnak lenni, így nem árt figyelni, hogy tisztes távolságban maradjunk tőlük!
„Ha a megfelelő pillanatra vártál, ez volt az.” – Jack Sparrow
Mi kell ahhoz, hogy megnyerd a játékot? Egyszerű: 10 győzelmi pont. Feljebb már volt hogy megemlítettem pár dolgot, amivel szerezni lehet őket, de most összegzem, hogy tiszta legyen a kép. Győzelmi pont jár azért, ha megölsz egy játékost, vagy NPC-t. Akkor is kapsz GYP-t, ha legalább 12 aranyat fosztasz le egy kereskedő jelzőről, vagy ha 3 hiánycikket egyszerre adsz el egy kikötőben. GYP jár azért is, ha küldetést teljesítesz, vagy egy tengeri pletykáról kideríted, hogy valójában ez igaz, nem csak mende-monda. Titkos győzelmi pont jár minden 10 elásott aranyért. Győzelmi pont jár azért is, ha veszel egy Galleon, vagy Fregatt hajót. Valahányszor GYP-t kapsz, kapsz egy Dicsőség kártyát is, amik tovább segíthetik a játékodat. Elásott kincsekből maximum 5 GYP-t szerezhetsz, akkor is ha több aranyat ástál el. Ennek ellenére a játék vége mindig nagyon izgalmas, mert sosem tudod ki mennyi pénzt ásott el, és izgulhatsz, hogy már publikus GYP-nél bejelenti, hogy győzött, vagy csak 7-nél majd…
Még egy fontos dolog: Ha meghal a kapitányod, nincs nagyon nagy baj, csak mindened eldobod, húzol egy másik kapitányt, meg választasz egy kezdő hajót, és irány a tenger. Persze, a játékban ez fájóbb, mint így leírva, mert hiába tarthatod meg a győzelmi pontjaid, és az elásott kincsed, az esetlegesen felturbózott hajód a víz alatt blugyog valahol, az esetleg értékes szállítmánnyal együtt, a hajón lévő pénzről, és speciális legénységről nem is beszélve. A karakterhalál erősen visszavesz a hatalmadból, de a játék van annyira kiegyensúlyozott, hogy még több karakterhalál után is meg tudod nyerni (kérdezzétek Rollt).
„A hajónak mindig kell kapitány.” – A Bolygóhollandi legénysége
Mit is mondhatnék összegzésképp? Először is azt, hogy nem olyan nehéz a játék, mint amennyire az ismertetőből annak tűnhet. Valójában pofon egyszerű, két kör alatt megszokod. A játékidő játékosonként 45-60 perc, de nem veszed észre az időt játék közben. Előnyként hoznám még fel a kiváló tartozékokat (3D-s kincsesláda!!), és a szép grafikát, gördülékeny játékmenetet, zseniális megoldásokat (hiánycikkek váltakozása). A hangulat nagyon kalózos, a színesítő szövegek, a küldetések, és pletykák, mind-mind telitalálat.
Hátrányként egy dolgot tudok felhozni, az pedig az, hogy mivel néhány fajta kártyát titkosan kell kezelni a játékban, aki nem tud angolul, annak bizony nehéz dolga lesz… Jó hír viszont, hogy készül a játékhoz magyarosítás, és a kártyákat mindenképp kinyomtatom majd magyarul is!
Akivel eddig játszottam a játékot, azoknak mind nagyon tetszett, nekem főleg szívem csücske lesz ez a társas úgy érzem (bár bevallom még egyszer sem nyertem benne.). Nálam 10/10 a játék, és bátran ajánlom mindenkinek, aki szereti a karib tenger kalózait, vagy a Dreadfleetet, vagy bármi tengerit!
|
Szia,
Szeretném megkérdzeni, hogy az ismertetőben megemlített magyar nyelvű kártyákat meg tudnád valamilyen módon osztani velem?
Köszönöm!
„ Holnap nem tudunk klubba menni Rékával, mert költözik, de legközelebb is leviszem akkor :)