2012.02.03. 08:21, ROLL
Dobozból kibontva
A játékhoz időről időre kiadtak egy Starter set dobozt, ami általában tartalmazott néhány figurát, jelölőket, térképt, kockát (D20) és a szabályokat. Mégis nagyrészt boosterek formájában került forgalomba a legtöbb modell. Egy-egy booster általában 7 különböző figurát tartalmaz, ami között minden esetben találunk Nem-Gyakori és Ritka vagy Nagyon-Ritka besorolásúakat. A modellek kb 30 mm magasak, strapabíró plasztik-műanyag szerű anyagból készültek, és elnagyolt festéssel vannak ellátva. Láthatóan a megfizethetőség, és a mihamarabbi játékélmény volt a cél, így a figurák kidolgozottsága és minősége elmarad egy wargame játékhoz kiadott modellekétől. Minden figurához kapunk egy kártyát, mely az adott modell adatait és képességeit tartalmazza.
Csapatépítés
A SW mini több korszakot ölel fel, és ennek megfelelően a modelleket több frakcióba csoportosítja. Lehetőségünk van a Régi Köztársaság idején, Jedi lovagok összecsapását lejátszani a Sith és mandalor harcosok szövetsége ellen. Vagy a Birodalom felemelkedésének időszakában, a klónháborúk idején a Jediket és klónokat vezényelni a Sith erők által mozgatott szeparatisták ellen. Vezethetjük a Felkelőket, hogy megdöntsük a Galaktikus Birodalom hatalmát. És ha ez sikerült akkor az Új köztársaságot kell megvédenünk a Yuuzhan Vong fenyegetés ellen. Minden korszakban felhasználhatunk kívülálló erőket is amolyan zsoldosok formájában. Persze nem köti semmi, hogy adott érák csak egymás ellen vezényelhetőek, csupán a hangulat miatt érdemes oda figyelni az ilyesmire. Ha már megvan milyen csapatot akarunk össze rakni, akkor meg kell egyeznünk az ellenféllel, hogy mennyi pontból gazdálkodhatunk. Értelemszerűen minden modell adott pontértékkel rendelkezik, így fog összeállni egy nagy létszámú de gyengébb csapat, vagy egy pár fős, ellenben akár nevesített karakterekből álló egység. Ha ezzel megvagyunk, akkor kezdődhet a játék.
Modell és kártya
A modell és a kártya együtt képez egy egészet, hiszen minden modell különböző statisztikákkal bír. Ily módon a modellekről a fent említett dogokon kívül maximum annyi mondható el, hogy minden talpon fel van tüntetve, hogy mely kiadáshoz tartozik, a megnevezése, és a gyakorisága. A kártya egyik oldalán egy rajz látható ami igen hasonlít a modellre, és szerintem egész jó művészi munka. A másik oldalán a lap tetején máris leolvashatjuk a nevét, a pontértékét, és egy ikonnal jelölve van, hogy melyik frakcióba tartozik. Bal felén olyan értékeket tüntetnek fel, mint Életpont, Védekezés, Támadás és Sebzés. Jobb oldalt pedig a képességek vannak felsorolva, és pár sorban részletezve, már ha bír ilyesmikkel az adott modell.
Térképek
A megszokott wargame játékokkal ellentétben itt nem terepasztalon zajlik a játék, hanem nyomtatott térképeken. Így rajtunk áll, hogy a Halálcsillag hangárjában, vagy Mos Eisley poros utcáin, avagy egyéb más helyszínen keveredünk harcba. A térképek négyzetrácsos osztással bírnak, így nem kell méregetnünk a mozgások során, valamint különböző körvonalakkal határolt területek döntenek arról, hogy az nehéz terepnek vagy épp fedezéknek minősül-e a játék során. Külön szólnom kell az ajtókról, amiket külön nyitni és zárni kell, ezzel egy kicsit megfűszerezve a stratégiai lehetőségeinket.
Szabályok
Ha már megvan az ellenfél, a csapat és a helyszín ahol összecsaphatunk, akkor kezdődhet a játék. Kockadobás dönt, hogy ki melyik térfélről indul, ahogyan arról is, hogy ki kezdi a játékot. Ha már a figuráink elfoglalták a kezdő pozíciójukat, és eldőlt, hogy ki kezd, akkor jön maga a játék. Amikor rajtunk a sor, akkor két figurával hajthatunk végre akciót, ami a következő dolgokból állhat mozgás+mozgás, mozgás+támadás, támadás+mozgás vagy egész körös cselekedetet hajt végre. Természetesen vannak képességek amiket támadás helyett kell használnunk, azok előtt vagy után is megoldható a mozgás.
Mozgás: A négyzetrácsos térkép miatt ez egy elég egyszerű dolog. Ha nincs más írva, akkor egy modell 6 mezőt tud mozogni egy mozgás felhasználásával. Az átlós mozgás illetve a nehéz terepen való haladás duplán számít.
Támadás: Mozgásunk előtt vagy után lehetőségünk van támadni. Ha közelharcos modellről van szó, akkor bizony egy ellenféllel szomszédős mezőn kell legyünk ehhez, amúgy meg a lövéseknél nincs lőtáv, maximum az átláthatatlan tereptárgyak gátolnak abban, hogy kit célozhatunk meg. Ha a mező egy sarka amin a figuránk áll, összeköthető a célpont mezejének egy sarkával úgy hogy abban ne legyen áthatolhatatlan terep, akkor lőhetünk is. Dobunk D20-szal, és hozzá adjuk a Támadásunkat. Ha a kapott érték eléri vagy meghaladja a célpont Védekezését, amihez esetleg a fedezék adta és egyéb bónuszok is jöhetnek, akkor a találat sikeres, és a célpont Életpontjaiból le kell vonni a támadó Sebzés értékét. Ha valakinek 0-ra fogynak a pontjai, az lekerül a tábláról.
Erő: Nem is lenne Star Wars, ha nem lenne lehetőségünk az Erőt használni. Az erőhasználó karakterek a játék elején megszabott mennyiségű Erő ponttal bírnak, és ebből gazdálkodhatnak a játék során. Némely esetben ezek a pontok termelődhetnek is, ilyenkor körről körre lesz lehetőségünk használni az Erőt. A felhasználás számtalan módon történhet. Támadhatunk, ellökhetjük az ellenfelet, félre csaphatjuk a felénk tartó sugárnyalábot, fojtogathatjuk, villámokkal szórhatjuk meg az ellent, és még megannyi lehetőség létezik. Hogy mi épp melyiket használhatjuk ezek közül, az minden esetben fel van tüntetve a kártyánkon.
Parancsnoki hatás: Ez általában olyan dolog, ami egy figura körzetében előnyt jelenthet a hasonló figurák részére. De akad olyan Parancsnoki hatások is, ami kollektíven az egész csapatunkat érinti, amíg az adott modell a pályán van.
Miután cselekedtünk két figurával az ellenfél jön, és ő is cselekszik két figurával. Így megy ez addig, míg minden figuránk sorra nem kerül. Ha már a pályán minden figura cselekedett egyet, akkor új kör következik, ismét dobással kell eldönteni, hogy ki kezdhet.
Természetesen a játékot az nyeri, aki le tudja irtani az ellenfelét a pályáról.
Összegzés
A SW mini egy elég egyszerű és nagyon hangulatos játék, ami kiváló szórakozást nyújt két ember részére. A szabályok egyszerűek és könnyen tanulhatóak. A nagy mennyiségű figurakészlet miatt meglehetősen változatos tud lenni, és a bizonyos parancsnoki hatások kombinációjával igen sok stratégiai cselre van lehetőségünk. Amennyiben mindez nem lenne elég, maga a tény, hogy Star Wars-os témában játszhatunk, már önmagában egy kisebb főnyereménynek számít. Egyetlen hátránya a kicsit csúf figurákon túl, hogy már több mint egy éve nem forgalmazzák, így a boltokban fellehető készletek lassan elapadnak.
Ha csak be nem temet minket a hó holnapig, ki is próbáljuk. Köszi az összefoglalót!
Az Erő legyen veletek!