2011.09.01. 09:03, Tibi-the-One
Küllem
Ami először szembeötlik a borító. Ezen semmi mást nem láthatunk Darth Vaderen és a könyv címén kívül. Az egész egy szépia színezetű kép, nem túl sokat mondó ezért aztán nem is fecsérlem a szavakat rá feleslegesen. Belül a könyvet szép színes és igényes, a világhoz hű rajzok díszítik, a fejezetek elején egy-egy, a filmből készül montázzsal.
Szerkezet
Az alapkönyv 15 fejezetre van osztva. Az első a kezdő játékosoknak van, a jól megszokott bevezetővel, hogy hogyan játszunk, mi kell a játékhoz és hasonló információk, azzal a különbséggel, hogy helyet kapott itt az alapkönyv által játszható három történeti kor ismertetése is. Ez csak egy bekezdés ugyan, és csak néhány mondat jellemzi a Birodalom felkelését (episode 1-3), a Lázadás korát (episode 4-6), illetve az Új Köztársaság, és Új Jedi Rend nevű kort, amit a játékos a Del Rey könyvsorozat által ismerhet meg.
Az első fejezetben a tulajdonságaink kerülnek terítékre, és kapunk 2-3 féle módszert, hogy miként kaphatjuk meg kezdő tulajdonságainkat. Természetesen kapunk információt a tulajdonság módosítókról is, és egy ismertetőt a karizma, bölcsesség, és intelligencia közötti különbségről is. Ezzel ki is merül az első fejezet, s rögtön áttérünk a másodikra, ahol a fajokról esik szó.
Fajok terén nem szűkölködik a játék, 17 különböző fajt kínál fel csak az alapkönyv és ezt a számot sokszorozza a többi kiegészítőkönyvben, és szörnyek könyvében megjelent fajlista. Az alapkönyv fajai között megtalálhatjuk természetesen az embert, de olyan lényeket is, mint Ewok, Kel’Dor, Twi’lek, Wookie vagy Gungan. Mielőtt a 17 nép ismertetésének szaladnánk neki, kapunk egy rövid táblázatot a játékban használt általánosabb nyelvekről, és egy kis információt arról, hogy melyik korban melyik faj volt az elterjedt. Ezek után a tizenhét népcsoport jellemzése következik, faji bónuszokkal, majd át is térhetünk a hármas fejezetre.
A haramadik fejezetben megismerhetjük a karakterosztályokat. Öt kaszt közül választhatunk kezdetben. Ez kissé fukarnak hat, de később meglátjuk hogy ezzel az öttel is annyi mindent kezdhetünk, hogy azt se tudjuk majd merre fejlődjünk tovább. Az öt osztály tehát, a jedi (jedi), nemes (noble), csempész (scoundrel), felderítő (scout) és a harcos (soldier). Minden kaszthoz tartozik egy leírás, és egy táblázat a szintfüggő tulajdonságokkal (alap támadás módosító, stb.), illetve négy Talent fa. Például a Jedi kaszthoz tartozik egy jedi consular, jedi guardian, jedi sentinel és egy lightsaber talent fa. A consular fával a meggyőzésünket fejleszthetjük, a guardiannel olyan harci trükkökre tehetünk szert mint a harci meditáció, ami társainknak és nekünk is bónuszokat ad, a sentinel fa segít felkutatni a sith-eket, magunkat pedig elrejteni előlük, a lightsaber talent fán pedig olyan csemegék vannak, mint pl a lövedékek fénykarddal való kivédése.
A következő fejezetben a szakértelmek sora következik, a szokásos bevezetővel, ami elmagyarázza miképp működnek szakértelmeink, és hogyan tehetünk szert rájuk. A játékban nincs sok szakértelem, szám szerint 19, de sosem éreztem azt hogy valami hiányozna a listából. A fejezet hátralevő részében ezek ismertetése zajlik, példa célszámokkal és hasonló dolgokkal. Itt még megjegyezném, hogy a játékban van egy use the Force nevű szakértelem is, ezzel használhatjuk az erő különféle trükkjeit, gyógyulhatunk gyorsabban, vagy kommunikálhatunk telepatikusan.
Mint minden magára valamit is adó d20-as könyv, rögtön a szakértelmek után ez is felsoroltatja a képességeket. Több mint 60 képesség közül szemezgethetünk kedvünkre, természetesen csak ha megfelelünk az előfeltételeiknek. Az általános képességek (fegyverfókusz, kaszabolás, közeli lövés és társai) mellett találunk számos olyan képességet amit más játékokban nem fedezhetünk fel, ilyenek például a force training, ami 1 + bölcsesség módosítónyi erő trükköt ad a tulajdonosának, az előfeltétele pedig engedélyt arra, hogy használja a use the force nevű szakértelmet. Találunk még persze más kasztnak kedvező csemegéket is, ilyenek az őrjöngésre vonatkozóak amiket a harcos tud felvenni ha rendelkezik bizonyos talentekkel, vagy olyat ami lehetővé teszi hogy roham közben csípőből tüzeljünk.
A hatodik fejezet az Erőről szól. Az erő pontokról, ezek megszerzéséről, és használatáról, valamint a sötét oldalról és sötét oldal pontokról ír a fejezet eleje. Sötét oldal pontok? Igen! Ha visszaélsz az Erővel, akkor bezsebelsz párat. Amég nincs sok nem kell aggódni, a jó tettekkel veszíthetsz a fekete pontjaidból, de ha már tetemesebb mennyiség birtokosa vagy, akkor már csak olyan dolgokkal nullázhatod őket, mint a hősi halál és hasonlók. Ha pedig eszed ágában sincs hősi halált halni, akkor egy idő után annyi rossz pontod lesz, hogy a karaktered végleg átáll a sötét oldalra, és a kalandmester veszi át felette az irányítást. Ez után a figyelmezetés után végigolvashatjuk a Force powereket. Először is az Erő trükkökről használatáról olvashatunk nagy általánosságban. Dióhéjban elég annyit mondani róla, hogy minden trükköt csatánként egyszer használhatunk. Vannak persze lehetőségeink hogy visszaszerezzük egy csatán belül a már elhasznált képességeinket is, például ha természetes 20-ast dobunk egy use the force próbán, elköltünk egy erő pontot, és hasonlók. Az erő trükkök között pedig megtalálunk mindent, amit csak egy jedi (vagy sith) kívánhat, a jövőbe látástól, az elme trükkön és lökésen át a fojtogatásig és villámszórásig. Ez a felsorolás természetesen közel sem volt teljes, számszerűleg 17 Erő trükköt tanulhatunk meg a játék folyamán. Ahhoz hogy egy ilyen képességet használjunk use the force próbát kell végrehajtanunk, és a dobás eredményétől függően fog történni valami. Fojtással például ha csak 15-ös célszámot érünk el akkor a sebzésünk 2d6 lesz, és ha az ellenfél ettől kisebb szívósság mentőt dob, akkor kimarad a következő köre. Ha azonban sikerül 25-ös célszámot elérnünk, akkor 6d6 sebzést oszthatunk ki, az egyéb hatások mellett. Ebben a fejezetben kapunk még 4 talent fát, ami az Erő használatában tesz minket jártasabbá, de ehhez csak azok férnek hozzá, akik rendelkeznek egy adott képességgel (lásd előző fejezet). Hogy még több lehetőségünk adódjon, Erő technikákat (amik az erő használatát teszik könnyebbé), és Erő titkokat (amit csak a legjobb jedik sajátíthatnak el) is felsorol a könyv. Ilyen titokkal például elérhetjük hogy egy sebző Erő trükkünk másfélszeres sebzést okozzon. Köztudott azonban hogy az erő minden élőt átjár. Éppen ezért azok sem maradnak ki a mókából, akik nem a jedi karakterosztályt választják. Az erőpontokat ugyanis minden karakter megkapja, és arra használja hogy egy-egy próbáját megturbózza. Ezt úgy teheti meg, hogy elkölt egy pontot, cserébe D6-ot hozzáadhat egy próbájához. Az így kapott sikert egy hétköznapi zsoldos szerencsének hívja, egy jedi pedig betudja az erő jótékony hatásának. A fejezet hátralévő részében a különböző erőhasználó tradíciókról kapunk leírást, ami a jedi renddel és a sithekkel kezdődik, de felsorol még két erőhasználó hagyományt is.
A következő fejezet karakterünk részleteivel foglalkozik, mint például kora, magassága, jelleme. Opcionális szabályként találunk itt még sors pontokat, amik megint csak bónuszokat adnak a dobásainkhoz, ha annak érdekében dobunk, hogy sorsunkat bevégezzük.
A nyolcadik fejezet ír a pénzről, és a felszerelési tárgyakról. Itt vehetjük meg kezdő felszerelésünket is, de nem akármilyen módon! A felszerelési tárgyak többféle kategóriába esnek. Vannak tárgyak amik legálisak, vannak amit engedélyekkel megvehetünk, de vannak szigorított, katonai, és illegális tárgyak is. Ha ilyen nem túl legális árut szeretnénk megvenni, akkor vagy beszerezzük a fekte piacról 3-4 vagy akár ötszörös áron, vagy megpróbálunk engedélyt szerezni rá. Akárhogy is teszünk, szükségünk lesz egy Ismeretek (bürokrácia), vagy Információ gyűjtés próbára, amit ha nagyon elrontunk, akkor még a hatóságok is ránk szállhatnak. Az izgalmas vásárlást követő rész után leírást kapunk a fegyverekről, páncélokról, és hétköznapibb tárgyakról, végül pedig a járművekről.
A kilencedik fejezet a harcrendszert mutatja be, ami a tipikus d20-as harcrendszer szép példája. Az akciók, a sebzés az életpontok, és a halál is ugyan az mint például D&D-ben. Van egy damage threshold nevű érték azonban, amit ha meghalad a bejövő sebzés, akkor azonnal harcképtelenné válasz vagy rosszabb esetben meghalsz. Ez mondjuk elég érthető is, ha belegondolunk, egy karakter szerencsés dobásokkal elérheti azt hogy nagyon sok élete legyen. Ez a sebzéstűrés azonban csak lassan növekszik, így ha egy lézerágyú eltalálja, akkor sem fog vígan harcolni tovább hanem ájultan a földre rogy, holott még maradt életpontja jócskán. A harcrendszer még annyi különlegességet mutat, hogy van benne egyfajta átmenet a D&D és a Mutants& Masterminds között, ugyanis itt is megtalálható 6 állapot, amibe speciális támadásoktól függően a karakter kerülhet, így szerezvén negatív módosítókat.
A következő fejezetben a szerep a járműveké. Itt kap helyet a földi, vagy föld közeli járművek részletes leírása, számos űrhajófajta jellemzése, és az ezekkel való harc lebonyolításának szabályai is.
A star wars univerzum elképzelhetetlen droidok nélkül, így aztán kaptak is egy külön fejezetet. Rögtön egy kiegészítő szabállyal találkozunk: „Hogyan hozzunk létre droid karaktert?” Gyakorlatilag egy második karakteralkotás, ahol a droidot rakjuk össze szó szerint darabokból, ugyanis eldönthetjük hogy lánctalpon, keréken vagy lábbakkal mozogjon-e droidunk, ha lábakkal akkor mennyivel, milyen fegyvere legyen, milyen páncélja, de még különböző processzorokat is vásárolhatunk hozzá. A droid alkotás után kapunk pár előre legyártott darabot, mint példálul az R2-és széria darabjai, vagy az episode 1 „vettem-vettem” droidjai.
A tizenkettedik fejezetben kiemelt kasztokat találunk, mint például a jedi lovag, fejvadász, sith lord, vadászpilóta, és még sokan mások. Ezekre a kasztokra is ugyan az vonatkozik mint a fentebb leírtakra, rendelkeznek ők is talent fával, és számos extra képességgel amik a különböző szituációkban adnak előnyt használóiknak.
A következő részben a galaxis bolygóinak ismertetése következik. Minden bolygóhoz jár némi információ, amiket egy Ismeretek (galaktikus) próbával szerezhetünk meg.
A tizennegyedik fejezetben a kalandmesternek szóló tanácsok tárházát találjuk, különböző játékstílusok ismertetésével, a játékegyensúly fenntartásáról szóló résszel, és olyan más témákkal ami nagyon hasznos a kezdő kalandmestereknek, de a tapasztaltabbak nyugodtan átugorhatják őket. A fejezet vége felé azonban érdemes még egy kicsi időt eltöltenünk, ugyanis a mérgek, és egyéb veszélyes környezeti tényezők itt kerülnek leírásra, nem pedig a harcrendszer részben.
Az utolsó előtti részben az alapkönyv segítségével játszható három korba nyerhetünk bepillantást, egy történelmi áttekintéssel, majd a kor híresebb embereinek felsorolásával, és ezek kidolgozott értékeivel.
Az utolsó fejezet egyfajta szörnyek könyve mini változat, a filmekben látott szörnyek, és néhány általánosabb bestia értékeit tanulmányozhatjuk benne. Ebben a fejezetben találjuk meg a gyakoribb NPC-k értékeit is, mint például a storm trooperét, vagy a Birodalmi tisztét.
Végül szeretnék megosztani pár saját tapasztalatot a játékkal kapcsolatban. Az első, hogy ez a könyv is angol nyelvű, így aki nem játszott még d20-as rendszerben annak nehéz lesz a szabályok között eligazodnia, aki viszont már ismeri a dörgést, annak szinte semmi újat nem fog a rendszer nyújtani. Azért is szerettem meg főleg ezt a játékot, mert a D&D után a harc, a karakteralkotás már pofon egyszerűen ment, és elég volt az olyan finomságokra koncentrálnom mint a jedi erők és talent fák, amik mellesleg minimum megduplázzák, és nem kissé színesítik a játékban rejlő lehetőségeket. A játék sikeréhez hozzájárul az is, hogy létezik kiegészítő könyv az Öreg Köztársaság korához, a Jedi Akadémiához, de külön könyv jött ki a sötét oldal használóinak kedvéért is, és egy kb 200 fajt számláló szörnyek könyve is megjelent a játékhoz (és még sorolhatnék pár kiadványt). Szerintem mindenkinek érdemes kipróbálnia egyszer a játékot, mert egyszerű, pörgős és élvezetes, annak pedig aki szereti a Star wars világát egyszerűen kötelező.