Illusztrációk
Számomra a kártyák esetében nem mellékes, hogy a játék közben milyen képek köszönnek vissza a lapokról. Ahogy azt fentebb is írtam, a Lord of the Rings (LOTR) kártyái 2011-ben elnyerték a legjobb illusztráció díját, így nyugodtan kijelenthetjük, hogy a LOTR egy nagyon szép kártyajáték. Sajnos nem olyan régi festők munkáit tették a lapokra, mint Angus McBride vagy Alan Lee, de szerencsére nem is a filmekre hagyatkoztak, így elég egyedi képi világa lett a játéknak, ami mindenképp nagyon dicséretes.
Kalandozások Középföldén
Első sorban ki kell emelnem, hogy ez egy kooperatív jellegű kártyajáték, és talán az első olyan, amit lehet egyedül is játszani, de akár négy játékos is igyekezhet egy-egy küldetést teljesíteni. Ahogy azt sejteni lehet, a játékosok egy előre összeállított küldetés ellen együttes erővel játszanak, így közösen osztoznak a győzelem és a vereség élményén.
Paklik összeállítása
A játék elején el kell döntenünk, hogy mely küldetéssel fogunk próbálkozni. Ha választottunk, akkor a küldetéskártyán megtaláljuk, hogy mely ikonokkal ellátott ellenfeleket, helyszíneket és ármányokat kell beletennünk a küldetés paklijába. Ha ezzel megvagyunk, akkor máris készen állnak a gonosz teremtmények a fogadásunkra.
Persze nem csak a küldetést kell kiválasztanunk, hanem azokat a hősöket is, akikkel majd megpróbáljuk legyőzni a sötétség seregeit. A hősök és a hozzájuk tartozó lapok négy nagy csoportra oszthatóak, úgy mint Vezetés, Tudás, Lélek és Harcászat. Hősökből hármat kell választanunk, és itt természetesen olyan neves karakterekre kell gondolni, mint Aragorn, Gorfindel vagy Gimli. A választott hősök valamely csoportba tartoznak, így meghatározott, hogy milyen típusú lapok kijátszására leszünk képesek. Értelem szerűen, ha a hőseink egyike sem tagja a tudás csoportnak, akkor a játék során a tudás lapokat nem fogjuk tudni kijátszani. A paklink szövetségesekből (katonák, lények, nevesített karakterek), hozzácsatolásokból (fegyverek, rangok, varázstárgyak) és eseményekből (akciók, taktikák, varázslatok) fog összeállni. Ha a hősök paklija összeállt, és egyazon lapból legfeljebb három példányt tartalmaz, valamint odafigyeltünk arra, hogy a lapok és a hősök azonos csoportba tartozzanak, elkezdhetjük a küldetést.
Fenyegetettség
Első sorban be kell állítanunk a csapat fenyegetettségét, az erre hivatott számlálón, ami azt jelzi, hogy kicsiny kompániánk mennyire szúrja Szauron szemét. A játék kezdetén a hősökön feltüntetett „Fenyegetettség költség” értékek összegével, nagyjából harmincas szintről indulunk, amit az esetek nagy részében csak növekedni fog. Minél magasabb ez a szint, annál erősebb ellenfelet kapunk a nyakunkra, mígnem az ötvenes szintet elérve vagy azt meghaladva kiesünk a játékból.
Egy kör felosztása
A játék körökből áll, egy kör pedig az alábbi hét fázisból tevődik össze.
Első fázis – Erőforrás
Ebben a fázisban minden hős kap egy erőforrás jelzőt, és a játékos pedig húz egy lapot. Az erőforrások és a hősök szorosan összetartoznak, hiszen nem mindegy, hogy egy tudás vagy egy lélek csoportba tartozó hős erőforrását használjuk majd a lapok kijátszása során. Természetesen, ha egy hős meghal, akkor elveszítjük az összes erőforrást is ami hozzá tartozott, így nem árt, ha a jelzőket magán a kártyán tároljuk.
Második fázis – Tervezés
A tervezés során játszhatunk ki szövetségeseket vagy hozzárendelés kártyákat. Persze itt már figyelni kell, hogy például egy taktika csoportba tartozó szövetséges összes költsége olyan erőforrásból legyen megfizetve, amit egy vagy több taktika csoportba tartozó hős készletéből származik. Ez valóban a tervezés szakasza, hiszen szinte csak ebben a fázisban tudunk szövetségeseket kijátszani, tehát itt el eldöntenünk, hogy szükségünk lesz-e erősítésre a kör további részében.
Harmadik fázis – Küldetés
A hőseink és általában a szövetségeseik rendelkezne egy akaraterő értékkel. A küldetés fázis során lényeket rendelhetünk a küldetéshez, amit az akaraterejük lévén fognak tudni előre mozdítani. Miután minden játékos döntött arról, hogy mely lapjait rendeli a küldetéshez, a küldetés-pakliból fel kell fedni annyi lapot amennyi játékos a játékban van. Ekkor érkeznek a kellemetlen események, a baljóslatú helyszínek, és a gonosz teremtmények egy úgynevezett előkészületi területre. Miután az esetleges hatások végrehajtásra kerültek, összevetjük, hogy a játékosok által kijelölt lapok akaratereje vagy az ellenfél fenyegetése a nagyobb. Ennek fényében vagy előrehalad a csapat a kaland teljesítésében, vagy növekszik a fenyegetettségük. Fontos megjegyezni, hogy azon karakterek, akik egy küldetést próbálnak megcsinálni, már jó eséllyel nem fognak semmit csinálni a kör hátralévő részében.
Negyedik fázis – Utazás
Az utazás során lehetőség van az előkészületi területen lévő helyszín kártyák felderítésére. Ez azért hasznos, mert ilyenkor a kártya kikerül a jelenlegi helyéről, és nem fog beleszámítani a következő fenyegetettségbe. Ha úgy jobban tetszik, lehetőség van a baljós helyszínek felderítésére, hogy a továbbiakban már ne kelljen félnünk attól, hogy esetleg ott rejtőzik valami veszedelem. Ha a játékosok úgy döntenek, hogy felderítenek egy helyszínt, akkor a küldetés fázis során nem a küldetés teljesítésében haladnak előre, hanem a helyszín felderítésében. Amikor egy helyszínre annyi jelző kerül, amennyi a küldetéspontja, akkor annak a felderítése sikeres volt, így kikerül a játékból.
Ötödik fázis – Találkozás
Ebben a fázisban fog mozgolódni az ellenség. Mindenekelőtt, minden játékos önkéntesen megrohamozhat egy olyan ellenséget, amelyik az előkészületi területen van, így a harcosabb paklival játszó játékosok bevédhetik a kevésbé harcias társaikat. Ha még maradt olyan lény, akinek nincs ellenfele, az a kezdőjátékossal kezdve, majd sorban haladva megvizsgálja, hogy kinek milyen értéken áll a fenyegetés jelzője. Az első olyan játékosra rá fog rontani, akinek a fenyegetettsége egyenlő vagy nagyobb, mint a szörny összecsapás értéke. Persze lehetséges, hogy a játékosok kezdetben még olyan kis porszemek a sötétség sakktábláján, hogy egy szörny nem foglalkozik velük.
Hatodik fázis – Harc
Kialakultak az összecsapások, megvan, hogy melyik játékos, mely szörnyek ellen fog csatázni, és kik azok a karakterek, akik ebben a körben még nem csináltak semmit, így felkészülten várják a harc kezdetét. A fázis első lépésében az ellenfelek kapnak egy úgynevezett árnyékkártyát, aminek a hatása még nem ismert a játékosok számára, így a csatában alkalmazott fortélyokat hivatott megjeleníteni. Az árnyékkártya felfedése előtt kell kijelölni azon karaktereket, akik az ellenség támadását megpróbálják kivédeni. Amint megvannak a védők, vagy épp nincsenek, az árnyékkártya felfedésre és végrehajtásra kerül, majd a lény leadja a támadását. Ha volt védő, akkor a páncél értékét kivonhatja a támadó sebzéséből, és ha még maradt valami, azt elszenvedi sérülésként. Ha nem volt védő, akkor a támadás teljes sebzését egy hőre kell osztanunk, és ilyenkor nem számíthatunk a hős páncél értékére sem. Amennyiben egy lapra több sérülés jelző kerül, mint az életereje, akkor a karakter meghal. Miután minden ellenséges lény támadása kidolgozásra került, és még van olyan karakterünk, akivel nem csináltunk semmit, akkor azokkal megtámadhatjuk a velünk csatában álló lényt vagy lényeket. Egyszerre több karakterrel is támadhatunk egy lényre, ilyenkor a karakterek sebzése összeadódik, amiből persze a lény páncélja levonható, de csak egyszer, nem pedig karakterenként. Miután az összes karakterrel támadtunk, akivel csak akartunk, az utolsó fázisra lépünk.
Hetedik fázis – Frissítés
Az utolsó fázisban a kimerített karakterek újra felkészült helyzetbe fordulnak, majd minden játékos eggyel növeli a fenyegetettségét.
Természetesen a körök addig követik egymást, amíg a hősök a küldetés összes részét meg nem csinálják, vagy amíg az ellenfelek le nem győzik őket.
Összegzés
A LOTR kártyajáték egy nagyszerű választás olyan játékosoknak, akik egyszerre szeretik a gyűjtögetős kártyákat és a kooperatív játékokat. Azoknak is jó megoldást kínál, akik valamilyen oknál fogva nehezen tud eljutni olyan társaságba, ahol megfelelő ellenfelet találna egy jó kis játékhoz. A magam részéről mind a játék hangulata, mind a mechanikája nagyon megtetszett, és a Gyűrűk ura témakör csak további pozitívum, így beszerzése nem várathat sokáig magára.
Miért-ó-miért-ó-miért van ennyi jó játék, és ennyire kevés idő játszani??