Csatatestvérek Társas-, Stratégiai-, Kártya és Szerepjáték klub
Menü
 
USE THE FORCE

 

 
A hét kérdése
Milyen rendszeresen látogatod az oldalt?

Minden nap megnézem, hátha van valami új.
Majdnem minden nap megnézem.
Hetente-kéthetente ránézek.
Ha valahová belinkelik megnézem.
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatók
Indulás: 2011-08-06
 
Cikkek

TÁRSASJÁTÉK - Merchants & Marauders

2012.09.05. 07:17, Tibi-the-One
Merchants & Marauders társasjáték ismertető
 

Merchants & Marauders társasjáték ismertető
 
Imádom a kalózos témájú játékokat. Amikor még kisgyerek voltam volt egy számítógépes játék, a Sid Meier’s Pirates! amiben hosszú órákat lehetett eltölteni kalózkodással, kincskereséssel, meg kereskedéssel. Később ezt meguntam, rátaláltam a 7Tenger szerepjátékra (amiről már ismertetőt is olvashattatok az oldalon), de most, mintha csak újraélném a gyerekkoromat… A Merchants & Maraudersben minden megvan, ami a kalózkodással, és kereskedéssel egy asztalon megfér. Lássuk hát közelebbről!
 

 

A játék a Z-Man games kiadónál látott napvilágot, igen szép méretű, nehéz dobozban. Ha valaki látta a blöff című filmet, akkor tudja, hogy „a súly a megbízhatóság jele”, s ez az állítás most sem hazudtolja meg önmagát. A dobozon egy foghíjas Feketeszakáll néz velünk farkasszemet egy távcsövön át, aranyfogait villogtatva. Nekem kifejezetten tetszik. Felpattintva a kincsesláda fedelét elénk tárul egy zsák aranyérme, négy készlet hajó, különböző színekben, sok-sok jelző, karakterlapok, kártyák, de ami a legdurvább: összerakható kincsesláda (!!), amibe az elásott pénzünket pakolhatjuk. Ez egy vastag kartonelemekből összerakható kb. közepes malacpersely méretű kincsesláda, 3D-ben az asztalodon. Zseniális! A játék grafikájáról el lehet mondani, hogy hozza a Z-man games-től elvárható stílust (Yggdrasil, Dungeon lords, hogy csak kettőt említsek), azaz nem túl komoly, de nagyon szépen kidolgozott, hangulatos grafika jellemzi a játékot.
Mielőtt tovább haladnék, megejtenék pár szót a játéktábláról. A tábla 17 Tengeri zónára van osztva, ebből 16-on ki lehet kötni a bárkát. Minden zóna oldalainál fel vannak tüntetve az égtájak is, amik a nem játékos hajók mozgásához kellenek. Ezek az égtájak nem mindig Észak, Dél, Kelet, Nyugat, például egy háromszög alakú zónának van egy déli, egy észak-nyugati és egy észak-keleti oldala. A játéktáblán foglal helyet a pontozási csík is, illetve az NPC hajók karakterlapjának megfelelő hely is.
 
Baj van a részeg tengerésszel!
A játék minden esetben azzal kezdődik, hogy a játékosok (2-4 fő), húznak egy kapitányt maguknak. A kapitányok 4 szakértelemmel rendelkeznek, ezek az alábbiak: Tengerészet, Fürkészés, Vezetőkészség és Befolyás. Az értékek 1-4-ig terjednek, és azt mutatják meg, mennyi kockával dobhatsz ha a szakértelmedet próbára kell tenni. A kockákon az 5-ös és 6-os helyén halálfejek vannak, ezek a sikert jelentik. Azaz, ha 3 kockával kell dobnod, és dobsz 1 halálfejet, akkor sikert értél el.
A kapitány után mindenki választ egy kezdőhajót magának, ami egy Slope, vagy egy Fleute lehet. Előbbi kalózoknak ajánlott, mivel kicsi, gyors, mégis több harcra fogható legény fér el benne, mint a lassabb, de nagyobb rakodótérrel rendelkező Fleute-on. Minden játékos kap 10 arany értékben pénzt is, illetve egy-egy Dicsőség kártyát is. Dicsőség kártyákkal mások orra alá törhetünk borsot, magunknak segíthetünk, megléphetünk harcból, sőt némely Dicsőség kártyán speciális legénység, ún. specialista látható. Ezek a specialisták felbérelhetőek a különböző kikötőkben, és segítik a túlélésünket (pl. Hajóorvos, Fegyvermester, Hajóács stb.)
 
„A lassú hajó időt veszít. Az idő pénz, és nem hagyom, hogy lopjátok a pénzt.” – Jack Sparrow
A játékmenet igen egyszerű. Az első játékos húz egy Esemény kártyát, és kidolgozza a hatását. Ilyen felhúzható eseményekkor jönnek a játékba NPC (Not Player Captain) hajók, akik van valamelyik nemzet hadihajói, vagy kalózhajók. Szintén esemény kártya hatása a tengeri vihar, a járvány, vagy a háború két nemzet között.
Az esemény után jönnek az első játékos akciói, majd a többieké sorban. A játékos 3 akciót hajthat végre egy körben, ez lehet mozgás, keresés, és bedokkolás. Egy akció többször is választható, pl. 3 mozgás egy körben megengedett. Egy mozgással átmehetünk a szomszédos Tengeri zónába, vagy behajózhatunk egy kikötőbe (vagy kijöhetünk onnan). Kereséssel más játékosokat, NPC-ket, vagy kereskedőket jelképező jelzőket kereshetünk meg a saját tengeri zónánkban, sikeres Fürkészés dobás segítségével. Bedokkolás akcióval a hajónk kiköt, a kapitány elmegy szárazföldi levegőt szívni, a legénység meg részegre issza magát valamelyik part menti kocsmában. Ha bedokkolunk, akkor további akciókat hajthatunk végre, ráadásul ezek nem számítanak bele a körönkénti 3 limitbe. Ilyen akcióval adhatunk el rakományt, tölthetjük fel hajónkat más portékákkal, mehetünk el a hajóácshoz fejlesztésekért, vagy szimplán csak berúgjuk a kocsmaajtót, és mindenkit meghívunk egy sörre, hátha valamelyik részeg matróz elfecseg egy-két pletykát. Szintén ezzel az akcióval mehetünk el a helyi kormányzóhoz küldetésért, vagy áshatjuk el az aranyunkat ínségesebb időkre. Nézzük ezek az akciókat kicsit közelebbről!
A játék kereskedelmi rendszere, egyszerűen zseniális! A játék elején minden városra kerül egy hiánycikk jelző véletlenszerűen. Amikor vásárolni akarunk, felhúzunk a rakomány pakliból 6 rakomány lapot, ha valamelyik lap olyan javat mutat, ami hiánycikk, akkor azt el kell dobnunk és másikat húznunk helyette. A nagyszerűség most jön, ha csak egy rakományt veszel, 3 aranyat kell fizetned érte. Ha két egyforma árut vennél, akkor alkudozol egy kicsit, aminek eredményeképp 2-2, azaz 4 aranyért veszel 2 rakományt. Ha 3 vagy több azonos rakományt veszel, akkor laponként 1 aranyért a tiéd lehet az áru. Tételezzük fel, vettél 3 lap textilt, áthajóztad a fél Karib tengert, hogy eladhasd ott ahol hiánycikk a textil. Hiánycikket laponként 6 aranyért lehet eladni, tehát a 3 lapot 18 aranyért adod el. Igen, ezen az úton 15 arany haszonra tettél szert, gratulálok! Ha hiánycikket adsz el egy kikötőben, akkor a hiánycikk jelzőt le kell cserélni egy véletlenszerűen kiválasztott másikra, így folyamatosan változnak a városok igényei, a különböző javakra.
A hajóácsnál nagyobb hajókat vehetsz, vagy speciális fegyvereket (kartácstöltény a legénység ellen, láncos golyók az árbocok kidöntésére stb.). Szintén itt veheted meg a hajófejlesztéseidet is, például a megerősített hajótestet, plusz vitorlákat, plusz legénységi szállást, több ágyút, és sorolhatnám. 
A kocsmában 2 arany kifizetésével dobhatunk befolyásra, hátha találunk valami pletykát. A pletykáknak utána lehet járni, és ha igaznak bizonyul, akkor győzelmi pontot kaphatunk értük, az egyéb jutalmak mellett. Ezek a szóbeszédek nagyon hangulatosak, van, hogy megneszeljük, hogy más kalózok hol rejtegetik az aranyukat, és legombolhatunk róluk némi pénzt, vagy szellemhajókat kereshetünk.
A küldetésekről annyit, hogy a játékban mindig van 2 felvehető küldetés, ha valaki megszerzi az egyiket, rögtön húzunk újabb küldetéskártyát, amit más megszerezhet. Ezek a kártyák csak bizonyos kikötőkbe kerülhetnek, ez mindig az adott lapon van feltüntetve, hogy éppen melyikbe. Küldetések közt is van minden, a Kormányzó lányának megmentésétől kezdve, a kalózok kiirtásának megbízó levelén át, a veszélyes fegyencek elszállításáig minden. A fegyences küldetés különösen poén, mert dönthetsz úgy is, hogy nem adod le a hatóságoknak, hanem alkalmazod őt legénységnek, és akkor lesz egy speciális legénységed, csak a küldetést adó nemzet vérdíjat tűz ki a fejedre. 
Az arany elásásáról annyit érdemes tudni, hogy több okból is megéri, viszont csak a kapitányod otthonának megfelelő kikötőben áshatod el (ez a kapitányok kártyáján fel van tüntetve). Minden 10 elásott aranyért győzelmi pont jár, ráadásul, ha elásod a kincsed, és ne adj’ Isten meghal a kapitányod, akkor nem süllyed el a hajóddal együtt a vagyonod is, hanem a következő karaktered kapja meg. Az elásott arany egyébként titkos győzelmi pontot ér, azaz nem szabad jelölni a pontozó táblán. Így senki sem tudja, hogy mennyi aranyat ástál el, és hogy éppen hányadán állsz a pénzzel. (A pénz titkosan van kezelve a játék folyamán, sosem láthatod mennyi van a többieknek) Előfordulhat tehát az, hogy neked már csak 1 győzelmi pont kellene a 10-hez, ám valaki bejelenti, hogy nyert, mert van 5 publikus Győzelmi pontja meg 50 elásott aranya. Ilyenkor felfedi a kincsesláda tartalmát, és ha igazat mondott nyert.
 
Végezzétek ki a szárazföldi patkányokat!
Jöjjön a harc! A játékban két módon lehet harcolni. Kereskedő jelzők ellen, és Játékosok, vagy NPC-k ellen. Az első verzió egyszerűbb, nézzük azt!
Ha sikerül megtalálni a területen a kereskedőt (Fürkészés próba), akkor fel kell csapni 3 rakomány lapot. Ezeken látható ugye a rakomány képe, egy szám 1-5-ig, és két ikon közül az egyik. Az ikonok menekülést, vagy találatot jelképeznek, és azt mutatják meg, mihez kezd a megtámadott kereskedő. A találat ikonra van írva egy-egy hajó rész is, ami megmutatja, hol talál el a kereskedő téged a harcban. A hajód Hajótest, Raktér, Vitorlák, Legénység, Ágyúk és Manőver értékekkel rendelkeznek. Ezek az értékek is 1-5-ig terjedhetnek, és ha találat éri valamelyiket, akkor a megfelelő helyen sérülés keletkezik, amit fakockákkal jelölünk. Ha a kereskedő hajó kilövi valamelyik hajórészed (értsd, nullára csökken az értéke), akkor meglépett mielőtt elkaphattad volna. Akkor is elmenekül a kereskedő, ha legalább annyi menekülés ikon van a 3 felcsapott rakomány kártyán, mint amennyi a hajód manőver tulajdonsága. Akár megölted, akár nem, kapsz egy vérdíjat a kereskedő nemzetétől amiért megtámadtad a hajójukat. Ha legyőzted a kereskedőt, akkor megtarthatod a rajta lévő rakományt (amit a felcsapott kártyák jelképeznek), illetve a kártyákon lévő számoknak megfelelő mennyiségű aranyat is zsákmányolsz tőle. A harc folyamán van lehetőség a felcsapott kártyák számát növelni, vagy csökkenteni, különböző dobásokkal. Ezek lényege, hogy ha növeled a kártyák számát, akkor nyilván több rakományt és pénzt szerzel ha legyőzöd a hajót, viszont az újabb kártyák miatt több sérülést is szenvedhetsz el.
Harc más játékosok ellen: Ilyenkor, a kör elején mindkét játékos bejelenti, hogy Lőni, megszállni, vagy Menekülni szeretne-e, majd egy Tengerészet ellenpróbát dobnak. Aki több sikert ér el, az hajtja végre az akcióját. Lövésnél ez azt jelenti, hogy ha megnyered az ellenpróbát, akkor az összes ágyúd talál. Dobsz a megfelelő számú kockával, hogy kiderüljön hol találod ez az ellenfelet, ő pedig szorgosan húzogatja le a hajórészek életét. Ha olyan helyre kap találatot, ahol már nincs mit lehúzni, akkor a hajótest sérül. Ha a hajótest 0-ra csökken a hajó elsüllyed. Ha megcsáklyázod az ellenfelet, legénységi harc kezdődik, ahol már a Kapitányok Vezetőkészség értéke számít, és automatikusan a hajó legénység értéke pusztul. Ha valakinek elfogy a legénysége, akkor az ellenfelének lehetősége van elfoglalni a hajóját, minden rakománnyal, pénzzel, és speciális fejlesztéssel/legénységgel a fedélzete. Yarr! Ilyenkor a játékos a régi hajóját eldobhatja, és máris az új hajóval hasít tova. A hiányzó legénység szintén a bedokkolás akciónál pótolható, Vezetőkészség dobással, vagy aranytallérokkal. 
Említettem, hogy a békés kereskedők és játékosok megtámadásáért, sőt néhány küldetésért is lehet kapni vérdíjat. Ezek szépen gyűlnek a játék folyamán, és több hátrányuk is van. Először is, ahány vérdíjad van egy nemzettől, annyiszor 5 aranyat fizet az adott nemzet, annak a játékosnak aki kinyúvaszt. Másodszor is, magára vonzza a hatóságok figyelmét… Előnye, hogy ha vérdíjad van, akkor kalóz vagy, így a kalóz NPC-k nem fognak megtámadni (ők csak a vérdíjtalan játékosokat vadásszák). 
Hogyan vadásznak az NPC-k? Egyszerű. Az eseménykártyák felén kis zászlók találhatóak, egy égtáj kezdőbetűjével. Az angol zászló N betűvel azt jelenti, hogy az angol hadihajó északra halad a táblán, mikor felhúzzuk a lapot. Ha viszont szomszédos mezőn áll valaki, akinek vérdíj van a fején, akkor a kedved Sir letojja, hogy neki merre kéne mennie, azonnal rámozog a vérdíjas delikvensre, és bőszen el is kezdi keresni (az NPC Fürkészés értékével, vagy a játékos vérdíjának számával, ha az nagyobb). Ha megtalálja, akkor a fentebb ismertetett harc veszi kezdetét. A kalózok ugyan ezt csinálják, de ők a vérdíj nélküli játékosokat keresik. Ezek a hadi és kalózhajók igen csak táposak tudnak lenni, így nem árt figyelni, hogy tisztes távolságban maradjunk tőlük!
 
„Ha a megfelelő pillanatra vártál, ez volt az.” – Jack Sparrow
Mi kell ahhoz, hogy megnyerd a játékot? Egyszerű: 10 győzelmi pont. Feljebb már volt hogy megemlítettem pár dolgot, amivel szerezni lehet őket, de most összegzem, hogy tiszta legyen a kép. Győzelmi pont jár azért, ha megölsz egy játékost, vagy NPC-t. Akkor is kapsz GYP-t, ha legalább 12 aranyat fosztasz le egy kereskedő jelzőről, vagy ha 3 hiánycikket egyszerre adsz el egy kikötőben. GYP jár azért is, ha küldetést teljesítesz, vagy egy tengeri pletykáról kideríted, hogy valójában ez igaz, nem csak mende-monda. Titkos győzelmi pont jár minden 10 elásott aranyért. Győzelmi pont jár azért is, ha veszel egy Galleon, vagy Fregatt hajót. Valahányszor GYP-t kapsz, kapsz egy Dicsőség kártyát is, amik tovább segíthetik a játékodat. Elásott kincsekből maximum 5 GYP-t szerezhetsz, akkor is ha több aranyat ástál el. Ennek ellenére a játék vége mindig nagyon izgalmas, mert sosem tudod ki mennyi pénzt ásott el, és izgulhatsz, hogy már publikus GYP-nél bejelenti, hogy győzött, vagy csak 7-nél majd…
Még egy fontos dolog: Ha meghal a kapitányod, nincs nagyon nagy baj, csak mindened eldobod, húzol egy másik kapitányt, meg választasz egy kezdő hajót, és irány a tenger. Persze, a játékban ez fájóbb, mint így leírva, mert hiába tarthatod meg a győzelmi pontjaid, és az elásott kincsed, az esetlegesen felturbózott hajód a víz alatt blugyog valahol, az esetleg értékes szállítmánnyal együtt, a hajón lévő pénzről, és speciális legénységről nem is beszélve. A karakterhalál erősen visszavesz a hatalmadból, de a játék van annyira kiegyensúlyozott, hogy még több karakterhalál után is meg tudod nyerni (kérdezzétek Rollt).
 
„A hajónak mindig kell kapitány.” – A Bolygóhollandi legénysége
Mit is mondhatnék összegzésképp? Először is azt, hogy nem olyan nehéz a játék, mint amennyire az ismertetőből annak tűnhet. Valójában pofon egyszerű, két kör alatt megszokod. A játékidő játékosonként 45-60 perc, de nem veszed észre az időt játék közben. Előnyként hoznám még fel a kiváló tartozékokat (3D-s kincsesláda!!), és a szép grafikát, gördülékeny játékmenetet, zseniális megoldásokat (hiánycikkek váltakozása). A hangulat nagyon kalózos, a színesítő szövegek, a küldetések, és pletykák, mind-mind telitalálat. 
Hátrányként egy dolgot tudok felhozni, az pedig az, hogy mivel néhány fajta kártyát titkosan kell kezelni a játékban, aki nem tud angolul, annak bizony nehéz dolga lesz… Jó hír viszont, hogy készül a játékhoz magyarosítás, és a kártyákat mindenképp kinyomtatom majd magyarul is! 
Akivel eddig játszottam a játékot, azoknak mind nagyon tetszett, nekem főleg szívem csücske lesz ez a társas úgy érzem (bár bevallom még egyszer sem nyertem benne.). Nálam 10/10 a játék, és bátran ajánlom mindenkinek, aki szereti a karib tenger kalózait, vagy a Dreadfleetet, vagy bármi tengerit!
 
 
6 hozzászólás
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 | 2 KorábbiakLegelső hozzászólások
2016.01.04. 11:46
prejodani

Szia,

Szeretném megkérdzeni, hogy az ismertetőben megemlített magyar nyelvű kártyákat meg tudnád valamilyen módon osztani velem?

Köszönöm!

 


2012.09.07 09:09
Tibi-the-One

„ Holnap nem tudunk klubba menni Rékával, mert költözik, de legközelebb is leviszem akkor :)

2016.01.04. 11:43
prejodani

Sziasztok,

Használható magyar szabályzatra lenne szükségem a játékhoz. 

Esetleg tudna ebben valaki segíteni?

Előre is köszönöm!

2012.09.07. 09:09
Tibi-the-One

Holnap nem tudunk klubba menni Rékával, mert költözik, de legközelebb is leviszem akkor :)

2012.09.06. 23:44
ROLL

Hörrrrr...én is szívesen kihajóznék a következő dagállyal 

2012.09.06. 21:47
Nagypapi

Ezzel szívesen játszanék, ha legközelebb lesz rá alkalom!

Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 | 2 KorábbiakLegelső hozzászólások
 
Cikkek
Friss bejegyzések
2014.05.08. 14:59
2014.04.08. 13:29
2014.03.24. 14:11
2014.02.24. 13:18
2014.02.06. 10:21
Friss hozzászólások
 
Esemény naptár
2024. Augusztus
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Ovasgantni való blogok
 
Linkek
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!