Csatatestvérek Társas-, Stratégiai-, Kártya és Szerepjáték klub
Menü
 
USE THE FORCE

 

 
A hét kérdése
Milyen rendszeresen látogatod az oldalt?

Minden nap megnézem, hátha van valami új.
Majdnem minden nap megnézem.
Hetente-kéthetente ránézek.
Ha valahová belinkelik megnézem.
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatók
Indulás: 2011-08-06
 
Cikkek

TÁRSASJÁTÉK - Rettegés Arkhamban (Arkham Horror)

2013.04.05. 11:31, Nagypapi
Kiegészítők - 1. Rész

 

Arkham Horror kiegészítők, avagy betekintés az őrjítő kozmikus káoszba - I. Rész
 
Akik már kellően kiismerték az alapjátékot, azok a megjelent kiegészítőkkel új kihívásokat állíthatnak maguk elé. Eddig négy nagydobozos, az alapjáték dobozával megegyező méretű, és négy kisdobozos kiegészítő jelent meg (illetve öt, de ebből az egyik egy átdolgozott újrakiadás), válogatni tehát van miből. Ebben a válogatásban szeretnék segítséget nyújtani az alábbi áttekintéssel, lévén hogy nem filléres beruházásról van szó: a kisdobozos kiegészítők 7000 Ft körül, a nagydobozosak nagyjából 13-14000 Ft-ért vásárolhatóak meg. Az ismertető jellegéből adódóan lelő néhány fordulatot, és meglepetést néhány Lovecraft novellából, ezekért elnézést kérek. Az alapjáték szabályait ismertnek veszem, lévén a kiegészítők főleg azokat érdekelhetik, akik már futottak pár kört az alapjátékkal.
 

 

Mindegyik kiegészítőre igazak az alábbiak:
  • Értelemszerűen az alapjáték mindegyikhez szükséges.
  • Csak angol nyelven elérhetőek, magyar változatot ne is keressen senki belőlük.
  • Semmi nem zárja ki, hogy egyszerre több kiegészítővel is játsszunk, de szerintem ez két okból sem túl szerencsés: egyrészt az egyes kiegészítők egyedisége, saját hangulata felhígul, másrészt annyi új szabályt kell fejben tartani, ami már nem túl kényelmes. Ez természetesen csak szubjektív vélemény, magam is ismerek olyan fanatikust, aki az összes kiegészítővel egyszerre játszik, úgyhogy akinek ahogy szimpatikus... Néhány kiegészítő alkalmasabb arra, hogy egy, vagy több másikkal mixeljük, erre majd igyekszem utalni a konkrét leírásokban.
  • Mindegyik kiegészítőben találhatunk új találkozás kártyákat (Arkham, és Külső Síkok találkozásokat egyaránt), és új Mítosz-kártyákat. A Miskatonic Horror kivételével a nagydobozos kiegészítőkben ezen kívül új nyomozók, új Nagy Öregek (Ancient One), új szörnyek, és új táblák is találhatóak. Ezeket nem említem mindig külön, a többi komponens meglétéről bővebben a konkrét leírásokban.
  • A kiegészítők különböző mértékben „modulárisak”: a kisdobozos kiegészítőkben többnyire az összes új elemet célszerű használni, különben értelmetlenné válnak, a nagydobozosak általában jobban tűrik, ha néhány új elemet nem használunk, erről a szabálykönyvük ad is pár tippet.
  • Ha először játszunk egy kiegészítővel, akkor célszerű Azatoth-ot használni, mint Nagy Öreget, lévén ő kavar be legkevésbé a képességeivel a játék menetébe. Így nyugodtan lehet a kiegészítő új szabályaira koncentrálni.
  • Figyeljünk arra, hogy ha egy kiegészítő új Varázstárgyakat (Unique Items) ad a játékhoz, akkor a kapuk pecsételését igencsak megkönnyítő Ősi Jeleket (Elder Sign) kisebb eséllyel fogjuk felhúzni a megnövekedett pakliból. Ez már önmagában jelent némi nehezítést.
 
Akkor vágjunk is bele, előételként kezdjük a kisdobozos kiegészítőkkel. Méretüknél fogva ezekben kevesebb új komponens fér el, így általában egyszerűbb, gyorsabban megtanulható új elemeket tartalmaznak, ezért első kiegészítő vásárlásának alkalmasabbak. A „kicsi a bors, de erős” mondás igazságát azonban érdemes megszívlelnünk: sokszor keményebb kihívás elé állítják a játékosokat, mint némely nagy testvérük.
 
A Sötét Fáraó Átka (Curse of the Dark Pharaoh)
Ez az a kiegészítő, ami legelsőként jelent meg az Arkham Horror-hoz, és amely egy átdolgozott újrakiadást (revised edition) is megért. Magam részéről ez utóbbit javaslom inkább, és az ismertető is erről szól. Az eredeti kiadás legfőbb hibája az volt, hogy az új elemek viszonylag ritkán kerültek játékba, ezt orvosolták az újrakiadásban. A kiegészítő fő témája egy egyiptomi régiségeket bemutató kiállítás, amiből Arkham-ba érkezve jó pár tárgynak nyoma vész. A Mítosz sötét erői természetesen szorosan kötődnek ezekhez a tárgyakhoz, nem kevés felfordulást okozva így a városban. A dobozban új komponensként ezek a rejtélyes régiségek (Exhibit Items), illetve új varázslatok és szövetségesek várnak a nyomozókra, valamint a Sötét Fáraó, aki Hírvivőként (Herald) a Nagy Öreget segítve állítja további kihívások elé a nyomozókat -az ő használata teljesen opcionális, de sokat dob mind a játék hangulatán, mind a nehézségén. Arkham utcáin Ősi Suttogások (Ancient Whispers) kelnek szárnyra: ezeket egy, a saját szabályai szerint mozgó jelző szimbolizálja, és egy önálló találkozás-pakli is tartozik hozzá. Főleg ezeknek a használatával juthatnak a nyomozók az eltűnt kiállítási tárgyak birtokába, de az új Arkham és Külső Sík találkozások (sőt, néhány Mítosz kártya) is lehetőséget ad erre. Az új találkozások juttathatják a nyomozókat bizonyos Előnyök (Benefit) birtokába, vagy sújthatják Hátrányokkal (Detriments) is. A gyanús aktivitások Őrjáratok (Patrols) játékba kerülését is eredményezhetik, akik nem restek letartóztatni a nem elég óvatos nyomozókat. Az új Mítosz kártyák között pedig van olyan, ami nem nyit új kaput, ellenben két Végzetjelzőt (doom token) rak a Nagy Öreg lapjára...
Összefoglalva: hangulatos, és jó kiegészítő, sok érdekes új elemmel, ajánlható első lépésnek, ha valaki az alapjáték után a kiegészítők felé kezd kacsingatni. Lehet ugyan más kiegészítővel keverni, de elsikkad a hangulata. Kellemesen korrekt a nehézségi foka, a Hírvivő használatával persze bekeményít a játék.
Nagypapi mix ajánlata ínyenceknek: a Sötét Fáraó főleg Nyarlathotep-pel karöltve veszedelmes, és még nagyobb kihívást jelent, ha a nagydobozos kiegészítőkben megjelent új Mask-os szörnyeket is hozzáadjuk.
 
A Sárga Király (The King in Yellow)
Ez a kiegészítő egy rémséges színdarab, a címében is említett Sárga Király borzalmait szabadítja Arkham-ra (és természetesen a nyomozók fejére). Az elsőre banálisnak, és nem különösebben érdekesnek tűnő új színdarab megtekintés után komoly elmezavarokat, akár teljes őrületet is képes okozni nézői körében, és ezzel a Nagy Öreg felébredésének útját egyengeti. Szerencsére hasznos új Köznapi tárgyak (Common Items), és Varázstárgyak (Unique Items), valamint új varázslatok is helyet kaptak a dobozban, növelve a játékosok esélyeit. A nyomozóknak szükségük is lesz minden segítségre: az alapjátéktól eltérően, a Pánik szint (Terror level) sokkal gyorsabban hajlamos nőni, köszönhetően az új Mítosz-kártyák direkt, és indirekt mesterkedéseinek. Ráadásul ilyenkor a rettenetes Sárga Király, mint Hírvivő hatalma képes őrületet hozni Arkham lakóira, mint például a kifőzdét vezető Velma, az újság főszerkesztője, vagy akár a boltok tulajdonosai. A velük történő találkozások innentől a normál hatásuk helyett sérüléssel járnak, és más, általános módon is a nyomozók kárára válnak, pl. zavargásokat szítanak a városban, vagy megnehezítik a varázslást. Ezt csak úgy akadályozhatják meg a nyomozók, ha cserébe a Nagy Öreg felébredését siettetik, ami komoly taktikai dilemma elé állítja a játékosokat. Továbbá néhány új Mítosz kártya a színdarab egy új felvonásának elkezdését jelzi, ami ismét csak súlyos áldozatok árán akadályozható meg. Viszont ha a harmadik felvonás is elindul, akkor egész Arkhamon átcsap az őrület hulláma, és a város saját magát pusztítja el. Értelemszerűen ez a játék elvesztését jelenti a nyomozók számára, függetlenül attól, hogy a Nagy Öreg felébredt-e, vagy sem!
Összefoglalva: ez is egy hangulatos, és meglehetősen kemény kiegészítő. A Sárga Király, mint Hírvivő elvileg opcionális, de nélküle nem ér egy Ghoul-fogat sem az egész, úgyhogy mindenképpen javaslom a használatát. A kiegészítő előnye, hogy kevés új szabály van, amit fejben kell tartani, a Hírvivő képességein kívül minden az új kártyákra van írva, amiket csak bele kell keverni a megfelelő paklikba.
Nagypapi mix ajánlata ínyenceknek: ezt most inkább igyuk tisztán. Szerintem ez az a kiegészítő, amelyik a legrosszabbul viseli, ha bármi mással keverik. Mivel a bajok fő forrásai az új Mítosz-kártyák, ha felhígítjuk a paklit más kiegészítők lapjaival, akkor nem tudja kellően hozni a nyomást, hogy a színdarab felvonásai miatt a nyomozók ideje korlátozott. Stílusosan Hastur ajánlott mellé Nagy Öregként, háttérzeneként pedig Mozart Don Giovanni-ja.
 
Az Erdők Fekete Kecskéje (Black Goat of the Woods)
A nyomozók legfőbb ellenfele itt érdekes módon maga az élet, mindent túláradó és legyőző szaporaságával. (Kitaláltátok, a szörnyek lesznek igencsak szaporák.) Az Arkham-ot körülvevő erdőkben egy új kultusz ütött tanyát, ami egy sötét termékenység-istent imád, és szorgosan igyekszik a Nagy Öreg felébredését is elősegíteni. Új tárgyak, és pár új varázslat ezúttal is segíti a nyomozókat, bár ezek sokszor inkább ártanak, mint használnak, és a többi kiegészítőhöz képest jóval több találékonyságra van szükség, hogy jól használják ki őket a játékosok. A kultusz már elkezdte beszivárgását Arkhamba is, sőt, a város elhagyatottabb helyein (a Lakatlan Sziget, a Sötét Barlang, és természetesen az Erdő) járva a nyomozók is tagjaivá válhatnak! A beavatott nyomozók a fentebb említett helyszíneken járva nem a szokásos találkozásokból húznak, hanem egy önálló találkozás-pakliból, amik számos előnyt nyújtanak, többnyire pénz, varázslatok és tárgyak formájában. Természetesen ennek megvan az ára, a nyomozónak ilyenkor az új elemként megjelenő Romlottság-pakliból (Corruption deck) is húznia kell, ami többnyire káros, és a játék előrehaladtával egyre veszélyesebb hatásokkal sújtja a megrontott nyomozót. Szerencsére a Romlottság-pakli lapjaitól meg lehet szabadulni a megfelelő külső síkra nyíló kapu bezárásával, de ha a pakli utolsó kártyáját is felhúzták, akkor a Nagy Öreg azonnal felébred! Kisdobozos kiegészítőtől szokatlan módon új szörnyeket is találunk a dobozban, és természetesen az elmaradhatatlan Hírvivőt is. Ő nem más, mint Az Erdők Fekete Kecskéje, aki egyrészt megnöveli a játékban megjelenő szörnyek számát, másrészt egyfajta átokként Romlottsággal sújtja a hatszög szimbólumos szörnyek megölőit, valamint megvédi ezeket a szörnyeket attól, hogy hatszöges kapu bezárásakor eltűnjenek. Legdurvább képessége mégis a Pogány Rítusok (Pagan Rites) névre hallgat: a Szörnyáradatok (Monster Surge) esetén is Végzetjelzőt ad a Nagy Öregnek. Ez azt jelenti, hogy csak akkor nem kap Végzetjelzőt a Nagy Öreg egy körben, ha már lepecsételt helyen nyílna kapu, azaz a nyomozóknak nagyon sietniük kell (vagy nagyon komoly mázli szükséges a Mítosz-paklival).
Összefoglalva: nekem ez a kisdobozos kiegészítő tetszik a legkevésbé. A Hírvivő nélkül valószínűleg nem sokat fogunk látni az új elemekből (hasonló hibába esett a Sötét Fáraó első kiadása is), vele viszont már-már obszcén módon nehézzé válik a játék, ahol inkább mázlival nyerhetünk, mint stratégiával. Nem ajánlom első kiegészítőnek, tapasztalt játékosoknak viszont kemény kihívást jelent, sok lehetőséggel a szörnyhentelésre.
Nagypapi mix ajánlata ínyenceknek: igazán hardcore mód Shub-Niggurath-ot használni Nagy Öregként, és mellé a Hírvivőt. Ekkor a szörnyek a klasszikus Call of Cthulhu szerepjáték szintjére emelkednek, azaz igen kevés esélyük lesz ellenük a nyomozóknak. Mivel a játék egyik fő érdekességét jelentő kultusz tagsághoz csak bizonyos Arkham-i találkozások felhúzásával juthatunk (és akkor sem automatikus), ha más kiegészítővel együtt használjuk, akkor a felhígult találkozás-paklik miatt csak minimális esélyünk lesz ennek előfordulására.
 
  
 
Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 
Cikkek
Friss bejegyzések
2014.05.08. 14:59
2014.04.08. 13:29
2014.03.24. 14:11
2014.02.24. 13:18
2014.02.06. 10:21
Friss hozzászólások
 
Esemény naptár
2023. Szeptember
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
Ovasgantni való blogok
 
Linkek
 

A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77