2013.12.10. 10:31, Tibi-the-One
Küllem
A kártyalapok magic méretűek, a grafikák szépek, bár vannak illusztrátorok, akiknek a rajzai sokkal jobban tetszenek, mint másoké. Külön megemlíteném, hogy a játékhoz kapható instance kiegészítők kb VHS kazetta méretű kártyatartó dobozban kaphatóak, amiknek a borítója olyan szép, hogy mi itthon dísznek használjuk, mikor nem játszunk vele.
Szabályok
I. Játéktér
A játéktér 3 sorból áll. A legalsóba helyezed el a küldetéseidet és az erőforrásokat. A fölötte lévő sor a hős sora. Ebben a sávban van a paklid, mellette a hősöd, a másik oldalon pedig a temetőd. A legfelső (ellenfélhez legközelebbi) sor a szövetségeseké (lények, szörnyek).
II. A Hősöd
A játékban minden játékos egy-egy hőst személyesít meg. A választható hősök külön lapokkal rendelkeznek, melyek a játék kezdetétől az asztalon felfedve helyezkedik el. Minden hősnek van egy karakterosztálya (warrior, paladin, priest, warlock, mage, rouge, shaman, hunter, death knight, druid) és faja (a Hordából: orc, troll, tauren, blood elf, goblin, undead; az Alliance-ból: draenei, human, dwarf, night elf, gnome, worgen; valamint egyéb fajok, mint pl a démonok). A hősök eltérő mennyiségű életponttal rendelkeznek. A harcosabb karakterosztályok tagjai általában több élettel (de két harcos hősnek sem feltétlenül ugyanannyi) kezdenek, mint a varázslók. A hősök rendelkeznek még képességekkel is, amik vagy egyszer használatosak, vagy passzív képességek, és az aktivizálástól kezdve folyamatosan érvényesül a hatásuk. A különböző hősök néha rendelkeznek bizonyos talentekkel is, amik a pakli építésben játszhatnak fontos szerepet.
III. Egyéb lapok
A pakli alapvetően küldetés, képesség, felszerelés, és szövetséges lapokat tartalmaz.
A küldetéseket a játéktér legalsó sorába helyezheted el. Minden küldetés egyben erőforrásként is szerepel, vagyis ha elforgatod 90 fokkal, akkor ad egy manát. A küldetések rendelkeznek továbbá egy teljesíthető feltétellel is, amit ha megcsinálsz, akkor kapsz valami extra jutalmat (pl. lapokat húzhatsz). Itt, az erőforrásoknál jegyezném meg, hogy a kézben lévő lapjaid közül bármelyiket lerakhatod erőforrásnak arccal lefelé fordítva, még akkor is, ha az nem küldetés. Tehát például, ha a kezdő kezedben van egy lap, amire adott szituációban nincs szükséged, leteheted erőforrásnak arccal lefelé, és innentől gyárthatsz vele manát.
A képességek a hős varázslatait testesítik meg, vannak azonnal hatók, játékban maradók, és az ellenfél körében is kijátszható képességek. A játékban maradó képességeket általában a hős sávjába teszed le, a hős mellé, de vannak olyanok is, amit ellenfélre kell csatolni.
Felszereléseket csak a hősöd viselhet, és ő sem mértéktelenül. A fegyverek egykezes és kétkezes kategóriákba vannak sorolva. Alapból csak egy egykezes, vagy egy kétkezes fegyvered lehet. Az egykezesek mellé felvehetsz pajzsot is, és néhány játékban maradó képesség azt is engedélyezi, hogy két egykezes fegyverrel küzdj (dual wield).
Megjegyzés: A kétkezes harcot a rouge kaszt részesíti előnyben főként, de azért érdemes megemlíteni a titan grip képességes harcost is, aki két darab kétkezes fegyverrel küzdhet.
A hős magára ölthet páncélokat is, lehet egy sisakja, egy köpenye, egy mellvértje, egy öve, kesztyűje, nadrágja, csizmája. A kiegészítő felszerelésekből, mint amilyenek a gyűrűk, nyakláncok, több is lehet (3). Ezek a tárgyak általában páncél értéket adnak, amik a bejövő sebzést csökkenthetik, és gyakran valami speciális képességgel is rendelkeznek.
A szövetséges lapok jelképezik a csapatod többi tagját (szerepjátékos szóval élve NPC-k), ők jóval halandóbbak, mint a hősöd, de fontos, hogy alapból van támadás értékük (ellentétben a hőssel, aki csak akkor üthet, ha van nála fegyver). Egyszóval a szövetségesek a megidézhető lények, így legtöbbjük képességekkel is rendelkezik. A lények képességeinek nagy része valamilyen kulcsszóval van a lapra írva, például a Protectorok be tudnak állni egy-egy támadó ellenfél elé, így a támadás az eredeti célpont helyett őket éri. A képességek másik része mondatokkal van megfogalmazva a lapon.
IV. Pakliépítés
Mivel bután nézne ki, ha a druida lemezvértben arkán varázslatokat puffogtatna, elég szigorú pakliépítő szabályok vannak.
A szövetséges típusú lapok három csoportba oszthatóak (csak úgy, mint a hősök maguk): Horde, Alliance, Natural. Amelyik frakcióba tartozik a hősöd, csak olyan frakciójú szövetségeseket tehetsz a paklidba. Ez alól egyetlen kivételt a natural szövetségesek jelentik, ők ugyanis minden hőshöz beférnek.
A képesség, és felszereléslapok tetején/oldalán megtalálható azoknak a kasztoknak a szimbóluma, amelyik kasztú hősök felhasználhatják az adott lapot a paklijukban (pl egy egykezes kardot általában használhat a warrior és rouge is, míg egy jégesőt csak a mage rakhat a paklijába).
Ritkán, de a küldetések és a szövetségesek is lehetnek kasztfüggőek.
V. Játék
A játékosok felváltva hajtják végre a saját köreiket.
Az első dolog amit tenned kell a körödben, hogy minden 90 fokkal elfordított lapot visszahelyezel eredeti állásába, vagyis exhausted állásból ready pozícióba.
Ez után kijátszhatsz annyi lapot, amennyi csak futja az erőforrásaidból. A köröd bármelyik részében lerakhatsz újabb erőforrást, de körönként maximum egyet! Szintén ebben a fázisban támadhatsz a lényeiddel, varázsolhatsz, vagy használhatod a lapjaid képességét. A harcban a támadó kijelöli a lénye (vagy hőse) célpontját, majd az ellenfél reagálhat erre (Protector képesség – lásd feljebb; vagy instant varázslatok, képességek), majd ütésváltás következik (azaz a támadó, és a támadott fél is megfelelő mennyiségű sebzést szenved el. A sebzéseket általában kockákkal jelöljük, és ha csak nem gyógyítjuk meg varázslattal, akkor bizony a karakteren is maradnak a játék további részében. A halált okozó sebzések nem gyógyíthatóak be, vagyis hiába van egy nyolcat gyógyító instant varázslatunk, ha -1 életre ver minket valaki egy ütéssel, akkor nem sokra megyünk vele.
Az ellenfél a te körödben csak instant varázslatokkal, és lények képességeivel operálhat (ezek instant képességként működnek).
A játék addig tart, amíg valamelyik hős élete el nem fogy.
Összehasonlítás
Ebben a részben a WoW TCG, a Magic, valamint a HKK kerül összehasonlításra. Természetesen ez az összevetés csupán az én véleményemet tükrözi, más lehet, hogy másként vélekedik a játékokról.
Először is, amiben mind a három játék különbözik, az az erőforrás rendszer. HKK-ban minden körben egyel több manát kapsz, amit nem költesz el az megmarad. Ha csupa olyan lappal játszol, ami nagyon kevés varázspontba kerül, akkor egy idő után nem nagyon tudod elkölteni a sok manát („belefulladsz a manába”), feltéve ha nincs valami trükkös laphúzó módszered. Magic-ben a Föld lapjaid adják a manát, amit nem használsz el az kör végén elveszik. Én ezt már jobban kedvelem, mint a HKK rendszerét, az egyetlen bajom vele, hogy ha nem húzol Földet a játék elején, akkor nem tudsz elindulni (ezért van az, hogy a 60 lapos paklidban szinte kötelező, hogy legyen 20 Földed). A legjobban nekem a WoW megoldása tetszik, itt ugyanis bármelyik lap funkcionálhat erőforrásként (lásd feljebb), így egyáltalán nem fontos küldetéseket tenned a pakliba (bár ajánlott a spec. képességeik miatt), vagy ha nem húzol elég küldetést, akkor is el lehet indulni más lapok feláldozásával.
Pakliépítés szempontjából a WoW talán kicsit kötöttebbnek tűnik, mint a másik két játék, ami a kombinációk lehetőségét is csökkenti, de azért van elég lap ahhoz, mindenki a saját szájíze szerint alakíthassa a lapokat, szóval ez nem zavaró.
A felszerelések rendszere a HKK-ban nagyon rossz, bármelyik lényre, akármilyen fegyverből bármennyit tehetsz. A Magicben szintén a lények kapják a felszereléseket, és ha jól tudom itt sincs limitálva a számuk, bár ennél a játéknál ez már annyira nem volt zavaró a számomra. A WoW-ban ugye csak a hős kaphat tárgyakat, és azokat is csak limitált mennyiségben, ami nem mondom, hogy jobb, mint a Magic, de nekem a szerepjátékos hangulata miatt jobban tetszik.
A harcrendszerben árnyalatnyi különbség van a játékok között. HKK-ban a támadó jelöli ki, hogy melyik lénye kit üssön, a védő fél pedig 95%-ban csak varázslatokkal szólhat bele ebbe. Magic-ben csak azt mondhatja meg a játékos, hogy melyik lénye menjen ütni, és a védő dönti el, hogy melyik támadás elé, melyik lényét teszi be védekezni (ha jól emlékszem :D). A WoW valahol a kettő között van, a támadó kijelöli, hogy melyik lénye támadjon, majd a védő beállhat a támadások elé, de csak olyan lényekkel, amik Protector képességgel bírnak.
Végül az Extra
Az ismertető elején szót ejtettem a dobozos kiegészítőkről, az instance pakkokról, vagy más szóval instákról. Ezeknek az a lényege, hogy (minimum) 4 játékos azonos frakcióba tartozó paklit épít, majd együtt megpróbálják lenyomni az online játék egyik PVFM-jét (pályavégi főmonszter, boss), akit egy ötödik játékos irányít. Ez egyfajta fél-kooperatív játékot tesz lehetővé, ahol a boss saját paklival harcol, amiben olyan erős lapok vannak, hogy még 4-5 játékosnak is nagy kihívás a játék. Például az Onyxia nevű boss egy sárkány, akinek 3 hőskártyája van. A három kártya egy-egy fázisát jelenti a küzdelemnek. Az első fázisból akkor kerülünk a másodikba, ha az első hőskártya életét lenullázzuk. A Sárkány minden fázisban más képességekkel bír, és egyre több leverendő élettel kezd. Az utolsó fázisban az a képessége, hogy 20 manapontért megöl minden játékost (ENRAGE :D), vagyis az egész játék feszített tempóban halad, minden kör számít a sárkányt támadó csapatnak, ha nyerni akarnak (a sárkány ugyanis az első fázistól kezdve gyűjti az erőforrásait, így ha 20 körnél több megy le a 3. fázisig, akkor Onyxia a 3. fázis első körében meg tudja nyerni a játékot).
Az instákról tudni kell, hogy mindegyik más, van olyan is ahol több kisebb bosst kell lenyomni a pályavégi főmonszter előtt, stb.
Ezen a csemegén kívül (ami egyetlen másik ilyen jellegű játékban sincs tudtommal), lehetőség van csapatjátékot játszani (például 2v2), de 3 fős csapatokban már nem érdemes küzdeni, mert nagyon elhúzódik a játék, és sok az egy főre jutó holtidő (főleg új játékosokkal).
Végszó
Ez volna hát a WoW TCG, legalábbis abból a nézőpontból, amiből én látom. A mi klubunkban mindenki nagyon kedveli a játékot, jelenleg kb 2000-es lapkészlettel rendelkezünk (max 3000), de ebből is kihozható nagyon sok féle pakli. Zárásként csak annyit mondanék, hogy akinek kedve támadt a játékhoz, az ne legyen rest írni nekem, és szívesen megtanítom neki az alapokat.
Fecó:
A szabálykönyv alapból 2v2 játékszabályokat tartalmaz. Mi a múltkor kipróbáltuk 3v3-ban, (bár 3 játékos új volt), de úgy nagyon lassú volt a játék, sokat kellett várni mire rád került a sor, és tervezni sem lehetett előre, mert még 2 ellenfél cselekedett utánad.... Persze tapasztalt játékosokkal lehet működne a dolog, de én ezentúl maradok a 2v2-nél. A kooperatív részben lehet 4-5-6-an is játszani, az úgy teljesen rendben votl eddig.