Csatatestvérek Társas-, Stratégiai-, Kártya és Szerepjáték klub
Menü
 
USE THE FORCE

 

 
A hét kérdése
Milyen rendszeresen látogatod az oldalt?

Minden nap megnézem, hátha van valami új.
Majdnem minden nap megnézem.
Hetente-kéthetente ránézek.
Ha valahová belinkelik megnézem.
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatók
Indulás: 2011-08-06
 
Cikkek

TÁRSASJÁTÉK - Battlestar Galactica

2013.01.30. 10:21, Nagypapi
Battlestar Galactica társasjáték ismertető

 

Itt a cylon, hol a cylon: Battlestar Galactica társasjáték ismertető
 

Az utóbbi évek egyik legsikeresebb televíziós sci-fi sorozata volt a Battlestar Galactica, számos díjat nyert, és népes rajongótábort szerzett magának. Az FFG kiadásában 2008-ban megjelent társasjáték hasonlóan komoly elismerésekben részesült, több szavazáson az év társasjátékának választották –saját játékélményeim alapján teljesen megalapozottan. Nagyon jól sikerült átültetni a játékba a filmsorozat két fő hangulati elemének számító paranoiát, és a túlélésért folytatott elkeseredett küzdelmet. A sorozat ismerete egyébként nem szükséges a játékhoz, de egyértelműen sokat dob a hangulaton, némi szerepjáték-elemekkel fűszerezve nagyon jó élményt szerezhet minden résztvevőnek. Külön élvezet Saul Tigh, az alkoholista első tiszt szerepébe bújni, hiszen a hitelesség érdekében szinte kötelező innia a játékosnak…

 

A sorozat a hetvenes évek végén készült, ugyanolyan című sorozat történetét folytatja, negyven évet ugorva az időben (de az eredeti sorozat ismerete nem szükséges az új sorozat megtekintéséhez). A háttér röviden: az emberiség tizenkét kolónián éli szokásos kicsinyes marakodásokkal teli az életét, és minden jól is megy addig, amíg –életüket megkönnyítendő- fel nem találják a mesterséges intelligenciával felszerelt robotokat (azaz a cylonokat), akiket persze elsődlegesen katonai célokra kívánnak bevetni. Sosem találnátok ki, mi történik ezután: a cylonok túl okosak lesznek, és fellázadnak az emberek ellen, kirobbantva egy vidám háborút (erről szól a régi sorozat), ami végül békekötéssel zárul, és a cylonok eltűnnek az űrben valahová. Negyven évvel később viszont teljesen váratlanul visszatérnek, ráadásul időközben már az emberhez megtévesztésig hasonló beszivárgó egységeket is kifejlesztettek. Az előző háborúban megismert konzervdoboz robotokhoz szokott emberiséget sikerül teljesen meglepniük, a beszivárgó egységek segítségével a cylonok beépülnek az emberi világokba, és a védelmi rendszereket kikapcsolva rajtaütésszerűen lenukizzák mind a tizenkét bolygót. A támadást csak a leszerelési ceremóniáját éppen ünneplő Galactica hordozó (azaz Battlestar) ússza meg, köszönhetően a rajta használt régimódi számítógépes rendszereknek (és a lecserélésüket hevesen ellenző kapitányának), amelyek felett a cylonok nem tudják átvenni az irányítást. A Galactica maga köré gyűjti az emberiség maradékát jelentő ötvenezer főt, akik éppen a közelében tartózkodtak civil űrhajókon, és elindul a konvojjal, hogy elmeneküljön a cylonok elől, és egyúttal megtalálja a legendákban szereplő tizenharmadik titkos kolóniát, a Földet, ahol biztonságban letelepedhetnének. A cylonok természetesen az üldözésükre indulnak, ráadásul a Galactica fedélzetén, és a civil flotta hajóin sem mindenki ember, aki annak látszik… Innen indul a játék is, amely a sorozat első évadát, és a második évad első 7 epizódjának eseményeit dolgozza fel, értelemszerűen spoiler-t jelentve azoknak, akik nem látták a sorozatot. A játékhoz két további kiegészítő is megjelent, ezekről egy későbbi cikkben még írok.
 
A játék komponenseinek kidolgozása és minősége az FFG szokásosan magas színvonalát hozza. A sok kártya mellett néhány (FFG-s mércével mérve nem sok) token, a választható karakterek karakterlapjai és figurái, illetve az emberi és cylon hajók jelzői, illetve műanyag figurái találhatók a dobozban, valamint egy nyolcoldalú dobókocka. Minden kép és fotó a filmsorozatból való, sokszor idézetek is találhatók rajtuk, a sorozat ismerőiben felidézve az adott helyzethez kötődő pillanatokat. A tábla mérete megegyezik a Fury of Dracula-éval (illetve 2/3 Arkham Horror méret, ha úgy valakinek jobban tetszik), ezen a Galactica a rajta lévő helyszínekkel, és a körülötte lévő, zónákra osztott űr található, valamint a különböző jelzők, kártyák, és sávok helyei. Az elnöki hajó (Colonial One) is itt kap helyet, a játékban ide is átléphetünk karakterünkkel, ha az itt lévő helyszíneket kívánjuk használni.
 
Ha már a karaktereknél tartunk, akkor beszéljünk róluk is. Tíz közül választhatunk, mindegyikük lapján található egy állandó, vagy minden körben használható előny, egy különleges képesség, amit a játékban csak egyszer süthetünk el, valamint egy hátrány. Ezeknek köszönhetően gyökeresen eltérő módon kell taktikáznunk velük, ami az újrajátszhatóságot is erősíti. Ezen kívül mindegyik karakter a politikai vezető, katonai vezető, pilóta, vagy támogató kategóriába tartozik, ennek főleg a játék elején van szerepe, ahol úgy kell választanunk, hogy lehetőleg minden kategória egyforma súllyal képviselje magát, így kiegyensúlyozva a játékot (kivétel a támogató kategória, amit bármikor választhatunk). A kategória határozza meg leginkább azt is, hogy a karakterünk milyen skill card-okat húz, ezen kívül a politikai vezetőknek van a legnagyobb esélye Elnöknek lenni, a katonai vezetőkből kerül ki az Admirális, a pilóta karakterek pedig képesek a Galactica-n található vadászgépekbe pattanni, és hatékonyan irtani a megjelent cylon hajókat. Ezekről a későbbiekben még esik szó.
 
A játékunkat alapvetően befolyásoló tényező a nálunk lévő Loyalty kártya, amit a játék elején húzunk, és meghatározza, hogy emberek, vagy cylonok vagyunk-e. Ha van nálunk akár egy „You are a cylon” feliratú kártya, akkor olaj folyik az ereinkben vér helyett, ha csak „You are not a cylon” Loyalty kártyáink vannak, akkor emberek vagyunk. A helyzetet bonyolítja, hogy a játék felénél egy második Loyalty kártyát is kapunk, ezzel szimbolizálva a Sleeper Agent-eket, azaz azokat a cylonokat, akiket úgy programoztak, hogy embernek higgyék saját magukat, és csak bizonyos impulzusok hatására döbbennek rá valódi mivoltukra. A játékot csapatban nyerjük meg, tehát ha az emberek győznek, akkor minden ember karakterrel játszó játékos nyer, nincs egyéni győztes, ugyanez igaz a cylon oldalra is. A játékosok száma, és a kiválasztott karakterek határozzák meg, hogy hány „You are a cylon” és „You are not a cylon” kártyát kell összekeverni, ugyanis van két olyan karakter (Boomer és Gaius Baltar), akik jóval cylon-gyanúsabbak a többieknél, és eggyel több Loyalty kártyát kapnak. Tapasztalatom szerint a játék öt játékossal ideális, ekkor 3 ember, és 2 cylon karakter lesz a játék végére. Négy játékosnál csak egy cylon lesz, három játékossal pedig inkább csak ismerkedés jelleggel érdemes játszani a játékkal. A maximum létszám hat játékos, de ekkor meg kicsit sokáig tart, mire visszaér hozzánk a kör, ezt némileg ellensúlyozza, hogy a többi játékos köre alatt is figyelnünk kell, mert ekkor is van ráhatásunk az eseményekre. 4 illetve 6 játékosnál a játék felénél lesz egy szimpatizáns kártya is a Loyalty pakliban, aki az erőforrások állásától függően lesz ember (de ekkor börtönbe kerül), vagy cylon (de gyengített képességekkel). Véleményem szerint a játéknak a szimpatizáns kártya az egyetlen pontja, ami kicsit bicegősre sikeredett, ezért is érdemes öten játszani, lévén ekkor nem kerül elő. A szimpatizáns kártyának egyértelműen kiegyensúlyozó szerepe van, de mivel a hatása előre tervezhető/látható, ezért kicsit kilóg a játék paranoid hangulatából.
 
Most már tudjuk, hova is húz a szívünk, lássuk, hogyan nyerhetünk! Cylonként három lehetőségünk van, első a Galactica megsemmisítése. Ha a hajó találatot kap, akkor az egyik rajta található helyszín megsérül, és használhatatlanná válik. Ha a Galactica-n már hat sérülés van, akkor megsemmisült, és a védelmező nélkül maradt civil flotta a cylonok martalékává válik. A második lehetőség a Galactica belülről szabotálása, ezt egy külön sáv (Boarding Party Track) mutatja. Ha a Galactica-ra cylon harci robotok jutnak fel, vagy pl. egy gonosz vírussal próbálják tönkretenni a rendszereit, akkor ide jelzők kerülnek fel, és haladnak előre, amik a sáv végére érve az emberek vesztét okozzák. Tapasztalataim szerint a háromból ez a győzelmi mód szokott a legritkábban sikerülni. A harmadik, egyben leggyakoribb cylon győzelmi mód az erőforrások elfogyasztása. A táblán négy tárcsa mutatja az üzemanyag (fuel), az élelmiszer és víz (food), a morál (morale), és a népesség (population) állapotát. Ha a négyből bármelyik nullán van a kör végén, az emberek elbuktak. Az erőforrások növelésére csak ritkán van mód, ezért is szokták a cylonok sokszor ebbe az irányba terelni az erőfeszítéseiket. Az emberek akkor nyernek, ha ebből a háromból egyik sem következik be a játék végéig, ennek érdekében természetesen van lehetőségük javítani a Galactica sérüléseit, illetve megszabadulni a Boarding Party Track-en lévő jelzőktől.
 
Egy kör felépítése a következő: a sorra kerülő játékos felhúzza a karakterének megfelelő skill card-okat, majd mozoghat, utána végrehajthat egy cselekvést (Action). Legvégül húz egy krízis kártyát (Crisis card), ami mindig valamilyen bonyodalommal jár. Utána továbbadja az aktuális játékos jelzőt, és a következő játékos jön. Nézzük ezeket részletesen:
 
Skill card-ok felhúzása: a karakterlapon szereplő egyedi képességek mellett a skill card-okkal tudunk operálni céljaink érdekében. Ezekből öt féle van: politikai (sárga), vezetői (zöld), stratégiai (lila), pilóta (piros), és műszaki (kék), a karakterlapunkon szerepel, hogy melyikből mennyit húzhatunk fel a körünk elején. Karaktertől függően általában két vagy három színhez férünk hozzá az ötből. Mindegyik színben két féle lap van, és mindegyikkel mást tehetünk, például további skill card-okat húzhatunk (olyat is, ami nem a mi színünk), javíthatjuk a Galactica-t, bónuszt adhatunk egy kockadobáshoz, vagy akár felderítőhajót küldhetünk ki, amivel megnézhetjük bizonyos paklik legfelső lapját, és ha nem tetszik, akkor a pakli aljára is tehetjük. Érdemes okosan felhasználni a kártyáinkat, és tartalékolni belőlük, de nagyon harácsolni nem érdemes: ha valakinek több mint tíz skill card van a kezében bárkinek a köre végén, akkor csak tízet tarthat meg, a többit el kell dobnia.
 
Mozgás: karakterünket átrakhatjuk bármelyik másik helyszínre a Galactica-n, vagy a Colonial One-on, de ha a két hajó között mozgunk, akkor el kell dobnunk egy skill card-ot. Ha a karakterünk pilóta, és éppen egy vadászgépet vezet, akkor egy zónával odébb mozoghatunk az űrben, vagy landolhatunk a Galactica-n, de ez utóbbi hajók közötti mozgásnak számít, tehát lapot kell dobnunk. Mozogni nem kötelező.
 
Cselekvés (Action): a játékban a legtöbb fajta tevékenységre ebben a fázisban nyílik lehetőség. Action-t igényel például annak a helyszínnek a használata, ahol éppen állunk, de sok skill card, illetve karakterképesség használata is. Minden ilyen kártyára, a karakterlapokra, és a helyszínekre vastagított betűvel ez rá is van írva a megfelelő helyen, amelyiken nincs, azt valaki más körében, vagy reakcióként vethetjük be, vagy valamilyen passzív hatásról van szó. Ha vadászgépet vezetünk, akkor action-ként lőhetünk egyet a velünk egy zónában lévő cylon hajók egyikére, vagy mozoghatunk még egyszer. Egy nagyon érdekes, és hasznos lehetőség az Executive Order (direkt parancs) zöld skill kártya használata, ezzel ugyanis akcióként valaki másnak adunk lehetőséget a cselekvésre: a célpont vagy két action-t hajthat végre, vagy mozog egyet és egy action-t hajt végre. Ezzel nagyon jól lehet koncentrálni az erőfeszítéseket az éppen aktuális probléma megoldására, például a cylon flotta megjelenésekor a politikusoknak célszerű a pilótákat támogatniuk saját cselekvés helyett. Fontos megjegyezni, hogy a célpont dönti el, mihez kezd a kapott akciókkal/mozgással, tehát a lap kijátszása komoly bizalmi kérdéseket is felvet. Ugyanakkor az action a legfontosabb erőforrás, hogy a felmerült problémákat megoldjuk, tehát ha körönként egynél többet tudunk elvégezni, akkor emberként lényegesen növekednek az esélyeink.
 
Krízis: ezek a kártyák nagyon hasonlóak az Arkham Horror-ban szereplő Mítosz-kártyákhoz, ugyanis ezek a kártyák zúdítanak problémákat az emberek nyakába, egyúttal lehetőségeket teremtenek a cylonoknak a rosszalkodásra. A kártyák egy része cylon támadás, ekkor cylon hajók jelennek meg a Galaktika körül. Más kártyák a „melyik ujjamba harapjak” helyzet elé állítják a játékosokat, ilyenkor az Admirális, az Elnök, vagy az aktuális játékos választhat két lehetőség közül –természetesen mindkettő negatív, de remélhetőleg az egyik kevésbé fáj. A harmadik változat pedig ún. skill check-et jelent, ezekről mindjárt részletesebben is írok. A kártyák alján még két ikon is lehet, az egyik aktiválja a már táblán lévő cylon hajók valamelyik típusát, a másik viszont az emberek számára pozitív, mert jelenléte előrehaladást jelent a következő ugrás (és így a játék megnyerése) felé. A kártyákon megjelenő krízisek a sorozatban is előfordult problémákat jelenítik meg: a cylonok támadásain kívül, szabotázs, politikai széthúzás, üzemanyag és élelmiszerhiány, stb. is állandóan fenyegeti az emberi flottát.
 
Nézzük akkor ez előbb említett skill check játékmechanizmust. A skill card-okon a korábban már említett hatásokon kívül egy 1-5-ig terjedő értékű szám is található a bal felső sarokban, skill check esetén ezek számítanak. Minden játékos annyi kártyát tehet a kezéből egy skill check-be, amennyit akar, ezen kívül két véletlenszerű lap is belekerül egy külön pakliból (destiny deck). A skill check-et kiváltó krízis kártyán szerepel, hogy az öt színből melyek számítanak pozitív értékkel az adott skill check-ben, a többi szín negatív. Miután mindenki hozzájárult, aki akart (lévén nem kötelező lapot tenni egy skill check-be) az aktuális játékos összesíti az eredményt, a jelzett színű lapok számértékét pozitív számnak, a többit negatív számnak tekintve. A skill check-et kiváltó kártya jelzi, hogy mekkora eredményt kell összehozni, hogy a skill check sikerüljön (pass), ilyenkor általában nem történik semmi (no effect). Időnként azért van lehetőség erőforrások növelésére, vagy más kedvező hatásra is egy sikeres skill check-kel, ezeket különösen érdemes megcsinálni az emberek oldalán álló játékosoknak. Ha nem sikerül a skill check (fail), akkor természetesen jönnek a bajok: leggyakrabban valamelyik erőforrás fogy, de lapdobás, börtönbe kerülés, és más csapások is sújthatják az emberiséget. Időnként előfordul egy köztes lehetőség is a siker és a kudarc között (partial pass): ha legalább ennek az értékét elérjük, akkor kisebb veszteséget szenvedünk, mintha teljesen kudarcot vallanánk. A skill check mechanika legnagyobb csavarja, hogy a hozzájárulás nem nyíltan történik, minden játékos háttal felfelé dobja bele a lapjait, és a destiny deck két véletlenszerű lapja is háttal felfelé kerül bele. Az összesítés előtt pedig meg is kell keverni a bedobott lapokat, ezzel biztosítva, hogy ne lehessen pontosan tudni, ki mit rakott bele, valamint a játékosoknak szigorúan tilos bármilyen említést tenni arról, hogy konkrétan melyik lapot rakta ő bele. Ezzel válik lehetővé, hogy a cylon játékosok szabotálni tudjanak, és az adott skill check-ben negatívnak számító lapokkal próbálják gátolni a sikert. Persze az alapján, hogy ki hány lapot tett be (ez nyilvános információ, csak maguk a lapok nem), és ki milyen színű lapokat húz, azért lehet következtetéseket levonni…
 
Skill check-et nem csak krízis kártya hozhat, bizonyos helyszínek aktiválása a Galactica-n, és a Colonial One-on szintén skill check-et eredményez. Ilyen az adminisztrációs iroda (Administration), ahol új elnököt választhatunk, vagy az admirális szobája (Admiral’s Quarters), ahol egy sikeres skill check-kel a börtönbe (Brig) küldhetünk valakit. A börtönből szabaduláshoz is sikeres skill check szükséges, de bonyolítja a dolgot, hogy a börtönben lévő játékos csak egy kártyát rakhat bármilyen skill check-be, beleértve a szabadulásához szükségeset is. Külső támogatás nélkül kijutni a börtönből ezért elég esélytelen, és akit ide beraknak, az jóval kevesebb bajt tud okozni –vagy éppen jóval kevesebbet segíteni, ha mégis a mi oldalunkon áll. Kétélű dolog, hogy a börtönben lévő játékos krízis kártyát sem húz, mert ezzel ugyan aktuálisan kevesebb problémával kell megküzdenie az embereknek, de a játék megnyeréséhez vezető út a krízis kártyákon lévő ugrási ikonokon keresztül vezet, ezzel tehát belassul a flotta, ami végül végzetessé is válhat. A börtön mellett a gyengélkedő (Sickbay) a másik negatív helyszín, aki itt kezdi a körét, az csak egy skill kártyát húzhat fel, de utána elmozoghat. Ide krízis kártya miatt lehet kerülni, vagy ha a pilóta alól kilövik a gépét, vagy a Galaktikán a helyszínt, ahol a játékos éppen áll. (A játékban permanensen meghalni, kiesni nem lehet.)
 
Sokat emlegettem már az elnöki, és az admirálisi titulust, nézzük, hogy ezek mire jók. Elnökként a Quorum kártyákat használhatjuk, amelyekkel például buzdító beszédet mondhatunk, vagy kicsit jobban beoszthatjuk a rendelkezésre álló élelmet, effektíve növelve ezeket az erőforrásokat egy sikeres kockadobással. Néhány lappal lehetőségünk nyílik némi direkt cylon-irtásra is, de itt a népességet (populáció) kockáztatjuk. A megfelelő lapokkal elrendelhetjük valakinek az azonnali letartóztatását, vagy éppen kegyelemben részesíthetjük, és kiengedhetjük a börtönből. Ezen kívül kinevezhetünk másokat fontosabb politikai pozíciókra, befolyást engedve neki pl. a letartóztatásokba, vagy a flotta útjának megtervezésébe. Ezekért politikai kártyákat is kap az elnök, de ismét csak bizalmi kérdéseket vetnek fel. Az elnöknek különösen érdemes a Colonial One-on található elnöki hivatalban (Presidental Office) tartózkodnia, mert itt egy akcióból két quorum kártyát húzhat, vagy egyet húzhat, és egyet kijátszhat (egyébként egy akció quorum kártyát húzni, és egy akció kijátszani is egyet). Az elnökséget nem veszítjük el, ha börtönbe kerülünk, de az Administration helyszín használatával bárki új elnökválasztást kezdeményezhet.
 
Az Admirális egyrészt felügyeli a Galactica nukleáris fegyvereit: két nuke-jelzőt kap a játék elején, amiket akcióként vethet be, és nagyon jó eséllyel elpusztít egy cylon hordozót (basestar, ezek a Galactica ekvivalensei a cylonoknál). A használatukat meg kell fontolni, mert az elhasznált jelzőket visszaszerezni nem lehet, de kritikus helyzetben nagyon jól tudnak jönni! Az Admirális másik fontos feladata a flotta útjának kijelölése, ehhez beszélnünk kell egy kicsit az ugrásokról. A táblán található az ugrási sáv (Jump Preparation Track), és a hozzá tartozó jelző. Ha a krízis kártyán szerepel a megfelelő ikon, akkor ez a jelző a sáv vége felé mozog, és ha azt elérte, a flotta elugrik. A sáv két legutolsó (kékkel jelölt) pozícióján lehetőségünk van vész-ugrást végrehajtani az FTL Control nevű helyszín használatával, de ilyenkor 75% eséllyel 3, illetve 1 populációt veszítünk, mert a civil flotta egy része lemarad. Ha ugrunk, akkor a jelző ismét a sáv elejére kerül, illetve az összes hajót levesszük a tábláról, így megmenekülhetünk a cylonoktól, legalábbis egy időre. Az Admirális ekkor húz két lapot a lehetséges úti célok paklijából (Destination deck), amiből az egyiket kiválasztja, és az asztalra rakja, a másikat a pakli aljára teszi, anélkül, hogy megmutatná bárkinek. Mindegyik kártya alján egy 1-3-ig terjedő szám mutatja a megtett távolságot, a kártyán pedig szerepel, hogy mivel járt az ugrás, tipikusan üzemanyag felhasználással. Ha az ugrásokkal szerzett távolság eléri a négyet, akkor bekövetkezik a korábban már említett Sleeper Agent fázis, azaz mindenki kap még egy Loyalty kártyát. Ha a távolság már nyolc, vagy nagyobb, akkor az emberek a győzelem küszöbén állnak: ha sikerül még egyszer ugraniuk, akkor már nem húznak az úti célok közül, hanem megnyerték a játékot.
 
Pár szó a játékban szereplő hajókról, először az emberekéiről: a Vipera (Viper) vadászgéppel tudnak pilóta karaktereink röpködni, és a piros (Piloting) skill card-ok ekkor hasznosak igazán. Különösen a Maximális Tűzerő (Maximum Firepower) kártyával lehet jól cylon-okat irtani, ennek használatával ugyanis négyet lőhetünk. A Command helyszín használatával lehetőség van azokat a Viperákat is használni, amelyeket nem vezet játékos karakter. A Raptor felderítőhajók nem kerülnek a táblára, de a sikertelen felderítő akciók, és bizonyos elbukott krízisek csökkentik a számukat, és ha elfogynak, akkor nem tudunk felderíteni. A civil hajókat jelzők szimbolizálják, és általában egy populáció utazik rajtuk, de van üres, és két populációt szállító hajó is. Amikor táblára kerülnek, akkor véletlenszerűen húzunk közülük, és a Kommunikációs állomás (Communication) használatával lehet megnézni, illetve mozgatni őket. Cylon hajókból három féle van: a basestar-ok a Galactica-hoz hasonló, de kisebb hordozók, amelyek elsődlegesen a Galactica-t lövik, illetve kisebb cylon hajókat indítanak útnak a hangárjaikból. A cylon vadászok (Raider) elsődlegesen a civil hajók felé törekednek, és ha elérik, akkor automatikusan le is lövik őket, ami a civil hajón lévő erőforrások elvesztésével jár. A Viperák viszont megállítják, és harcra kényszerítik őket. Végül a cylon csapatszállítókról (Heavy Raider) kell szót ejteni. Ezek hajók a Galactica dokkjai felé próbálnak törni, és ha elérik, akkor harci robotok (Centurion) szállnak ki belőlük, amik aztán a korábban már említett Boarding Party Track-re kerülnek. Mind a csapatszállítókat, mind a centurionokat elég kemény dió megsemmisíteni (7+ dobás kell a d8-on).
 
Végezetül kicsit nézzünk bele a cylonok gépházába. Minden „You are a cylon” kártyán található egy action, aminek használatával a cylon felfedi magát (reveal), és egyúttal valamilyen emberek számára negatív esemény is történik, pl. erőforrás csökkenés, vagy sérülés a Galactica-n. Viszont ha a felfedéskor a cylon karakter a börtönben van, akkor ez a pusztítás nem történik meg. A felfedett cylon karakter ezután 3 skill card-ot megtart, a többit eldobja, de húz egy Szuper Krízis Kártyát. Ezek a kártyák különösen erős kríziseket jelentenek, ráadásul ezekre nem használhatóak a krízis kártyákat, vagy a skill check-eket befolyásoló karakter-képességek. Végül a karakter jelzőjét a Feltámadás Hajójára (Resurrection Ship) helyezzük. Három másik cylon helyszínnel együtt (Caprica, Cylon Fleet, Human Fleet) a felfedett cylon karakter már csak ezeken a helyszíneken mozoghat, és ezek képességeit használhatja. Továbbá az összes karakter-képességét (a negatívat is!) és az esetlegesen meglévő titulusát elveszíti, nem húz krízis kártyát a köre végén, csak egy skill card-ot tehet egy skill check-be, és a skill card-ok egyéb képességeit sem használhatja. Cserébe nem lehet börtönbe zárni, a gyengélkedőre küldeni, és immunis a krízis kártyák negatív hatásaira. Látható, hogy a felfedett cylon játékos már inkább indirekt módon képes bajt kavarni az embereknek. A cylon helyszínek használatával dobhat kríziseket, vagy a felhúzott szuper krízisét az emberiségre (Caprica), aktiválhatja a cylon hajókat (Cylon Fleet), skill card-ot lophat, és megpróbálhat sérülést okozni a Galactica-n (Human Fleet), vagy lecserélheti a Szuper Krízis Kártyáját egy másikra, ha még nem használta el, és átadhatja a fel nem fedett Loyalty kártyáját egy másik játékosnak (Resurrection Ship). Utóbbi akkor hasznos, ha valahogy több „You are a cylon” Loyalty kártya is egy karakterhez került, mert egyedül négy ember ellen többnyire nincs esélye a cylon-nak. Persze gyanúba keverésre sem rossz, hiszen senki nem látja, milyen kártyát adtunk át.
 
A játék során nagyon fontos a titkosság betartása. A felderítések, és hasonlók sokszor adnak lehetőséget egy lap megnézésére, és ilyenkor nem kérhetünk segítséget senkitől. Emiatt nyelvi problémák lehetnek, magyar változat pedig nincs a játékból. Ugyanakkor a kártyák nyelvezete nem bonyolult, némi rutinnal még az angolul nem értők számára is kikövetkeztethető a lényeg.
 
Összegzésül: egy nagyon jól sikerült, a sorozat hangulatát remekül visszaadó játékot készítettek az FFG-nél, amit csak ajánlani tudok mindenkinek, akár rajongója a sorozatnak, akár nem ismeri (ebben az esetben ezt érdemes minél előbb pótolni!). Nagyon sértődős típusoknak talán kicsit kevésbé javasolt, mert a vádaskodások, és egymás bemártása fontos szerepet játszik, illetve kártyahúzások és a kockadobások is sok mindent befolyásolnak, ami a tiszta stratégiai játékok kedvelőinek nem fog tetszeni. Ettől eltekintve minden szabály és elem a helyén van, egyszerre jó, és hangulatos, ebből csak a korábban említett szimpatizáns játékmechanika lóg ki egy kicsit, de ez sem vészes. A játék nagyon jól ki van egyensúlyozva. Noha egyes játékok időnként erősen az egyik félnek fognak állni, átlagban mind az embereknek, mind a cylonoknak hasonló esélyeik vannak a győzelemre. Nagyon sokszor tényleg csak egy hajszálon múlik a győzelem mindkét fél számára, és sok „ha lett volna még egy kör…” kezdetű mondat hangzik el ilyenkor. A megfelelő stratégia megtalálása, és a játék megismerése azért igényel néhány végigjátszást, és eleinte óhatatlanul is erősebbnek fogják gondolni az egyik oldalt a játékosok, de biztosíthatok mindenkit, hogy idővel ez el fog múlni. Mondom ezt úgy, hogy kénytelen voltam venni egy második példányt a játékból, mert az elsőt szó szerint rongyosra játszottuk a közel száz játék alatt, amit lenyomtunk. A megjelent két kiegészítő sem a játék javítására szolgál, hanem csak új elemeket hoz bele, és máshová helyezi a taktikai hangsúlyt. A mai napig is nagyon szívesen játszunk csak az alapjátékkal, hiába vannak meg a kiegészítők. Zárásként pedig álljon itt a Boardgamegeek-en megjelent, legfrappánsabb ajánló: „Ha a Boomer név hallatán nedves álmaid lesznek, akkor ez a te játékod!”
 
4 hozzászólás
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
2013.02.10. 15:48
Fecka

Szuper jó ismertető! Köszi Papi! 
Magam talán ötször játszottam ezzel ajátékkal, de mindíg izgalamas és szórakoztató volt! Csak ajánlani tudom!

2013.02.02. 20:52
Nagypapi

Érdemes vele több próbát is tenni, főleg, ha élvezi a társaság a gyanakvós-paranoid helyzeteket.

2013.01.31. 07:43
Tibi-the-One

Ezzel a játékkal egyszer játszottam, akkor félúton cylon lettem, és nyertünk. :D

2013.01.30. 10:27
ROLL

Jó kis iromány...köszönet érte 

Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
 
Cikkek
Friss bejegyzések
2014.05.08. 14:59
2014.04.08. 13:29
2014.03.24. 14:11
2014.02.24. 13:18
2014.02.06. 10:21
Friss hozzászólások
 
Esemény naptár
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Ovasgantni való blogok
 
Linkek
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!