2012.05.17. 22:30, ROLL
A dobozról kívülről belülről
A DOOM ez első olyan társasjáték volt, aminek már a több mint három kilós súlya is azt sugallta, hogy ezt meg kell vennem. A doboz tetejéről egy nyálas szörnyeteg vicsorog ránk, és a PC játékból ismerős hangulatú betűk hirdetik a játék nevét, és azt, hogy ez bizony társasjáték. Amennyiben a doboz teteje nem lett volna meggyőző, a hátulján a felállított játékról és egyéb kellékekről láthatunk fotót. Köztük két figura, mely mellett nagy betűkkel az áll, hogy a kép az aktuális méretüket mutatja. Természetesen részletes lista olvasható a doboz tartalmáról, amiből talán a leginkább hangzatosabb adat, hogy 66 db műanyagfigurát tartalmaz (el is gondolkoztam, hogy talán a Figurás játékok közé kéne sorolni).
A dobozt kinyitva két füzetet találunk, az egyik a szabályokat tartalmazza, a másik a lejátszható küldetések forgatókönyvét. A szokásos jelölők mellett folyosókat, ajtókat és termeket is kinyomkodhatunk a kartonokból. Ezek alatt pedig egy halom kék, zöld és piros műanyag figura lapul. Természetesen nem Wargame minőségű modellekről van szó, de mindenképp igényesnek mondanám, ha azt nézzük, hogy egy társasjátékot tartunk a kezünkben.
A játék
Az első és legfontosabb része a játéknak, hogy igényel egy játékmestert, aki az ellenfeleket irányítja, és úgymond meséli a történetet. A játékosok akiknek a száma egytől háromig terjedhet, közösen próbálnak kijutni a démoni megszállás alá kerülő UAC mars bázisról. A játékoz mellékelt forgatókönyv segítségével a játékmester rendelkezik egy térképpel a rajta található ajtók, szörnyek és felszerelések helyével. Természetesen a játékosok egy adott teremből indulva lassan felderítve járják végig az adott szinteket.
A tengerészgyalogosok
Minden játékos kap egy ún. konténert, amiben a felszereléseit (lőszer, páncél, kötszer stb.) tartja nyilván, és kap egy adatlapot, amiről leolvashatja, hogy egyes szörnyek mennyire veszélyesek, illetve, hogy egyes fegyverei milyen kockákat használnak. A kockákon 4 jel kapott helyet. A számok jelölik a távolságot, a lövésnyomok a találatokat, a lőszer ikon a kiürülő tárat és a nagy X a hibázást. A játékosok továbbá húznak Tengerészgyalogos kártyákat, amitől minden katona egy kicsit egyedi lesz, úgy mint felcser, cél- vagy sorozatlövő, páncélos esetleg gránátok, és még számos változat létezik. Ha már minden játékos megkapta a kezdő felszerelését, akkor indulhat a kaland.
A játékosok meghatározott sorrendben követik egymást és minden karakter a következő akciók egyikét hajthatja végre:
-
Rohanás – a karakter 8 mezőt mozoghat.
-
Kitárazás – A tengerészgyalogos leadhat két támadást, de nem mozoghat.
-
Megközelítés – Megközelítést végző katona mozoghat négy mezőt, és leadhat egy támadást.
-
Készenlét – Ebben az esetben a tengerészgyalogos vagy mozog 4 mezőt vagy támad egyet, és választ egyet a következő jelzők közül: Célzás, Beavatkozás, Kitérés, Gyógyítás.
A mozgás nem túl bonyolult, szabadon mozoghatunk egy szomszédos mezőre, akár átlósan is. Persze vannak olyan mezők ahová nem léphetünk, mert valami van ott, pl egy igen morcos zombi. A zsilipek kinyitásához is mozgáspontot kell használni, szám szerint kettőt. A játéktáblán lévő felszereléseket fel lehet venni, egyszerűen csak rá kell lépni a karakternek.
Támadás a tengerészgyalogosokkal. Mint fentebb említettem, minden fegyver meghatározott számú és színű kockával hajtja végre a támadást és majdnem mindegyik rendelkezik valami különleges képességgel is. A Támadás során a meghatározott kockákkal dobunk. A dobott számokat összeadva megkapjuk, a lövésünk távolságát, ha a célpont a dobott érténél közelebb, vagy pont annyira van, akkor eltaláltuk. A dobott golyónyomok száma mutatja, hogy mennyi lövedék csapódott az ellenfél testébe. Ha ez annyi vagy több mint a célpont páncélja, akkor sérülést szenved el szerencsétlen flótás. Természetesen ha az okozott sebek meghaladják a célpont sebzéstűrését, vagy a katona sebpontjai számát, akkor az elpusztul. A lőfegyverek esetében, ha a dobás eredménye egy kis lövedék ikon, akkor a fegyverhez tartozó muníciók közül, egyet el kell dobni, vagyis egy tár kiürült. Ha bármely kockával egy nagy X-et dobunk, akkor az a támadás kudarcot vallott.
Parancsjelzők hatása. A Célzás jelzőt használva a támadódobás után egy, vagy akár több kockát is újradobhatunk egyszer. A Kitéréssel a karakter ellen irányuló támadást lehet megismételtetni. A Beavatkozással a Játékmester körében is lehetőség van leadni egy támadást. Gyógyítást csak a szanitéc adhatja ki, hogy meggyógyítsa magát vagy egy szomszédos mezőn álló társát.
Ha az adott szintről sikerül a csapatnak kijutnia, akkor a tengerészgyalogosok győztek.
A Játékmester
A Játékmester a megszálló erőket irányítja, és igyekszik minél jobban megnehezíteni a tengerészgyalogosok életét. Erre három fázisa van körönként.
Kártyák húzása és kijátszása
A Játékmester minden körében lapokat húzhat a megszálló pakliból, és ki is játszhatja ezeket. A lapok hatására, ajtók záródnak be, elmehet a világítás, korlátozva ezzel a látótávolságot, vagy épp az egész épületet robbanásokkal rázhatja meg, akadályozva a katonák mozgását. Fontos megjegyezni, hogy ha a pakli elfogyott, és újra kell keverni, akkor a játékmester egy gyilokponttal gazdagodik.
Lényeg teremtése
A Játékmester minden körben kijátszhat egy (és csakis egy) olyan kártyát, mellyel egy vagy több lényt teremt a már meglévő pályára úgy, hogy a mező, ahová érkezik, arra egyik tengerészgyalogos se lásson rá.
Gyilok
A játékmester miután kijátszotta a kártyáit, és megidézte a szörnyeket, minden teremtménnyel cselekedhet egyet, vagyis minden lény mozoghat a lapján feltüntetett számú mezőt, és leadhat egy támadást. A támadásokat hasonló módon hajtják végre, mint a játékosok, csak a démoni teremtmények sosem fogynak ki a munícióból. Ha a támadás sikeres a játékos sérülést szenved el, és ha a sérülések hatására a katona elesik, akkor a Játékmester újabb Gyilokponttal gazdagodik, és ha eléri a hatot, megnyeri a játékot. A legyilkolt tengerészgyalogos a köre elején visszatérhet a játékba, az elesésének helyétől legalább 8 de legfeljebb 16 mezőnyire, annyi és olyan felszereléssel, ahogy a játékot kezdte.
Összegzés
A DOOM egy nagyon jól sikerült játék, ami igen ügyesen adja vissza a számítógép előtt érzett hangulatot. Előnyére válik, hogy a játékosok kooperatív jelleggel dolgoznak, és egy jó Játékmester igazán meg tudja teremteni a megfelelő izgalmakat. Talán egy kicsit szerencsétlen, hogy egy játékosnak fel kell vállalni a Játékmesteri szerepet, viszont mindenképp jó, hogy az ellenfelek nem a véletlen szeszélye szerint mozognak és támadnak, hanem némi intelligencia is van a megszálló hatalmak cselekedetei mögött. Egyetlen negatívuma, hogy ha lejátszottuk a dobozban található küldetéseket, akkor a Játékmesternek sokkal több idő felkészülni a játékra, hiszen meg kell alkotnia a kihívást jelentő szintet a megfelelő mennyiségű ellenféllel és felszereléssel, ezt pedig nagyon nehéz jól kiegyensúlyozni. Minden esetre én ajánlom mindenkinek, aki vonzódik a figurás játékokhoz, de nem akar sok pénzt ilyesmire költeni, avagy a PC-n bejött neki a DOOM 3 játék.
NagyPapi felhívta a figyelmemet, hogy a kiadó FFG is rájött, hogy a játékban túl erősek lettek a megszálló démoni seregek, így némi szabálymódosítást eszközöltek, amit az alábbi linken elolvashat mindenki: DOOM Boardgame Errata
Az erata a szabálymódosításokon kívül néhány kérdéses dolgot is tisztáz, így mindenképp nagyon hasznos