Az Infinity wargame a Corvus Belli égisze alatt jelent meg 2005 környékén, és mind a mai napig gondozza a játékot, új figurák és a szabályok fejlesztésével. Tipikus Skirmish játék, mely a Sci-Fi minden alapfeltételét felvonultatja, az idegen fajoktól kezdve a High-Tech felszerelésig. Mindehhez a klasszikusnak számító 28mm-es figuraméretet használja.
Modell mustra
Elsőre feltűnik, hogy bár az Infinity is a 28 mm figurákkal dolgozik, valahogy nem olyan robosztusak mint az a wargame világban megszokott. Az emberek egy fokkal méretarányosabbak, emiatt nyeszlettnek tűnhetnek még a Warhammer Birodalmi gárdistáinál is. Ugyanakkor a kidolgozásra nem igen lehet panasz. A minőség és a jól eltalált pozíciók mellett a részletesség olyan szintű, hogy már-már komoly kihívást jelent a megfelelő szintű festés produkálása. Ezen felül egy csipetnyi manga stílus is felfedezhető az egyes figurákban. Összességében a figurák arányosak és szépek.
Frakciók és seregek
A játék kb 170 évet ugrik a jövőbe, ahol az ember már elérte a csillagokat, és a nagyobb hatalmak nemzetközi szövetségekbe tömörülve felosztották maguk között az élhető rendszereket. Az alábbi nagy csoportok küzdenek egymással területért és hatalomért egyaránt.
Ariadna
Az első kolonizációs hajókon utazó nemzetek leszármazottai. Egykori franciák, kozákok, amerikaiak és skótok alkotta csapat, mely a távoli Ariadsnes bolygón rekedt. Technológiailag kevésbé fejlett ám magának tudhatja Caledonian Highlander sereget, mely vadságával vívott ki nem kevés tiszteletet a harcmezőkön.
PanOceania
Az emberek elsőszámú területe. Sok bolygóval rendelkezik, így igen gazdag, ennek köszönhetően technikailag is a legfejlettebb. Az egykori nyugati kultúrák nagy olvasztótégelye. A legnagyobb katonasággal bíró terület, összecsapások során bevetheti a komoly technikai szinten dolgozó Neoterran Capitaline sereget, az edzett Acontecimento csapatait, vagy a vallási fanatikus Military Orders egységeit.
Yu Jing
Az egész távol keletet sikerült magába olvasztani ennek a frakciónak. Virágzó gazdasággal, ipari és technikai fejlődéssel büszkélkedhetnek. Egyértelmű erőfölény elérésére törekszenek. Csaták során ezt a fölényt a Imperial Service, a Japanese Sectorial sereg biztosítja, mint katonai erő.
Haqqislam
Az új iszlám, mely csupán egy rendszerrel a Burakkal büszkélkedhet. A bio-egészségügyi és a Teterraformálás területén a legerősebbek, valamint igen nagy hatalomnak számít a csillagközi kereskedelem terén. Serege az Allah kardja zsoldosaiból és a titkos műveleteknél bevetésre kerülő Bahram katonai hírszerzés csapataiból áll össze.
Nomads
Akiknek elege lett abból, hogy mindent a gazdaság irányít (és a mesterséges intelligencia), hatalmas hajókra szálltak, és most egyik rendszerről a másikra utazgatva élik nomád életüket. Információval, munkaerővel és persze illegális áruval kereskednek. Természetesen rendelkeznek katonai erővel, hogy az anyahajókat megvédjék.
Combined Army
Miközben az emberi hatalmak egymás ellen hadakozna, egy idegen fajnak sikerül hídfőállást kiépítenie az emberi terület határain belül. Az egyre gyakoribb fegyveres összecsapásokban a brutális Morat Aggression Forces és a sunyi Shasvastii Expeditionary Forces igen kemény ellenfelek tudnak lenni.
ALEPH
Az emberi szféra egyedi mesterséges intelligenciája, mely irányítja az emberi civilizáció nagy részét. Ugyanakkor az ALEPH-et ellenző nomádok állítják, hogy a mesterséges intelligencia addig nem fog nyugodni, míg a teljes emberiséget a saját irányítása alá nem vonja.
Röviden ennyit muszáj volt szólni a játszható frakciókról, de ezzel rá is térnék a szabályrendszer ismertetésére.
Szabályokról röviden
Akinek már volt szerencséje valamilyen Wargame játékhoz, az tisztában van vele, hogy az ilyen játékok szabályai nem éppen a rövidségükről híresek, így inkább a játék azon szabályait venném górcső alá, ami miatt egy kicsit kilóg a többi hasonló játék közül.
Természetesen itt is minden figura el van látva alap statisztikákkal úgy mint, MOV (mozgás), CC (közelharc), BS (lövés), PH (fizikum), WIP (akaraterő), ARM (páncél), BTS (biotechnikai pajzs), W (sebpont), STR (struktúra / járműveknél), AVA (hozzáférhetőség) és C (ár). Ezeken felül minden modell rendelkezik különleges képességekkel, valamint fegyverekkel és felszereléssel. Természetesen, ezen dolgok összessége határozza meg, hogy egy modell mennyi pontba kerül. Mint a hasonló játékokban a játékosok egy előre megbeszélt pontmennyiségből építenek maguknak csapatot. Ha ez megvan, akkor kezdődhet a játék.
Parancsok
Az első nagyobb eltérés a hasonló játékokkal szemben, hogy itt nem minden figurával kell cselekedni minden körben, hanem minden figura parancsokat ad egy közös készletbe, amit aztán a parancsnok (vagyis a játékos) kioszt a belátása szerint. Így akár olyan is előfordulhat, hogy az összegyűjtött parancsok mindegyikét egyetlen figurára adjuk ki. A parancsok hatására három féle feladat közül választhatunk. Rövid mozgási, rövid- avagy hosszú cselekvést. A rövid mozgási parancsokkal földre vetődhetünk, mászhatunk, ugorhatunk, fordulhatunk, és természetesen mozoghatunk normál módon. Egy rövid mozgás után még egy rövid cselekvés beleférhet a parancsba, mint a riadó fújása, támadás, kitérés, vagy a hackerkedés. A hosszú cselekvések, mint az álcázás, elnyomó tüzelés, légi szállítás és hasonlók a teljes parancsot felemésztik.
Reakció parancs
A játék egyik legnagyobb találmánya a többi társával szemben, hogy lehetőséget ad annak a játékosnak is a cselekvésre, aki épp nem az aktív körét játssza. Így egy jó pozícióban megbúvó mesterlövészünk nem csak tétlenül nézi, ahogy az ellenfél fedezékből-fedezékbe osonva becserkészi őt, hanem amikor az ellenfél figurájára rálátása van, akkor reagálhat, és megereszthet egy fejlövést, ha elég nagy szerencséje van. Persze csak arra a figurára lehet reakció parancsot kiadni, aki épp cselekszik. Ezzel egy kicsit megfontoltabbá válik a játék, hiszen, csak azért mert az én köröm van, az ellenfél még igen kellemetlen meglepetéseket képes okozni, és nem csak bambán kivárja a saját körét.
Dobások
Ha már egyszer kiadtuk a parancsot, akkor jó eséllyel dobásokat is fogunk végezni. Itt is van némi különbség a többi játékkal szemben, mert a normál dobás mellet a szabályok egy ellendobást is kezelnek. A normál dobás esetén egy adott célszám alá kel dobni, ami vagy sikerül, vagy nem. Ha egy célpontot akarunk eltalálni, aki valamiért nem képes a támadásunkra reagálni, akkor dobunk egyet, ha a dobás annyi, vagy kevesebb, mint a BS érték (meg a pozitív vagy negatív módosítok), akkor sikeres volt a támadásunk.
Ellendobás esetén a mi sikerünket az ellenfél dobása határozza meg. Így ha a támadásunkra az ellenfél egy ellentámadással reagál, akkor meg kell nézni, hogy melyik dobás sikeres, vagy épp melyik dobás van közelebb a kritikus sikerhez.
A fenti dolgokból látszódik, hogy a szabályok nem olyan egyszerűek mint egy Warhammer esetében, de mivel egy Skirmish játékról van szó, így a kevés modell miatt nem lassul be a játék. Sőt, a reakció parancsoknak köszönhetően a passzív játékos is folyamatosan részesül a játékélményből.
Az egyéb játékszabályokkal nem kívánom tovább nyújtani az amúgy is elég hosszúra nyúló irományomat, csak még annyit mondanék, hogy a játék 19 általános képességet, 45 különleges képességet, 16 különféle lőszert, és több mint 30 eltérő fegyvert kezel, így bátran mondhatom, hogy elég változatos játékélményt képes nyújtani.
Összegzés
Sajnos nem terjedt el, pedig szerintem nagyon hangulatos, és kiváló szabályrendszerrel megáldott játékról beszélhetünk. A figurái szépek, és nagyon jó kidolgozásúak. Nagy előnye, hogy a többi hasonló játékhoz képest elég költségkímélő, hiszen egy alapdobozzal, és két-három figurával megtoldva még bőven egy WH kezdődoboz árán belül vagyunk, és már játszhatunk is. Arról nem is beszélve, hogy nem kell több tucat babát kipingálni, hogy festett sereggel büszkélkedhessünk. További nagy előnye, hogy a játékszabályok elérhetőek (még magyarul is), és több ingyenes seregépítő programot is találni a neten, ami elég hasznos tud lenni. Mindent összevetve szerintem az Infinity egy nagyon jó kis Skirmish játék, én mindenkinek ajánlom, aki ki akar próbálni egy Sci-Fi wargame-et, de nem kíván túl sok pénzt beleölni a hobbiba.
Köszi a cikket! Otthon megnézem a videókat is.
Tényleg érdekes, hogy itthon annyira nem terjedt el, bár én az utóbbi években, legalábbis a GD-ken erősen visszaszorulóban látom a GW termékeit, igy a kisebb gyártók előretörhetnek.
Valóban kicsit flegma lett a magyar szöveg, de azt leszámítva egész hasznos, és szemléletes.
Ha valakinek van kedve egy ilyen próbajátékhoz, az szóljon, mert szívesen leporolnám azt a néhány figurámat ami van