2012.12.03. 18:52, ROLL
Küllem
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nekem nem számít, hogy milyen egy játék kidolgozottsága, csak szórakoztató legyen. Szerencsére az FFG esetében nem nagyon kell attól tartani, hogy egy játék nem üti meg az ember elvárásait, de a Team Manager játék annyira jól sikerült, hogy a megjelenés évében a legjobb dizájn címet be is zsebelte. Én azt mondom, teljesen jogosan. A lapok szépek és jól illeszkednek a játék hangulatához. Talán egy kicsit lehetnének strapabíróbbak, de ezen egy védő fóliával lehet segíteni.
Csapatok és minden, ami még kell
Az alapjátékban hat csapat kapott helyet, a Törpe, Ember és Elf csapatok alkotta Old World Association (OWA), valamint a Chaos, Skaven és Ork csapatokból álló e Chaos Wastes Confederation (CWC). Minden csapatot egy tucat játékos alkot, valamint mind a két szövetség rendelkezik 25-25 sztárjátékossal. Ezen felül minden csapathoz járnak csapatfejlesztés lapok, és van egy központi személyzetfejlesztés pakli. Ez utóbbiban kapnak helyet a különféle kisegítő edzők, gyógyítók és varázslók. Természetesen a csapatok mellé van egy úgy nevezett Spike! Magazin pakli, és a meccsek, ahol majdan a mérkőzések zajlani fognak. Ezen felül szót kell ejtsek a Rajongó tábort nyilvántartó tekerentyűs eszközről, a csalás- és jelzők kupacáról valamint a két speckó dobókockáról.
Ha a lapokban kigyönyörködtük magunkat, és kinyomkodtuk a jelzőket és a számlálót is összeeszkábáltuk, kezdődhet a meccs.
Kezdődhet a foci, folyjék a vér
Miután minden játékos választott csapatot, és a leírtak alapján összeállítottuk a Spike! Magazin paklit, kezdődhet a bajnokság. A játék során 5 forduló kerül lejátszásra, melyek során a játékosok vagy egy kupára hajtanak, vagy csak a heti sajtószenzáció „jótékony” hatását élvezhetik a meccsen. Minden esetben négy meccs kártya kerül felfedésre, és természetesen minden meccsen csak két csapat vehet részt. A meccs lapok három részre vannak osztva, a két szélén a két csapatot megillető jutalom középen a győztes jutalma látható. Egy fordulónak minden játékos hat lappal, vagyis hat játékossal vághat neki. Ha kiválasztottunk egy meccset, a nekünk tetsző oldalára (mert ugye az nem mindegy) leteszünk egy játékost. A játékos rendelkezik egy Sztár erővel, valamilyen egyszerű- esetleg hírhedt képességgel. Az egyszerű képességek mint passz, leszerelés, csalás, és sprint ikonokkal, a hírhedt képességek szöveges formában kaptak helyet a lapon.
Az egyszerű képességekről röviden szólnék. A Passz segítségével tudjuk mozgatni a labdát az ellenféltől a pályára, a pályáról magunkhoz, vagy ha már nálunk van, akkor a megfelelő játékosnak lepasszolhatjuk. Sprint képességgel a rendelkezésünkre álló játékosokat lehet variálni, egy új játékos felhúzásával, és a nemkívánatos eldobásával. A Szereléssel lehet ledönteni a játékost. Leginkább ilyenkor lehet dobni a kockával, ha erősebbek vagyunk az ellenféltől, akár kettővel is. Ennek az eredményeként kerülhet az ellen a földre, vagy rossz esetben mi magunk. Persze senki nem mondta, hogy a már földön fekvő játékos szent és sérthetetlen, így azokat is lehet bántalmazni, hogy aztán a sérülések miatt lekerüljenek a pályáról. Ezen képességek használata nem kötelező. Nem így a Csalás képesség. Csalni kell, különben nem vérfoci a vérfoci. Csalással szerezhetünk rajongókat, növelhetjük erőnket, de az is lehet, hogy épp a spori figyelmét felkeltve száműzzük a játékosunkat a meccsről.
Miután minden lap kijátszásra került, jöhet az elszámolás. Felfedjük a csalás jelzőket, leküldjük
a kisípolt játékosokat, aztán összeadjuk a szemben álló csapatok erejét. Az álló játékosok rendszerint nagyobb sztár erővel bírnak, mint a fekvő társaik, plusz a csalás jelzők, esetleg a labda birtoklása miatt járó pontok. Akinek magasabb az ereje az nyerte az adott meccset. Begyűjtheti a jutalmát, ami fejlesztés vagy sztárjátékos kártya, esetlen néhány újabb rajongó.
A második meccsen már jó eséllyel szárjátékosokkal kibővülve, és néhány fejlesztéssel megerősödve csaphatunk a lecsóba…vagyis a másik ocsmány képébe. Ha már van olyan kártyánk amit meccsen tudunk használni, akkor azt a játékosok kijátszása után tehetjük meg. Varázslóval szórhatunk villámot az ellenfélre (vagy magunkra). Gyógyítóval egy fekvő játékost talpra segíthetünk (vagy a másvilágra). Mint látszik, a vérfoci nem egy életbiztosítás, de ha nem így lenne, akkor nem ez lenne a neve.
Az utolsó forduló után jöhet a végelszámolás. Egy csomó lap ad extra rajongókat ilyen-olyan feltételek teljesülés után, ezért az utolsó körig nem lehetünk biztosak a győzelemben.
Összegzés
A játékszabály sajnos nem minden esetben fogalmaz világosan. De ha már sikerült megfejteni a dolgokat, és az esetlegesen homályos területeket egyeztettük a játékosokkal, akkor egy elég gyors és hangulatos játékban lehet részünk. Noha a Touchdown mint olyan nem létezik a játék ezen formájában, azért úgy vélem, hogy az alkotók sikeresen ültették át a táblás játék klasszikus hangulatát a kártyás verzióba. Ellentétben az FFG-től megszokott játékokkal, a Blood Bowl Team Manager nem egy hosszú játék, még az első alkalommal sem igen hosszabb 90 percnél, de a tapasztalt edzők már egy óra alatt győzelemre vezethetik a csapatukat. Mindent összevetve ez a játék is hamar a kedvenceim közé furakodott, és akinek a táblás vagy a számítógépes vérfoci tetszett, az mindenképp tegyen ezzel a játékkal is egy próbát.
Érdekes játék lehet, bár engem annyira nem vonz a bládból.
Köszi!