2012.12.21. 12:06, ROLL
A felszínen és alatta
A kiegészítő ugyanolyan méretű dobozban jelent meg, mint az alapjáték, így a kettő együtt továbbra sem foglal sok helyet, így ideális választás lehet, egy utazás esetén az esős napokra. Ebben a dobozban is első sorban kártyákat találunk, de itt már jelzők formájában lehet a győzelmi pontokat, avagy aranyrögöket jelölni. Nagy ötlet a szabályleírás szélén alkotott mérce, amivel sokkal egyszerűbb belőni a kezdő és a célkártyák közötti távolságot.
Újdonságok
Természetesen a kiegészítő sok újdonságot tartalmaz, ugyanakkor megőrizte a korábbi kiadás hangulatát és játékélményét, de lássuk is az újdonságokat.
Új törpék
A játék mellőzi az első kiadás törpe lapjait, és sajátokat használ. Így a klasszikus törpéket két csapatba osztja, kékbe és zöldbe. Létezik egy főnök törpe aki mind a két csapatot segíti, agy nagyobb eséllyel nyerhet, de kicsit kevesebb aranyat kap a végén. Van egy nyerészkedő is, akit mindig a győztes csapathoz kell számolni, legyen az a kék vagy a zöld, vagy akár a szabotőrök bandája, persze ennek az ára a jócskán csekélyebb jutalom lehetősége. Vannak geológus törpék, akik nem az aranyra hajtanak, mint a társaik, hanem a járatokban fellelhető kristályok (ez egy új járatlap) után kapják a győzelmi pontokat. Végül, de nem utolsó sorban a szabotőrök csoportja szinte változatlan formában és céllal maradt része a játéknak.
Új járatok
Mint fentebb említettem, léteznek kristállyal jelölt járatok. A közlekedés tekintetében nincs szerepe, de a geológus törpék előszeretettel használják. Vannak fura kanyarok, egymás alatt/felett futó járatok, és olyan folyosók melyeken kék, avagy zöld ajtó engedélyez átjárást a megfelelő színű csapat számára. Végül de nem utolsó sorban vannak létrás lapok, ezek ugyanúgy funkcionálnak mint a kezdő lap. Így, ha az esetleges szabotőr tevékenységek miatt nem tudnánk eljutni a kezdő laphoz, még lehet reményünk a kijutásra.
Új akciók
Azt hiszem ez a laptípus bővült ki a leginkább a kiegészítő hatására. Lehetőségünk van tömlöcbe vetni valakit, vagy épp kiengedni onnan egy szerencsétlent. Készülhetünk lopásra, hogy a játék végén valakitől egy aranyat csenjünk, de meg is akadályozhatunk ebben valakit. Ha úgy alakul, lecserélhetjük valakinek a törpés lapját, vagy a kicserélhetjük vele a kezünkben lévő lapokat. Nem csak a célkártyákat lehet meglesni, hanem azt is, hogy az ellenfél melyik csapatban játszik, szóval számtalan lehetőség akad, ha épp nem tudunk, vagy valamiért nem akarunk járatot építeni.
Játékmenet
Alapjában nem változott sokat a játék menete, csak kiegészült néhány lehetőséggel. Az egyik a pakli pörgetése, hogy előbb a játék végére érjünk, ami nagy segítség lehet a szabotőr csapatnak. Ilyenkor egy, két vagy három lap eldobása után ugyanennyi húzható. A másik új dolog, hogy két lap dobása (és egy húzása) árán lehetőség van egy előttünk lévő lap eldobására, így nem kell mindenáron megfelelő javításra várnunk, és egyszerűbben juthatunk ki a tömlöcből is. Persze így csökken a kézben tartott lapok száma, de egy okos cserével simán rásózhatjuk a megfogyatkozott lapkészletünket valamelyik vélt vagy valós ellenfelünkre.
A játék végi elszámolás is kicsit változott így az a képlet van érvényben, hogy minél kisebb létszámú csapat győzedelmeskedik, annál több aranyat kap.
Összegzés
Az Aranyásók jó játék, de kiegészítővel még jobb. Én mindenképp ajánlom, hogy ha valaki már rendelkezik az alapjátékkal, akkor újítson be egy kiegészítőt, hiszen ez sokat fog adni a játékélményhez. Nagy előnye, hogy a kiegészítő miatt nem lesz sokkal hosszabb a játékidő, és továbbra is akár egy tucat ember szórakozását oldhatja meg 1-1,5 órára.
Mert olyan szeretni való