TÁRSASJÁTÉK - Spartacus2014.02.24. 13:18, Tibi-the-One
Spartacus – A game of blood and treachery
Spartacus – A game of blood and treachery
Ezt a játékot a Spartacus nevű sorozat megnézése után szereztem be. Az említett sorozatot én kifejezetten szerettem, minden hibája ellenére. Tetszett benne az ármánykodás, meg hogy kissé képregény szerűre vették a dolgot (legalábbis ezt érték el, a folyamatos jelenetlassítással). Valószínűleg nem a legkorhűbb mű, mégis szórakoztató, szerintem. Bár a játék neve, témája, és képi világa ugyan az, a társas mégis sok szórakozást rejteget annak is, aki a sorozatot egyébként nem kedveli. Lássuk miért.
Küllem
A dobozt közepes nagyságú, Spartacus feszít az elején karddal a kezében, a háttérben pedig megjelenik még néhány szereplője az arénának. A társasról általánosan kijelenthető, hogy nagyon szép designja van, a képek mind a sorozatból valók, de nagyon jó minőségűek. A felszerelés lapokon rajzok vannak, de ezekkel is minden rendben van. Az egyetlen ami kevésbé sikerült jól, az szerintem az aréna tábla, amin kicsit bután néz ki, hogy középen van egy hatalmas vérfolt, a többi pedig tiszta homok…A játékhoz tartozó figurák nagyon igényesek, a dobókockák pedig jó minőségűek.
Rendszer
A játék nagyon egyszerű, már az első elmagyarázásra is világos. Egy kör 4 fázisból áll: Fenntartás, Intrika, Piac és Aréna. A sorozatban is az volt, és a játékban is nagyon fontos mind a négy helyszín, lássuk őket sorban:
Fenntartás: A Dominusok (játékosok) ebben a fázisban rendezik pénzügyeiket. Kapnak egy denariust (pénzt) minden egyes rabszolga után, illetve fizetnek egy denariust a bankba minden egyes rabszolgájuk után. Némelyik rabszolga ebben a fázisban plusz pénzt csinálhat a képességével, más rabszolgák egyéb képességekkel rendelkeznek (például a sérült gladiátorok gyógyulását segítik). Ebben a fázisban gyógyulnak meg a sérült harcosaink, valamint ha nem tudunk minden gladiátorért fizetni 1-et, akkor el kell dobnunk annyit, amennyit nem tudunk kifizetni.
Intrika: Ebben a fázisban húzunk intrika lapokat, majd játszunk ki annyit, amennyit jónak látunk. Az intrika pakli tartalmaz ugye intrika lapokat, amivel másoknak lehet remekül keresztbe tenni; reakció lapokat, amivel más ártó szándékát háríthatjuk; valamint Őröket. Az Őröket többféleképpen is lehet használni. Egyrészt, kijátszhatjuk őket magunk elé, ilyenkor az a jó bennük, hogy nem foglalják a helyet a kezünkben, viszont hátrányuk, hogy az ellenfél tisztában van az őrségünk méretével. Másik verzió, ha kézben tartjuk őket: ilyenkor a kézlimitünkbe beleszámítanak, de az ellenfélnek nem lesz ismert az Őreink száma. Persze a két taktikát vegyesen is alkalmazhatjuk, például 1-2 Őrt magunk elé rakva, és néhányat a kezünkbe rejtve fenntartani. Akárhogy is használjuk az adott őr kártyát, a képessége az, hogy 4+-ra semlegesít egy minket célzó intrikát. Akár sikerül ez neki, akár nem, az őr ez után megy a levesbe (bár ha nem sikerült neki, egészen addig áldozhatunk be őröket, amíg képesek vagyunk felhasználni egy lent lévőt, vagy egy kezünkben lévőt). Végül ha van olyan kártyánk amit nem akarunk(/tudunk) kijátszani, de foglalja a helyet a kezünkben, eldobva pénzt kaphatunk érte (ez hasznos ha épp pénz szűkében vagyunk). Az intrika kártyák kijátszása egy dologba ütközhet, ez pedig a hatalmi szintünk. A játékban a hatalmi szintünk szabja meg a kézlimitünket, és azt is, hogy maximum milyen erősségű intrika kártyát tudunk kijátszani. A játékban a hatalmi szintünk egyenlő a győzelmi pontjaink számával, sőt a játékidő is módosítható azáltal, ha nem 1-ről, hanem teszem azt, 7-ről indulunk kezdéskor. Ilyenkor rögtön erősebb intrikákat tudunk kijátszani, illetve a hőn áhított 12 győzelmi pont is sokkal közelebb van. A játékot ugyanis az nyeri, aki bármely fázis végén 12 győzelmi ponttal (hatalmi szinttel) rendelkezik. Az intrika fázishoz még annyit, hogy rengeteg mindent lehet itt tenni, csak felsorolásként említek párat: növelhetjük a saját, vagy csökkenthetjük más győzelmi pontjait, pénzt szerezhetünk/lophatunk mástól, gladiátorokat sebesíthetünk meg.
Fontos része az intrika fázisnak az is, hogy ha van egy lap, aminek a kijátszásához kellene mondjuk 10-es hatalmi szint, de a játékos csak öttel rendelkezik, akkor kijátszhatja úgy is, hogy felkér egy másik játékost akinek van annyi hatalmi pontja, hogy a kettejük összege elérje a 10-et. Természetesen ez rengeteg megvesztegetési, és szívesség-adóssági helyzetet eredményez, de hát ilyen ez a pop szakma… Fontos, hogy a kooperáló játékossal nem vagy köteles közölni, hogy miben fog segédkezni, sőt sejtelmes válaszokkal is bombázhatod a többieket. Összefoglalva: rengeteg csavar, bosszúság, és nevetés jellemzi ezt a kört, s ez talán a játék egyik legnagyobb erőssége is szerintem.
Piac: Ebben a fázisban arccal lefelé annyi piac lapot helyezünk a tábla közepére ahány játékos van játékban. Mielőtt azonban ezekkel kezdenénk bármit is, van egy Nyitott piac alfázis, ahol a játékosok egymás közt adhatják-vehetik a különböző árut (rabszolgák, gladiátorok, felszerelések, őrök). Ezt követően zajlik le a Licitálós piac fázis. Először felfordul az első lap, a játékosok megnézik mi az, majd mindenki titkosan a kezébe rejt X denariust. Aki a legnagyobbat ajánlotta, az nyeri el az árut (ami szintén lehet rabszolga, gladiátor, vagy felszerelés), a többiek pedig visszakapják a pénzüket. Ha az összes lap elkelt, vagy történik olyan licit, amire senki nem tesz pénzt, akkor a piac fázis utolsó része következik: Vetélkedés a Játékok Szervezője címért (továbbiakban HOST). Ez egy szimpla licit, csak aki ugye az előbbiekben mindenre ezerrel licitelt, és mindent elvitt, annak egy fillére sem marad erre a fázisra…Aki a HOST címet megkapja, az rengeteg előjogot szerez legalább a következő körig, de ezek már a következő fázis történései.
Aréna: Ez a fázis úgy kezdődik, hogy a HOST kap egy győzelmi pontot, mert aki a játékokat szervezi, az csak befolyásos ember lehet (jó mi?). Utána a HOST felszólít egy dominust, hogy küldjön arénába valakit. A felszólított játékos küldhet gladiátort, vagy akár szolgát is, ha épp nincs elérhető harcosa. A kiválasztott szerencsétlennek adhatunk maximum 1 fegyvert, 1 páncélt, és egy speciális felszerelést (pl háló, gerely), ha rendelkezünk ilyesmivel. Ha a felszólított dominus valamiért nem akar harcost/szolgát küldeni az arénába, akkor szégyenében veszít egy győzelmi pontot/hatalom pontot (ami könnyen hatással lehet a kézlimitjére, és az általa kijátszható kártyákra is ugye). Ez után a HOST felszólít még egy játékost, akire szintén vonatkoznak a fentiek. Az egész addig megy, amíg két gladiátor össze nem jön a homokon. Ha mindenki elutasítja a HOST kérését kimarad a fázis hátralévő része. A HOST persze önmagát is felkérheti, ha látja, hogy az előző játékos egy gyenge harcost állított ki, vagy éppen fordítva: ha van egy nagyon erős gladiátora, akkor a HOST garantáltan be tudja küldeni az arénába, a garantált győzelem reményében (főleg ha a kihívott fél olyan játékos aki gyenge harcosokkal rendelkezik). A kiegészítő játékban lehetőség van páros meccsek szervezésére is, ilyenkor 2 csapatban összesen 4 gladiátor lép a homokra.
Mielőtt a szórakozás (/élet-halál harc – attól függ, honnan nézzük) elkezdődik, minden játékos tehet fogadásokat. Fogadni lehet arra, hogy melyik gladiátor/csapat győz, illetve, hogy lesz-e sérülés, vagy halál (ezekről később). Ha az győzött akire tettünk pénzt, akkor visszakapjunk a pénzünk, és még egyszer ennyit kapunk a bankból. Ha fogadtunk a sérülésre/halálra, és valamelyik harcos ilyen módon távozik az arénából, akkor a betett pénzünkhöz a bankból a tét kétszeresét kapjuk vissza.
Ha megvan a megfelelő számú gladiátor (példánkban legyen ez 2), és a tétek is a helyükön vannak, kezdődhet a harc. Minden gladiátor rendelkezik egy kártyával, amin a statisztikái szerepelnek. A tulajdonságok támadás, védekezés, és gyorsaság. Lássuk mire jók:
A támadás stattal megegyező számú kockával dobunk, amikor emberünk üt. A védekezés stattal megegyező kockával dobunk, amikor gladiátorunk védekezik. A gyorsaság stattal megegyező számú megtételére képes a harcosunk, valamint minden kör elején ennyi kockával dobunk kezdeményre. A tulajdonságok tehát egy kockakészletet adnak nekünk (praktikusan 3 különböző színű kockát adnak a játékhoz), ami egyben a harcosunk életét is jelképezi.
A küzdelemben egy gladiátor egyszer mozoghat, és egyet üthet minden körben, de mindegy milyen sorrendben hajtja végre a cselekvéseit.
A harc minden köre kezdeménydobással kezdődik. A két fél dob gyorsaságnyi kockával, összeadja az értékeket, és akinek magasabb szám jön ki, az dönti el, ki kezdjen (néha nem érdemes kezdeni). A harc eleje tipikusan a „körbe-körbe mászkálás” amíg valakinél el nem szakad a cérna, vagy amíg valamelyik fél el nem taktikázza magát. Ekkor ugyanis hamar egymás mellé kerül a két gladiátor, és kezdetét veszi az ütésváltás. A támadó dob annyi kockával amennyit a támadás értéke megenged, és a védő is ugyan ezt teszi a védekezés értékének megfelelő számú kockával. A dobott értékeket csökkenő sorrendbe kell rendezni mindkét oldalon. Minden támadáskocka, ami meghaladja a sorban neki megfelelő védekezéskockát, egy sebet okoz. Tehát a 6, 5, 2 támadás az 5, 4, 3 védekezésen két sebet üt. Ha egy támadó több kockával dob, mint a védekező (mert mások a tulajdonságaik), akkor a párosítatlan kockák 4+-ra sebeznek. Tehát a 3-as védekezés dobás ellen tett 2, 1, 1, 1 dobás nem okoz sebet, viszont a 6, 5, 4, 3 támadás 3 sebet is okoz (egyet, mert az első kocka értéke magasabb, és további kettőt mert 2 párosítatlan kocka értéke 4+). Ahány sebet szerez a védő, a kockakészletéből annyi kockát kell visszarakjon a bankba. Itt a gladiátort irányító játékos dönti el, melyik értéke csökkenjen a harcosnak. Egyik érték sem csökkenhet azonban 1 kocka alá, amíg van olyan, ami 1-nél magasabb. Mind a három tulajdonság nagyon fontos! Egy másik kritikában láttam, hogy valaki szerint nem fontos a gyorsaság, mert nem olyan lényeges ha az ember bukja a kezdeményt, mert az ellenfél úgyis oda kell jöjjön hozzánk. Túrót! Tegyük fel, hogy folyamatosan bukjuk a kezdeményezést (tehát mindig az ellenfél szabja meg hogy mi lépünk elsőnek vagy ő). Elsőször azt választja, hogy mi kezdünk. Mivel 1 a gyorsaságunk 1-et tudunk lépni… arrébb csoszogunk, ő jön. Valószínűleg, mivel többet tud lépni, odalép mellénk, és leadja a támadását. Mivel mi már voltunk ebben a körben, új kör jön. Megint bukó a kezdeményünk, az ellenfél azt választja, hogy ő jöjjön előbb, belénk üt, majd ellép 2-t. Mi jövünk, és mivel csak egyet tudunk lépni, nem tudjuk megütni, és elég távol sem tudunk kerülni ahhoz hogy ne érjen el 3 mozgással… Tehát szép taktikusan, lassan, körbetáncolva minket, előbb-utóbb kivéreztet, elfogynak a kockatartalékaink, kikapunk…
Mivel egyik tulajdonságunk sem csökkenhet 1 alá, amíg valamelyiken még magasabb értékünk van, előbb utóbb elérkezik a pillanat, hogy 1-1-1 marad a 3 tulajdonságunk. Ilyenkor a következő sebzés mértékétől függ, hogy végzi a gladiátorunk. Ha csak egy sebet kap (tehát 2 értékünk marad 1-esben) akkor csak szimplán térdre kényszerül, kikapott. Ha két sebet kap, akkor súlyos sebet szerzett (lásd a téteknél), és nem léphet arénába, amíg a fenntartási fázisban meg nem gyógyul. Ha a killing blow 3 sebet ejt, vagyis nem marad statunk, akkor egy fejjel rövidebben hagyjuk el az arénát, vagyis holtan. A vesztes élete akkor sincs biztonságban, ha csak simán kikap, vagy súlyos sebet kap, ilyenkor ugyanis a HOST, a tipikus hüvelykujj forgatással utasíthatja a másik harcost, hogy mi legyen a sorsa a szerencsétlen legyőzöttnek (szintén fontos szerepe van itt a megvesztegetésnek). A győztes, bármi történjék is a másik gladiátorral, kap egy Dicsőség pontot, a gladiátor gazdája pedig egy győzelmi pontot (tehát ha a HOST úgy szervezkedik, hogy a saját embere tuti befutó legyen, akkor a rengeteg pénz mellé, amit a szavazásokból szerez, még két győzelmi pontot is kap – egyet a kör elején, egyet a győzelem miatt). A gladiátor Dicsőségpontjai pedig a következő arénába lépéskor annyiszor 2 denariust hoznak a konyhára, amennyi dicsősége van (mert a nép nagyon kedveli, és sokan jönnek a meccsre… :D) Mellesleg 3 dicsőségpont után ő lesz Capua Bajnoka, ilyenkor 6 pénzt hoz, és a HOST nem dönthet úgy, hogy meg kell halnia, ha kikap.
Összegzés, és bónuszok
A játékot a kiegészítővel 6 személy játszhatja, és lehetőség van csapatjátékra is, amik nagyon meg tudják színezni az amúgy sem egyhangú játékmenetet. Fontos még megemlítenem azt is, hogy a kiegészítővel már 6 római Ház közül választhatunk, s ezeknek mind más képessége van, illetve más-más mennyiségű kezdő gladiátorral, szolgával és pénzzel indulnak. Sokak szerint itt vérzik a játék, némelyik ház erősebb a többinél, de én ezt inkább úgy fogalmaznám meg, hogy némelyik házhoz több tapasztalat kell, mint a többihez, de azért mindegyik elég jó tud lenni, ha a saját játékstílusodnak megfelelőt találsz.
A sorozatot kedvelőknek mindenképpen tudom ajánlani a játékot, de azok is bátran kipróbálhatják, akik amúgy nem kedvelték azt. A szerencse szerepe nem kicsi a játékban, de kellő intrikával minden megoldható, minket még sosem zavart a sok kocka. A játékidő állíthatósága is nagyszerű elem, mert így az amúgy hosszú játékból könnyen varázsolhatunk 1-2 órás szórakozást is. Összességében ennyit tudnék elmondani a társasról, most pedig kezdődjön a mulatság!
|
Abszolút. legutóbbi játékunkban az egyik klubtagunk úgy alkudott, hogy máig elkap a röhögés ha rágondolok. :D A rengeteg intrika kártya pedig tényleg nagyon változatos sz*rkeverést tud produkálni. :)