2012.11.12. 18:34, ROLL
Kártyák és mütyürök
A doboz nem árul zsákba macskát. Jól látható a három modell, ami az alapdoboz részét képezi. Kidolgozásukra nem lehet panasz, és még a festés is jobb, mint az a prepainted kategóriában megszokott. A méret az már egy kicsit alulmúlja az elvárásaimat, bár lehet, hogy csak én vagyok telhetetlen. A TIE vadászok egész jók, és ha velük méretarányos lenne az X-Wing, akkor egy szót sem szólnék, de sajnos nem így van. Sebaj, majd megszokom. A kártyák kidolgozottsága hozza a FFG-től megszokott minőséget. Szerintem szépek és igényesek mind a képek, mind a dizájn, és ez a sablonokra és a jelölőkre is igaz. Szóval azt mondhatnám, hogy minden tök szép, csak a névadó hajó mérte lehetne egy hangyabokányival nagyobb.
A kártyák közül meg kell említenem a hajó kártyákat, ez határozza meg, hogy ki vezeti az adott hajót. Hiszen nem mindegy, hogy az X-szárnyúban egy kezdő ül, vagy maga Luke Skywalker. Ezért a hajókártyákhoz pontok vannak rendelve, így lehet rajokat építeni, fejlesztéseket csatolni hozzájuk, a lényeg, hogy a végén mind a két félnek azonos pontszámú legyen a serege.
A szabályok
Nos a játékszabályok igen egyszerűek, emiatt szerintem egy igen népszerű és lendületes folyású játékká fogja magát kinőni az X-Wing miniatures. De ez lehet a végzete is, hiszen nem túl sok taktikázásra van lehetőség. Na de nézzük, miből is áll játék.
A játék fordulói során, négy fázison mennek végig a játékosok.
Tervezés
A tervezési fázis folyamán a manőverező tárcsa segítségével választunk egy-egy manővert a hajóinknak. A hajók egyedi manőverekkel bírnak, így egy TIE vadász sokkal gyorsabb és mozgékonyabb mint egy X-szárnyú. A tárcsák lefordítva a hajó mellé kerülnek, és ha már mindegyik hajóhoz került egy, akkor az aktiválási fázisba lépünk.
Aktiválás
A pilóták képzettségi szintje határozza meg a mozgás sorrendjét. A legalacsonyabban képzett pilóta hajtja elsőként végre a kiválasztott manővert, majd a magasabban képzett pilóták következnek. A választott manőver lehet könnyű, közepes, vagy nehéz. A manőver segítségével tudjuk mozgatni a hajót. Ez lehet egyenesen történő előrehaladás, döntés jobbra vagy balra (ez kb 45 fokos ív), lehet éles kanyar (ez kb 90 fokos forduló), illetve lehet amolyan hátraarcot is nyomatni. Minden manővernek van egy sebessége is, aminek hatására kevésbbé avagy jobban eltávolodunk a kiindulási ponttól. Ha megvan a manőver típusa és sebessége, akkor a megfelelő sablont a hajó talapzatának elejéhez illesztjük, és a hajót áthelyezzük a sablon végéhez. Ha nem nehéz manővert hajtottunk végre, akkor egy akciót is kiadhatunk a pilótának, ami segítségünkre lehet támadás, vagy védekezés során, de akár egy extra mozgást is csinálhatunk egy orsózással. A nehéz manőverek hatására stresszjelző kerül a pilótára, és amíg az rajta van, nem képes akciót használni. A könnyű manőverek hatására a megszabadulhatunk a rajtunk hajónkon lévő stresszjelzőktől.
Harc
Miután minden hajó mozgott, és választott akciót is, következhet a harc. A harci sorrend az előzővel ellentétes, vagyis a képzettebb pilóták támadhatnak elsőként. Ha egy ellenfél hajója a mi hajónk tűzívében van, és nincs is messzebb, mint a lőtávolságunk, akkor lehet izzítani a lézerágyúkat. A hajókártyán piros értékkel van jelölve, hogy az elsődleges fegyverünk mennyi támadókockát biztosít. Ha nagyon közel van az ellenfél, akkor az is extra kockát jelenthet. Általában 2-4 kockával fogunk támadni. Az eredmény lehet kritikus-, sima találat, fókusz vagy tévesztés. Ha fókusz akciót választottunk, akkor azt egy sima találatra be lehet fordítani. Ezután a célpont megpróbálhat kitérni. Ennek a sikere a hajó mozgékonyságától függ. Ez a hajókártyán egy zöld érték, amihez bónusz kockák jöhetnek, ha mondjuk a lőtáv vége felé helyezkedik el a hajónk. Nem meglepő, hogy a kitérés is 2-4 kocka körül lesz a játék folyamán. Itt dobhatunk kitérést, fókuszt és sikertelenséget. A fókusz itt is átfordítható kitérésre, ha azt az akciót választottuk. Ha van kitérésünk, akkor azzal el lehet kerülni egy találatot. Ha több a találat, mint a kitérés, akkor már csak a hajó pajzsaiban reménykedhetünk, ha van egyáltalán. Ha már leváltak a pajzsok, vagy épp nem is voltak, akkor bizony jöhet a sérülés. Sima sérülés esetén csak húzunk egy lapot és a hajó mellé tesszük, nincs komolyabb hatása. Nem úgy a kritikus sérülés esetén, ahol a kártyát képpel felfelé tesszük a hajó mellé, így a szöveges rész minden hatását élvezhetjük. Ha a sérüléskártyák száma meghaladja a hajó szerkezeti erejét (sárga érték a hajólapon), akkor tűzgolyóvá válva a túlvilágra szublimálunk, és levehetjük a hajónkat az asztalról. Ha mindenki letudta a támadását, akkor a befejező fázishoz értünk.
Befejezés
Itt a hajók kiadott, de fel nem használt akciókatt kell letakarítani, illetve vannak olyan kártyahatások, amik ebben a fázisban fejtik ki a hatásukat.
Ha végeztünk egy körrel, akkor jöhet a következő a fent leírt fázisokkal. Ez egész addig megy így, míg van ellenfél a pályán. Aki levadássza az összes ellenséges hajót, az nyeri a játékot. Illetve a szabálykönyvben van néhány küldetés, ahol lehet más feltétele is a győzelemnek.
Finomságok haladóknak
A szabálykönyv végén olvashatunk arról, hogy miként lehet rajokat építeni. Azt hiszem a játék igazából ott kezd érdekes lenni, ha már a Red Squadron Pilot hajóból van egyes, kettes hármas és négyes is. Vagy a 6-7 TIE vadász kötelék élén maga Vader nagyúr repül a TIE Advenced hajójával. És az is kellőképp színesíti a dolgot, amikor az X-szárnyú hajónkba beültetünk egy R2-t meg felpakoljuk protontorpedókkal. A szabálykönyv végén három küldetést is találunk, amik üdítőek lehetnek, ha már unalmassá válik a másik gyakása.
Összegzés
Sajnos az X-Wing miniatures nem az olcsó játékok közé tartozik, és az alapdoboz önmagában nem hordoz annyi játékélményt, amivel egy magamfajta rajongó megelégedhetne. Úgy vélem, hogy oldalanként 4-5 hajó minimum szükséges, hogy ne csak kergetőzés legyen, hanem stratégiai és taktikai tudásukat is csillogtatni tudják a játékosok. Ehhez pedig két alapdoboz kéne, valamint egy-egy az összes kiegészítőből, ez pedig nem olcsó mulatság. Bár ha azt vesszük, semelyik figurás játék nem tartozik olcsó hobbi kategóriájába. Ez pedig még Star Wars is, szóval a sok rajongó be fog szerezni belőle egy példányt, ahogy én is.
Értem, akkor ezek szerint egy ideig marad a fogócska, he? :D