KÁRTYAJÁTÉK - Star Wars – The Card Game2013.01.22. 11:38, ROLL
Star Wars – The Card Game LCG ismertető
Star Wars – The Card Game LCG ismertető
Az új év nem kisebb meglepetéssel nyitott, minthogy itthon is a boltokba került a FantasyFlightGames új LCG kártyajátéka, ami azért érdekes (legalábbis számomra), mert ismét egy Star Wars témájú játékról van szó. A kiadó nemes egyszerűséggel Star Wars – The Card Game névre keresztelte a kiadványt, ami a Decipher gondozásában kiadott CCG óta az első komolyabb próbálkozás a témában.
Az LCG-ről röviden
A FFG gondolt egy merészet, és új alapokra helyezte a gyűjtögetős kártyajátékokat, és ezt az elképzelést nevezte el Living Card Game-nek. Önmagában nem nagy újítás olyan kártyajátékot alkotni, amihez rendszeresen adnak ki kiegészítőket, így biztosítva a folyamatos vásárlást, és egyben az egyre változatosabb játék lehetőségét, hiszen ezt az ipart már évek óta űzi például a Magic: The Gathering is. Ám az FFG úgy gondolta nem teszi ki a vásárlót a sors szeszélyeinek a véletlen szerűen összeállított kiegészítőkkel, hanem azokba fixen minden új lapot beletesz, így sokkal kiszámíthatóbb, és kiegyensúlyozottabbá válik a játék. Magyarán nem kell súlyos pénzeket beleölni, csak hogy teljes lapkészlettel rendelkezzen a játékos. Úgy tűnik a FFG elképzelése működő képes tud lenni mind a piacon, mind a játékosok körében, hiszen mára már olyan neves kártyajátékokat forgalmaznak LCG rendszerben, mint a Lord of the Ring, a Game of Thrones, a Call of Chtulhu, a Warhammer: Invasion, az Android – Netrunner, és most már a Star Wars is.
Minőség és szépség
A minőséget nem nagyon részletezem, hiszen ha valakinek már volt dolga FFG kiadvánnyal, az tudja, hogy a játékok minősége nem igen szokott kívánni valót hagyni maga után. Persze mondhatjuk, hogy a lapok lehetnének kicsit strapabíróbbak, de amúgy is kártyavédőbe teszi minden jóérzésű játékos, szóval a magam részéről nem fanyalgok.
A szépsége már más tészta. Bevallom az első képeken, amiket a kiadó közzé tett, egy kicsit megbotránkoztam, és komoly aggodalommal vártam a megjelenést. Aztán a megjelenés csúszott, mert az FFG belátta, hogy ilyen képekkel bizony nem lehet piacra dobni egy ilyen patinás világban játszódó kártyajátékot, így visszadobták újra terveztetni a dolgot. Több mint fél év késéssel ugyan próbára tették a rajongók türelmét, de kétségtelenül jót tett grafikai dizájnnak. Szerintem a képek szépek és egységes hangulatot sugároznak. Egyetlen kritika a központi karakterek ábrázolása esetén érheti az alkotókat, de őket is meg lehet szokni. A járművek viszont gyönyörűek, ahogy azt már az X-wing játék lapjain is megcsodálhattuk.
A játék menete
Az egyenlőre két játékost támogató játékban természetesen az Erő világos és sötét oldala feszül egymásnak. A világos oldalon a Jedik, a felkelők valamint a csempészek és kémek szövetségei, míg a másik oldalon a Sithek, a Birodalom illetve galaxis söpredéke alkotja a fő erőket.
Mint minden valamire való kártyajáték, itt is lehetőség van egyéni paklik összeállítására, bár itt nem laponként kell összerakni a paklit, hanem objektívákat kell választani, legalább tízet. Minden objektíva mellé jár öt meghatározott lap, így a játék során lesz tíz objektívánk és egy ötven lapból álló paklink. Az objektívák közül véletlenszerűen húzunk és fedjük fel őket, egy időben három darab lesz játékban. Az objektívák általában valami előnyt jelentenek a játékos részére, és erőforrásokat termelnek. A játék során a kézben tartott lapokat erőforrások árán tudjuk majd kijátszani, kimerítve ezzel az objektívát. Általában körbeül hat kézben tartott lapból gazdálkodhatunk, ezek lehetnek egység, sors, esemény és erősítés kártyák.
Egységekkel tudunk támadni, védekezni, és őket tudjuk felvértezni Erővel, különböző ikonokkal vannak ellátva, jelezve, hogy milyen harci tevékenységben remekelnek. Az esemény kártyák amolyan azonnali hatások, ami kijátszva kifejti a hatását, és egyből a dobott lapok közé kerül. Erősítés kártyákat csatolnunk kell valamihez, hogy erősebbé tegyük azt a lapot vagy területet, amihez csatoljuk. A Sors kártyáknak különös szerepe van, erről majd később írok.
Miután egyre-másra kijátszottuk a lapjainkat, kimerítve ezzel az erőforrást biztosító objektívákat, eljutunk az összecsapás fázisig. Az összecsapás során az ellenfél objektíva kártyái ellen intézünk támadást. Kiválasztjuk a támadókat, az ellenfél a védőket, és….és itt jön egy érdekes lépés. Az összecsapás előtt mind a két játékos felváltva lapokat tesz a kezéből képpel lefelé. Miután mind a ketten passzoltak, felfedik a kijátszott lapokat, és itt lesz szerepe a sors kártyáknak, amik ezen fázis során fejtik ki hatásukat. Ha a sorskártyákon túl vagyunk, összeszámoljuk a kirámolt lapokon lévő Erő ikonokat, és akinek több van, az kerül előnyösebb helyzetbe, kezdheti a támadást, és használhat extra ikonokat. A támadás során sérülést okozhatunk az objektívának, a harcban részt vevő egységeknek, vagy csak egyszerűen kimerítjük az ellenél egységeit, hogy ne tudjon velük cselekedni. Minden ellenséges objektívát egyszer támadhatunk meg körönként. Ha ezzel is megvagyunk, akkor jön egy érdekes és fontos fázis, ahol a játékos Erő kártyát rendelhet a játékban lévő egységéhez. Az utolsó lépésben eldől, hogy melyik félnek van nagyobb uralma az Erő felett, és ennek megfelelően állítjuk az egyensúly jelzőt sötét vagy világos oldalával felfelé. Ennek minden kör elején van szerepe, hiszen ha épp az a játékos van soron, akinek kedvez az egyensúly jelző, az egy lépéssel közelebb kerül a győzelemhez.
A játékot eltérő feltételek mellet nyeri meg a két oldal. A sötét oldalnak a Halálcsillag számlálóját kell eltekerni 12-re, hogy megnyerje a játékot. Minden kör elején teker rajta egyet, és ha a köre kezdetén az Erő egyensúlya is felé mutat, akkor egy újabb tekerésre jogosult. A világos oldal akkor győzedelmeskedik, ha elpusztít három ellenséges objektívát. Ha a köre kezdetén az egyensúly neki kedvez, akkor azonnal bevihet egy sérülést az egyik objektívának.
Összegzés
Bár még csak a szabályokon rágtam át magam, és egy teszt szerű játékon vagyok túl, ami alapján aligha lehet messzemenő következtetéseket levonni, mégis úgy gondolom, hogy a Star Wars LCG egy jól sikerült kártyajáték lett. A játékidőt nem tudom elképzelni, hogy több lenne egy óránál, így aránylag gyorsnak mondható. Egyenlőre két játékossal játszható, de ígéret van olyan szabályváltozatra, ahol egyszerre több játékos is játszhat. Minden esetre én ajánlani tudom azoknak akik kedvelik a gyűjtögetős stratégiai kártyákat, vagy a Star Wars univerzumot. Aki pedig mindkettőért rajong, annak egyenesen kötelező darab.
|
Ismertető videó