Csatatestvérek Társas-, Stratégiai-, Kártya és Szerepjáték klub
Menü
 
USE THE FORCE

 

 
A hét kérdése
Milyen rendszeresen látogatod az oldalt?

Minden nap megnézem, hátha van valami új.
Majdnem minden nap megnézem.
Hetente-kéthetente ránézek.
Ha valahová belinkelik megnézem.
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatók
Indulás: 2011-08-06
 
Cikkek

SZEREPJÁTÉK - Mutants & Masterminds

2011.08.11. 20:40, Tibi-the-One
Mutants & Masterminds

      Ki ne képzete volna el magát szuperhősként kisgyerekkorában? Ki ne rajongott volna Bat Man-ért, Superman-ért, vagy valamelyik képregényhősért? Valószínűleg nincs olyan ember aki ne képzelte volna el valaha, hogy olyan hős legyen aki megmenti a bajba jutottakat, mire azok könnyes szemmel hálát rebegnek neki érte. Ha kicsit is magadra ismersz akkor a Mutants & Masterminds éppen neked való szerepjáték. A Green Ronin kiadó által forgalomba hozott szabálykönyv megpróbálja a szerepjátszani vágyó embereket a szuperhősös képregények világába kalauzolni, nem is kevés sikerrel.

Miről szól ez a játék?

A Mutants & Masterminds-ban a játékos egy általa létrehozott szuperhős (vagy szupergonosz) bőrébe bújva mentheti meg vagy döntheti romokba a világot. A játékot rengeteg szupererő, számtalan képesség, és szakértelem színesíti, ezek mellett a tulajdonságainkat is már rögtön az elején hatalmasra növelhetjük, így érve el a szuperhős mivoltot.

Kinézet

A borító egy igen mozgalmas kép, úgy lett megalkotva, mintha egy képregény borítóját látnánk, legfelül figyelemfelhívó cím, alatta a főgonosz és a főjó csépeli egymást, körös körül pedig az egyéb szuperhősök harcolnak. A könyv belsejében nagyon jól kinéző abszolút képregényszerű rajzok találhatóak. Ezek főszereplői gyakran visszatérő alakok, jó párat több képen is fel lehet fedezni. Érdekességként megjegyezném, hogy a könyvet illusztráló nevek között találtam egy Attila Adorjany nevű embert is.

 Tartalom

             A könyv 11 fejezetre van osztva, de természetesen nem marad el a szokásos 10 oldalnyi mi a szerepjáték, mi kell hozzá és hasonló rizsaszövegek.

            Az első két fejezetben a hősalkotásról kapunk részletes információkat. A rendszer alapjában véve egy d20-as rendszer kisebb nagyobb módosításokkal. A játékosok karakterei nem szintekkel, hanem ennek megfelelő Power levelekkel rendelkeznek. Minél magasabb Power levellel (PL) rendelkezik valaki, annál több pontot oszthat szét tulajdonságai, képességei, szakértelmei, és szupererői közt. A könyv szerint egy kezdő szuperhős 10 PL-ről indul, amivel többé-kevésbé egyet is lehet érteni, ha valaki próbálta már a játékot. Ilyenkor 150 pont osztható szét az előbb felsorolt jellemzők között. Ennél a pontnál a játékos több fontos változásba is ütközhet a hagyományos d20 rendszerekhez képest. Az első hogy 6 tulajdonságunkat (amik a normál d20-as rendszer tulajdonságainak felelnek meg), 1:1-ben vehetjük ezekből a pontokból, csak úgy mint a mentőinket, de még a védettségi fokunkat, támadás bónuszunkat, és a sebzésünket is hasonló módon vásárolhatjuk meg. Ezeket az értékeket természetesen behatárolja az aktuális PL (nem engedi hogy meghaladjon egy adott értéket). Képességeket nem kapunk szintlépéskor, hanem karakteralkotásnál vehetünk bármennyit, darabonként 1 power point-ért. Szinte az egyetlen dolog amit nem 1:1 arányban vásárolhatunk meg a szupererőink. Most már látható, hogy létrehozhatunk egy normál embert, aki rengeteg edzéssel időt és pénzt nem kímélve érte el a szuperhős címet (pl rengeteg szakértelmet, és képességet vesz, magas támadás bónusszal), illetve létrehozhatunk egy Hulk-ot is, akinek feltápoljuk az alap tulajdonságait, és veszünk mellé pár szupererőt is. Az első fejezetben kapunk jó pár előre legyártott karaktert, sőt minta karakteralkotást is, míg a másodikban átterelődik a szó a tulajdonságokra, mentőkre, támadás bónuszokra, mozgásra, méretekre, és teherbírásra.

            A harmadik fejezet a szakértelmeké, benne leírásra kerül hogy hogyan használjuk a szakértelmeket, majd pedig ezek ismertetése és felsorolása következik. Ezek a szakértelmek többé kevésbé megegyeznek a d20-as rendszerben megszokott szakértelmekkel. Itt jegyezném meg, hogy karakteralkotáskor 1 power pointért 4 azaz négy szinttel emelhetjük meg egy szakértelmünket.

            A negyedik fejezetben a képességek ismertetése kerül terítékre. A közel 90 képesség harci, szerencse, általános, és szakértelmi kategóriákra vannak osztva. A harci képességek között szerepel például a támadás fókusz (lásd D&D fegyver fókusz), kedvelt ellenség, kábító csapás, ösztönös kitérés és még számos csatatéri trükk. A szerencse képességek között olyan cselek vannak amivel kezdeményt tudunk ellopni, vagy szakértelmeinket növelhetjük meg átmenetileg. Az általános képességek között olyasmiket találunk, mint például kétkezesség, rettenthetetlenség vagy hívők. A szakértelmi képességeink valamelyik szakértelmünknek adnak egy alternatív alkalmazási módot, vagy bónuszt az adott szakértelemre.

            Az ötödik fejezetben megismerkedhetünk a szupererőkkel. Több mint 100 szupererő áll rendelkezésünkre, ezekből választhatunk amennyit kedvünk tartja, akármilyen kombinációban (persze ha van elég pontunk rá). Az erők minden szintje valamennyi power pointba kerül, és természetesen minél magasabb szinten szerezzük meg, annál hatásosabb a képességünk. Ám itt van még egy csavar a játékban, egy szupererőt több pont/szint áron is megvehetünk. Például a Drain nevű képesség 1-5 pontba kerül szintenként. 1 pont/szint áron megvehetjük úgy, hogy az ellenfél egy adott tulajdonságát csapoljuk vele, míg az 5 pont/szint áron vett Drain ellenfelünk összes jellemzőjét csökkenti. És ezzel még nincs vége. Szinte minden képességhez vehetünk extrákat, és egyéb használati módokat. Példának a Gyógyulást mutatnám be, ami alaphelyzetben a haldokló karakter stabilizálódását segíti, a természetes regenerációját, és a betegségek elleni mentőjét. Két plusz használati módot vehetünk hozzá, az egyikkel gyógyíthatatlan sérüléseket is kezelni lehet, a másikkal pedig a levágott végtagokat tudjuk újranöveszteni. Ehhez a képességhez tartozik még számos extra, ezek egyike a feltámadás, ami már-már halhatatlanná teszi szuperhősünket. Ezek a bónuszok mind drágítják szupererőnket, még ha hátrányokat veszünk fel hozzá, csökkentik annak pontszámát (pl.: a karakter nem gyógyul ezüst lövedékek ellen).

            Ezek után a hatodik fejezetben a karaktert színesítő adatokról kapunk információkat, felvehetünk hátrányokat is, ilyenkor elkölthető power pointokat zsebelhetünk be értük. A hetedik fejezetben megismerkedhetünk a rendelkezésre álló fegyverekkel, páncélokkal, de itt találjuk meg a járművek és robotok leírását is.

            A nyolcadik fejezetben a harcrendszer kerül leírásra. Ez sem színtiszta d20, és az eddig remek játék véleményem szerint itt vérzik is kissé. A harci körök, és a körökben megengedett cselekedetek megegyeznek a d20 rendszerével, azonban a karaktereknek nincsenek életpontjaik, helyette különböző állapotokba kerülhetnek érüléskor. Rendszer alap mechanizmusa az hogy a támadásom legyen nagyobb az ellenfél védőértékénél, majd a sebzésdobásomat és az ehhez adódó bónuszokat hasonlítsam össze az ellenfél megfelelő mentőjével. Ha éppen csak nagyobb az eredményem, akkor karcolásokat okozok neki, ha öttel nagyobb akkor közepes sebet stb. Minden állapotban más-más módosítókat kap az ellenfél amit le kell vonni minden dobásából. Sajnos azonban rengeteg különböző állapotba kerülhet karakterünk a sérüléseken kívül is, ilyenkor néha már nehéz követni, hogy mikor mennyit vonjunk ki az egyes dobásainkból. A másik amire felfigyeltem, hogy bizonyos extrákkal le tudjuk vinni szupererőnket ingyenes akció, vagy akár reakció szintjére is, viszont nem találtam szabályt arra, hogy ingyenes akciók használatának gátat szab-e valami? Ennek a fejezetnek a végén természetesen a különböző harctéri módosítókkal is találkozhatunk, mint például a sötétben való harc, a hideg vagy túlzott meleg sebzése, betegségek, radioaktív sugárzások stb.

            Mindezek után következik a kalandmestereknek szóló rész, ami inkább csak ötleteket ad, mint konkrét világokat. Eldönthetjük mennyire szeretnénk képregényesre venni kalandunkat, ahol köztudottan nem hal meg a főszereplő, csak elájul egy időre, milyen korban akarunk játszani, milyen ellenfelek ellen, szóval véleményem szerint nagyon jó ötleteket szerezhetünk belőle.

            Az utolsó részben kapunk pár kidolgozott hőst, gonosztevőt, és olyan átlagos NPC-ket, mint rendőr, kommandós és hasonló kellékek.

            Kicsit kettős érzések vannak bennem valahányszor leveszem a polcról ezt a könyvet. Látom benne a variációk majdnem végtelen sorát, és azt hogy milyen sok félét lenne kedvem kipróbálni ezek közül, ugyan akkor elrettent a számomra kisség idegen harcrendszer, ami itt-ott ráadásul kissé lyukas is. A másik hátránya a könyvnek, hogy kizárólag angolul lehet megszerezni, így angolul keveset értő emberekkel nehézkessé válhat (sőt valószínűleg válik) már a karakteralkotás is. Én eddig csak párszor játszottam ezzel a játékkal (akkor is kalandmesterként), de akkor vidám órákat szerzett nekünk, és azt hiszem ez a lényeg. Összességében mindenkinek ajánlom a játékot aki szereti a szuperhősös környezetet, és tud angolul, vagy jártas a d20 rendszerben.

A hivatalos oldal címe: http://mutantsandmasterminds.com/

3 hozzászólás
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
2011.08.13. 09:03
Tibi-the-One

Én szívesen játszok, ha mesél valaki... :) Van kinyomtatott szabálykönyvem (Rolandnak hála), meg e-book verzió is.

2011.08.12. 03:29
Fecka

 Nekem tetszik a harcrendszer alapgondolata. Sokkal életszerűbb mint mondjuk az AD&D HP levonogatós rendszere, ahol a 100HP-ról 1HP-ra levert Hős, fél lépésre a haláltól ugyanúgy harcol mintha makk egészséges lenne. (mondom ezt megrögzött AD&D fanként)

 Jó a cikk.

 

 

2011.08.11. 22:23
ROLL

Jó kis cikk lett. Megjött a kedvem egy kis superhős filmhez...meg is nézem a Zöldlámpást hamarosan 

Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
 
Cikkek
Friss bejegyzések
2014.05.08. 14:59
2014.04.08. 13:29
2014.03.24. 14:11
2014.02.24. 13:18
2014.02.06. 10:21
Friss hozzászólások
 
Esemény naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Ovasgantni való blogok
 
Linkek
 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.