Csatatestvérek Társas-, Stratégiai-, Kártya és Szerepjáték klub
Menü
 
USE THE FORCE

 

 
A hét kérdése
Milyen rendszeresen látogatod az oldalt?

Minden nap megnézem, hátha van valami új.
Majdnem minden nap megnézem.
Hetente-kéthetente ránézek.
Ha valahová belinkelik megnézem.
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatók
Indulás: 2011-08-06
 
Cikkek

SZEREPJÁTÉK - 7 Tenger

2011.10.21. 14:46, Tibi-the-One
7 Tenger

7 Tenger szerepjáték Ismertető

Nem régiben volt alkalmam megvenni és kipróbálni az AEG 7 Tenger nevű szerepjátékát. Rögtön megragadott a hangulat és a könnyű szabályrendszer, amit szinte első olvasásra megtanul az ember. Másik előnye, hogy a kiadó egy másik játéka is ugyan ezen szabályrendszerre épít, és az is nagyon foglalkoztatta a fantáziámat, de mivel csak angol pdf-ben van meg a könyv, nem igen olvastam el. Miután kipróbáltuk a játékot mindenkinek nagyon megtetszett, ezért gondoltam írok erről is egy ismertetőt.

 

Először is le kell szögeznem, hogy aki gazdaságos szerepjátékot akar venni, annak nem ez lesz az év játéka. Kapásból két könyvet kell megvennie, a Játékosok könyvét, és a Kalandmesterek könyvét. Miért? Például azért, mert a Játékosok könyvében a karakteralkotás minden részletre kiterjed, kivéve azt hogy hány pontból gazdálkodhatunk. Ezt az infót a Kalandmesterek könyve tartalmazza. Egyébként pedig a könyvben még számos helyen (pl zárnyitás fortélynál) olyan utalásokat találunk, mint pl.: lásd a Kalandmesterek könyvében. Tehát ha csak a Játékosok könyvét vesszük meg akkor elég bajosan fogunk boldogulni a karakteralkotásnál, vagy akár játék közben is. Ha viszont csak Kalandmesterek könyvével rendelkezünk, akkor még annyira sem tudunk majd játékot kezdeni. Tehát kell a kettő. A másik dolog, hogy a Játékosok könyve körülbelül a fele lehetne a jelenlegi méretének, ha számos dolog nem lenne benne leírva két különböző helyen. A játék hátrányairól körülbelül ennyit.

Küllem

Mindkét könyv kemény fedeles, vöröses háttérrel rendelkezik, az elején egy-egy igényes képpel (bár a Játékosok könyvén lévő nekem jobban tetszik). Mindkét kép mozgalmas, és tökéletesen kifejezi azt amiről a játék szólni akar. Az általam jobban kedvelt képen például valami gótikus templomszerű épület tetején egy-egy vízköpőn egyensúlyozva harcol egy alak és ellenfelei. A könyv belsejében mind két kiadványnál nagyon szép tusrajzok találhatóak, a legtöbb ilyen rajzon valamiféle akció található, vívás, lövés, ilyesmi. Fontos megjegyezni, hogy ha mindkét könyvvel rendelkezünk, akkor négy darab térkép tulajdonosai is leszünk, mivel a fedelet illetve a hátlapot felnyitva egy-egy kétoldalas térkép van mindkét könyvben. A Játékosok könyvében egy politikai viszonyokat és egy kereskedelmi útvonalakat jelző, még a Kalandmesterek könyvében a kontinensről készült hegy és vízrajz, illetve egy régészeti helyeket jelölő térkép lapul. Negatívum, hogy hiába a négy térkép, csak a fővárosok nevei vannak feltüntetve rajtuk, és a kereskedelmin kívül egyik térkép sem tartalmazza a többi város helyzetét jelölő kis fekete pontokat. Ez a kellemetlenség kiküszöbölhető, én például már le is töltöttem a netről egy térképet ahol minden város neve fel van tüntetve.

Háttér

A héttenger egy elég furcsa hátterű játék. A kontinens maga a 16-17. századi Európára hajaz, még a megjelenő népek is ezt a mintát követik. Bár Újvilágot nem fedeztek még fel, a hajózás virágzik, lévén elég sok folyó, szabdalja meg a kontinenst, és jelentősek az olyan kereskedelmi útvonalak is, mint ami valós történelmünkben is jelen volt Európa és India, vagy Európa és Afrika között például. E mellett a rész mellett sem haladhatok el úgy, hogy ne jegyezzek meg pár dolgot ami esetleg zavaró lehet. Ez nem más mint az országok és népek nevei. Északon van egy szakasztott olyan csoport, mint a mai Anglia, ennek neve Avalon. Az avaloni egyesült királyság Avalonból, a Felföldi Végekből és Inismore szigetéből áll. Igen, nekem is feltűnt a hasonlóság Anglia, Skócia és Írország között. A másik szigetcsoport, ettől valamivel keletebbre Vendel névre hallgat. Ezek lakói a vesrusok, és a vestenmannavnjar (vesz-ten-man-na-ven-jar)-ok. Utóbbiak a vikingek megfelelői, gályáik vannak, és a varázshasználóik rúnákkal hatnak az időjárásra többek között. Előbbiek pedig a vestenmannavnjarok olyan csoportja, akik feladták őseik tiszteletét, és a szigetek szélén élnek, és aranypénzzel (guldennel) látják el egész Théá-t. (a kontinens neve). Avalon alatt található Montaigne, ami történelmünk Franciaországának megfelelője. Keleti szomszédja Eisen, a büszke „németek”. Őket érdemes megemlíteni abból a szempontból hogy gazdasági válságban tengődnek a játék történelmében éppen, mivel a Kereszt Hadjárata kimerítette erőiket. Az egyetlen indok amiért mégis képesek versenyben maradni a többi néppel, egy különleges fém, amit Dracheneisen-nek hívnak, és körülbelül a mithrill megfelelője lehet. Eisen mellett Foglal helyet a jókora Osszorország, és hát, mint a nevéből kitalálható, marcona emberek lakják, akik a természettel valamiféle különös kapcsolatban állnak, varázshasználóik medvévé vagy farkassá tudnak változni. Szeretik a nemzeti italukat, és igen szívósak. A déli országot legnyugatabbra Kaszília birtokolja, ők Körülbelül az akkori spanyoloknak felelnek meg. Országukat egy alig 14 éves kiskirály vezeti, a rosszakaróival pedig egy titkos „haramia” Los Vagos számol le. Mellettük keletre foglal helyet Vodacce, akik népe az olaszokat képviselik a játékban. Aljas dögök.  De tényleg. Vívóiskoláikban azt tanítják, hogy harc közben hogyan rúgj port az ellenfél szemébe, vagy hogyan bökj a szemébe, hogy az összefolyó könnyeitől semmit se lásson. Théa két nem játszható népe A Félhold Birodalma, és a Katháj nevű birodalom. Előbbiek a törökök, utóbbiak a kínaiak megfelelői.
 Egyszóval adott egy Európaszerű kontinens, európai szerű népekkel. Amiért azonban mégsem mondhatjuk a 7 Tengert egy történelmi játéknak, az a kontinens mássága, a misztikus lények, és a varázslat megléte, még ha ez a varázslat nem is olyan látványos, mint egy szokványos fantasy szerepjátékban. Aki képes megbarátkozni a nevekkel, a földrajzi hasonlóságokkal és a fent említett dolgokkal, az imádni fogja a 7 Tengert. Akinek zavarja a száját hogy Kasztíliát, és Osszorországot érte támadás, ő pedig egy Vodaccei bergyilkossal ezt pont …. figyelmen kívül hagyja, annak nem fog tetszeni a játék.

Rendszer

A játék egy speciális d10-es, kockagyűjtögetős rendszeren alapszik. Karakterünket Termet, Fürgeség, Lelemény, Elszántség, és Kisugárzás jellemzi. A tulajdonságaink 1-3 pontig terjedhetnek, bizonyos esetekben 0 vagy 4-et is elérhet. Speciális előnyökkel akár 6ig is felmasszírozhatjuk egy-egy értékünket, de akkor már feltehetőleg elég kevés pontunk fog maradni szakértelmekre. Képzettségeink is sajátos módon működnek, megvehetjük például a Bűnöző képzettséget. Ezzel még semmire nem megyünk, viszont a Bűnöző képzettség az alábbi fortélyokat engedi megvenni hősünknek: követés, lopakodás, szerencsejáték. Ezekre is 1-3 szintig költhetjük pontjainkat, és a megfelelő tulajdonsággal kombózva (amit a helyzettől függően a KM határoz meg) használhatjuk a játék során. Például előfordulhat hogy a Kalandmester egy zárnyitáshoz Leleményességgel, máskor Fürgeséggel, megint máskor pedig Termettel kombinálja a Zárnyitás fortélyodat. Minden képzettséghez tartoznak úgynevezett mesterfortélyok. Az előző példával élve a Bűnöző a következőket adja: Csalás, Potyázás, Rajtaütés, Sarlatán, Szemfényvesztés, Zárfeltörés, Zsebmetszés. Ezeket nehezebb elsajátítani mint a normál fortélyokat, és megvételük is több pontba kerül.
Maga a játék egy Fogd, és Dobd technikát használ, ami a következő: a Kalandmester közli veled (fontos hogy közli!!), hogy például a zárfeltörés célszáma 20, és dobnod kell egy zárfeltörést leleménnyel. Ekkor fogsz Zárfeltörés + Lelemény-nyi kockát, és a tulajdonságnak megfelelőnyit tarthatsz meg. Pl.: 2-és zárfeltöréssel, és 2-és leleménnyel 4 kockával dobsz és kettőt tarthatsz meg. Dobásod 1,3,5,10. Megtartod az ötöst és tízest. Van egy robbanó kockák nevű szabály, ami azt tudja, hogy ha tízest dobsz újradobhatsz, és a második dobás eredményét az elsőhöz adhatod. Mindezt addig amíg tízest dobsz. Tehát újradobod a tízesed. Ötöt dobtál, így hát 5+15=20, éppen elérted a célszámot. Sebzésnél ha a fegyver 5f2-t sebez, azt jelenti dobj öt kockával, és fogj kettőt. Azaz kettőt tarthatsz meg ötből.
Miért emeltem ki, hogy a kalandmester köteles a célszámot elárulni? Mert ha a játékos úgy dönt hogy neki ez túl egyszerű, akkor tehet egy Emelést (5-telnövelve a célszámot), hogy nagyobb sikert érjen el, vagy éppen hamarabb tudjon végezni a feladatával.
A Rendszer egyik jellegzetessége a szerepkockák használata. Bizonyos mennyiségű mindenkinek van belőle a játék elején, és a Kalandmester a jó szerepjátékért, vagy látványos akciókért újabbakat adhat. Ezeket bármikor elkölthetjük, hogy több kockával dobjunk egy próbánál.

Harcrendszer

A játék egy nagyon egyszerű, és rugalmas rendszerrel bír. Minden harci kör 10 részre van bontva. A játékosok dobnak Kisugárzásnyi kockával, hogy megkapják melyik részekben cselekedhetnek. Azonos dobás esetén a dobásaik összege dönti el ki kezd hamarabb. Ha ez is egyenlő, akkor a Kisugárzásuk szintje, és ha ez is egyenlő akkor kockával döntik el véletlenszerűen. Példa: Jim Kisugárzása 3, Silveré 2. Jim dob: 1,4,8. Silver is dob 4,9. Ebből látható, hogy Jim fog először cselekvéshez jutni, majd a 4. szakaszban egyszerre támadnak, aztán Jim egy leheletnyivel előbb cselekszik, majd Silver zárja a kört. Mi történik a 4-esben? Mivel Jim támadott az első szakaszban, azt a dobását nem használhatja a kezdemény eldöntésére, így 4+8= 12, Silver pedig 4+9=13 kezdeménnyel rendelkezik. Silver támadhat először a 4-esben.
Cselekedeteinket többféle képen is hasznosíthatjuk. Támadunk, vagy megtartjuk a cselekedetet. Ha megtartjuk, akkor bármelyik másik szakaszban felhasználhatjuk a kockánkat. Az előző példában ha Jim megtartotta volna akcióját, akkor egyenlő lenne a kezdeményük a 4. szakaszban például. Megtartott akcióval tudunk kicsikarni karakterünkből még extra védekezéseket is. A játék megengedi azt is hogy ha két későbbi szakaszban lévő akciódat feláldozod, akkor egy azok előttiben egyszer cselekedhess. A harctéri mozgás is egyszerű, az adott helyszínek szintekre vannak bontva, ilyenek például a földszint, bárpult, lépcsőforduló, erkély. A saját szinteden egy körben akárhová elszaladhatsz, vagy egy szintet lefelé is szabadon megtehetsz. Ha egy szinttel feljebb szeretnél kerülni, az viszont már egy cselekedetedbe kerül.
Támadásnál a fegyveres fortélyoddal és a megfelelő tulajdonságoddal dobsz, az ellenfél tulajdonsága és védekező fortélya ellen. Ha a dobásod nagyobb, eltaláltad, sebezhetsz. Ilyenkor dobsz a fegyvernek megfelelő sebzést. A dobás eredménye az ellenfeled célszáma a Termet próbáján. Ha megdobja, akkor a sebzésednek megfelelő számú karcolást szenved el. Ez azért rossz mert a következő sebzés célszámához ez a szám is hozzá fog adódni. Ha elrontja kap egy komoly sebet. Ahányszor 20-al elrontja (lőfegyver esetében 10), annyival több komoly sebet kap. Komoly sebet szerezni azért rossz, mert nem robbannak 10-esre a kockáid, illetve ha az Elszántságod kétszeresével egyenlő Komoly sebet gyűjtesz be, akkor harcképtelenné válsz. Innen már csak 1 szúrás ami ellen tenni sem tudsz semmit, és meghaltál.
Az ellenfelek három kategóriába sorolva fordulnak elő. A söpredék aki tízesével jelenik meg a helyszíneken, de ha a karakter karcolást okoz neki, harcképtelenné válik. A Bérencek, akik egy komoly sebtől padlóznak le, és a Gazemberek, akik ugyan úgy viselkednek, mint mi Hősök, azaz az Elszántságuk*2 Komoly sebre van szükség hogy kiüssük őket.
A Harcrendszer ötletes megoldásai közé tartozik az is, hogy a karaktert irányító játékosra van bízva, hogy miképpen támad. Azaz nem az történik, hogy dob, majd a KM bemeséli mi történt, hanem elmondja mit szeretne (pl.: átugrani az egyik matrózon, az árbockötéllel átlendülni a harcoló tömeg fölött, majd az ellenség vezérét egy kereszt csapással megtámadni), majd a kalandmester felszólítja a megfelelő dobásra (dobásokra). Tegyük fel, nem találta el ellenfelét, a Kalandmester közli, hogy keresztcsapását felülről hárította az ellenfél, így a kardja most lefelé tolódott. A játékoson a sor, hogy kitalálja mivel reagáljon erre. Szúrhat alulról, de akár hátrébb sasszézva egy ellenoldali ferde csapással is válaszolhat a támadásra. Ha a játékos valami nagyon ötletes dologgal rukkol elő, a Kalandmester csökkentheti a célszámát, vagy szerepkockával jutalmazhatja.

Varázslat

A 7 Tenger világában varázsolni csak bizonyos népek képesek, és ők sem olyan látványos varázslatokkal, mint azt megszokhattuk más játékokban. Az Avaloniak bűbájokat ismerhetnek, amivel saját értékeiket növelhetik meg. A Veser-ek a rúnavetés mesterei, hatásukra az időjárást módosíthatják, vagy éppen akaraterőt, vagy nyers erőt nyerhetek velük. Az Osszorok varázslói állatokká alakulnak át, így kapva bónusz statisztikákat. A Montaigneiak a térmágia mesterei, minél erősebbek a varázslóik annál nagyobb teleportkaput nyithatnak hogy tárgyakat húzzanak magukhoz kilóméterekről, vagy hazaugorjanak a tengerről egy forró csokiért. A Vodaccei mágia a néphez méltóan sunyi, és a sorsot befolyásolja. Emberek kapcsolatait manipulálhatjuk vele, haragot, vagy éppen szerelmet szítva két ember között.

Egyéb

A Játékosok könyvében megtalálható egy kronológia is, illetve egy mini szörnyek könyve, előre elkészített karakterek, és a titkos társaságok leírásai is. Van még a könyvben egy fejezet a hajóépítés szabályairól, és nagyon-nagyon sok hasznos és jó tanács haladóbb játékosok számára is, hogy hogyan játszunk jobban. A kalandmesterek könyvében számos Théai híresség leírásáról kapunk információt, és tovább bővül szörnyeink tárháza. Megtudjuk benne ugyebár, hogy mennyi pontot áll módunkban szétosztani karakteralkotáskor, illetve olyan fortélyok részletes leírását kapjuk meg, mint Hajózás, Méreghasználat, Zárfeltörés, Idomítás stb. Kapunk egy kiegészítést, hogy hogyan tegyük részletesebbé a kalandban megjelenő gazembereket, és milyen előnyöket és hátrányokat vásárolhatunk nekik. Ebben a könyvben számos kiegészítést találunk még, például a Fuldoklás igen fontos szabályát, és üldözésekre vonatkozó szabályokat, hogy csak párat említsek. Tovább bővül a „hogyan legyünk jó mesélők” tanácsainak tárháza, de ezt most nem szarkasztikusan értem, tényleg nagyon hasznos tanácsok haladóbbaknak is.

Összegzés

Bár a 7 Tenger itt-ott kicsit túl laza rendszerű, és a népek nevei sok embernek nem szimpatikusak, összességében szerintem egy nagyon jó kis játék, ahol az intrikától kezdve a vad kalózkodásig minden filmbe vagy regénybe illő cselekedetet végre tudunk hajtani. Nagy szerep jut benne a karakterek kijátszásának is. Egy igen izgalmas korszakba hajózhatunk ezzel a két könyvvel, hogy jó pár szórakoztató és izgalmas játékórát szerezzünk magunknak. Óriási előnye még hogy magyar nyelven is megjelent a játékhoz szükséges két könyv, így kezdők is belevághatnak a játékba. Ajánlom mindenkinek aki szerette a Karib tenger kalózait, vagy csak érdekli a téma.  Yarr!

3 hozzászólás
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
2011.10.22. 11:48
Tibi-the-One

A fent említett nemzetek fiait, lányait lehet indítani. Karakterosztályok nincsenek. A hajózás is egy motívum lehet, de abszolút ki is hagyható, és akkor ilyen 3 Testőr-ös szerű lesz a játékod.


Válasz:

Jópofa lehet, így, ahogy leírtad. Anno az AD&D-hez jelentek meg olyan kiegészítők amik történelmi korokba helyezték az AD&D-t, lehetett játszani Vikingeket, vagy játszhattál akár az ókori Görögországban is. Volt azt hiszem hasonló is, mint amiről a 7ttenger szól.

2011.10.22. 08:38
Fecka

Lehet, hogy csak elsiklottam a dolog fölött, de milyen karaktereket lehet játszani? És gondolom, ha már 7tenger, akkor a hajózáson van a hangsúly...

2011.10.21. 16:58
Tibi-the-One

Közben megtaláltam a kalandmesterek könyvében az országok térképeit a városokkal. A cikknek azt a részét tehát figyelmen kívül hagyhatjátok... bocsi

Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
 
Cikkek
Friss bejegyzések
2014.05.08. 14:59
2014.04.08. 13:29
2014.03.24. 14:11
2014.02.24. 13:18
2014.02.06. 10:21
Friss hozzászólások
 
Esemény naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Ovasgantni való blogok
 
Linkek
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?