Csatatestvérek Társas-, Stratégiai-, Kártya és Szerepjáték klub
Menü
 
USE THE FORCE

 

 
A hét kérdése
Milyen rendszeresen látogatod az oldalt?

Minden nap megnézem, hátha van valami új.
Majdnem minden nap megnézem.
Hetente-kéthetente ránézek.
Ha valahová belinkelik megnézem.
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatók
Indulás: 2011-08-06
 
Cikkek

SZEREPJÁTÉK - A Gyűrűk Ura szerepjáték

2012.02.29. 18:35, Tibi-the-One
A Gyűrűk Ura szerepjáték ismertető

A Gyűrűk Ura szerepjáték – szerepjáték ismertető
 
A következő cikk a Decipher által kiadott, A Gyűrűk Ura szerepjáték nevű RPG-ről fog szólni. A játékot kis Hazánkban a Deltavision forgalmazza 2002 óta, és bár volt már pár elrettentő Gyűrűk ura szerepjáték, ez valahogy mégis egész jól sikerült. Olyannyira, hogy megjelent magyar nyelven is, számos kiegészítőjével együtt.
 
Az alapkönyv nem túl vastag a maga kb. 310 oldalával, viszont nagyon szép – a filmből vett – képekkel van illusztrálva. A borítón Szauron gyűrűsujja látható, a könyv belsejében pedig nagyon szép színes oldalak, Középfölde motívumai, és a könyvből vett idézetekkel találkozhatunk lépten-nyomon.

 

A szabálykönyv 12 fejezetre van osztva, akik már elolvasták az eddigi szerepjáték ismertetőket tuti kapásból fel tudnának sorolni hatot-hetet látatlanban is, de azért szépen végigvesszük az összeset, ahogy az egy ismertetőhöz illik.
A „mi a szerepjáték?” rész hála istennek kíméletesen rövidre van véve, az első pár oldal után azonnal belekezdhetünk Középfölde megismerésébe, azaz, az egyes területek elég részletes leírásába. Az egyes ismertetők a Harmadkorban fennálló helyzetet mutatják be (a Harmadkor azzal zárul ugyebár, hogy Frodó elpusztítja a Gyűrűt), de számos helyen találkozhatunk régebbi, vagy éppen Negyedkori utalásokkal, kiegészítésekkel is. Ez a fejezet 33 oldalon keresztül kalauzolja az Olvasót Középfölde tájain, majd a fejezet végén egy kétoldalas komplett Középfölde térképet is találunk.
A Következő fejezettől a nyolcadikig a hősalkotás és a szabályrendszer ismertetése a fő téma. Vegyük hát sorban őket. Először is, kapunk egy törp, egy elf, egy félszerzet és két ember harcos, valamint egy ember varázsló karaktert előre elkészítve. A hozzájuk tartozó ábrák az egyedüliek a könyvben, amikor rajzolt képek, a többi mind a filmből kivágott jó minőségű kép. Ezek után pedig megkapjuk a karakteralkotással kapcsolatos általános információkat. A Tulajdonságok 2 és 12 (+ faji bónusz) között lehetnek, és vagy kockadobással, vagy pontelosztásos módszerrel állapítjuk meg őket. Minden tulajdonsághoz tartozik tulajdonságmódosító is, aminek az értéke -3 és +3 között lehet. Karakterünk hat tulajdonságai a következők: Erő, Életerő, Érzékelés, Ész, Fellépés és Ügyesség. Ezekből a elsődleges tulajdonságokból származnak a másodlagos tulajdonságaink, vagy ha párhuzamot akarnék vonni a D&D-vel, akkor azt is mondhatnám, hogy mentőink. A másodlagos tulajdonságaink az Akaraterő, Állóképesség, Bölcsesség és Gyorsaság. Talán ide sorolhatóak még a Védelem, Egészség, Sebzés szintek, Fáradtság szint. A Védelem egyfajta védőérték, megmutatja milyen nehéz megütni a karaktert, az Egészség pedig azt, hogy mennyi sebzést visel el a karakter mielőtt a következő sebzésszintre lép. Hat sebzésszint van, Egészséges, Kába, Sebesült, Sérült, Magatehetetlen és Haldokló. Ha haldokló szint alá csökken valaki, akkor meghal. Egyéb tulajdonságok között szerepel a Bátorság, Hírnév és kicsit ide nem illő módon a Testméret is. Ez után információt kapunk a tulajdonságaink megváltozásáról (pl mérgek hatására, fejlődés, kor), és arról, hogy hogyan figyeljük oda arra, hogy tulajdonságainkat megfelelően kijátsszuk. Látható, hogy számos tulajdonság van, ami nagyon árnyalttá teheti a karaktert. Elég ha csak arra gondolunk, hogy ha valamit egy 1-5 skálán kell jellemeznünk mennyivel rosszabb helyzetben vagyunk, mintha 1-10 skálán jellemezhetnénk.
A következő fejezetben a Fajok (Népek) kerülnek bemutatásra. Ez a fejezet is figyelemre méltó részletességgel és színezéssel mutatja be Középfölde játszható fajait. Játszható nép, az emberek, hobbitok, törpök és tündék, azonban ez még nem minden. Ha kiválasztunk egy fajt, választanunk kell Népet is mellé. Vegyük például az embert. Náluk választhatunk Dúnadánok, Közbülső nép, Sötét Emberek, illetve Vademberek között. Mindegyik nép más-más bónuszt ad tulajdonságainra, de a játék még tovább variálja a lehetőségeket azáltal, hogy népcsoportot is választanunk kell. A Népcsoportok által szakértelmeink változhatnak. Embereknél a különböző népek, különböző népcsoportokat vehetnek fel, így például a Közbülső Népek választhatnak, hogy Suhatagiak, Rohaniak, Gondoriak, Dúnföldiek, Brí-beliek, vagy pedig Beorningek szeretnének lenni. 
Miután kiválasztottuk hősünk faját, és megkaptuk a tulajdonságait is, itt az ideje, hogy valamilyen karakterosztályt is válasszunk neki. Itt is elég sok választási lehetőségünk van, néhány azonban annyira túlspecializált, hogy szerintem az esetek nagy részében sosem választják őket a játékosok. A következő kasztok közül választhat a játékos: Barbár, Dalnok, Hajós, Harcos, Kalandor, Mesterember, Nemes, Tudós és Varázsló. A játék lehetőséget ad arra is, hogy több Rendhez tartozzon a karakter, de akár arra is, hogy Rend nélkül kezdje kalandozásait. A Rendeknél sem olyan egyszerű a helyzet, mint más játékokban, hiába választunk Barbárt, a származásunk a karakterosztályunkra is befolyással lesz. Ha maradunk példánál, a Barbár származása szerint lehet Közönséges barbár, Drúnadán, Déli nomád, Lossoth vagy Hegyi ember. Miután kiderült milyen fajta barbárok is leszünk megnézhetjük milyen képzettségeket, és egyéb előnyöket jelent számunkra a rendünk. Ebben a játékban a különböző karakterosztályokhoz nem kedvelt képzettségek tartoznak, hanem kapunk például +2 Fegyveres harcot, +1 Futást, +3 Lopakodást és hasonlókat ha XY fajta rendbe tartozunk. Kapunk emellé még szabadon elkölthető pontokat, amivel kicsit testre szabhatjuk az egyébként adott „kaszt-bónusz” csomagot. A Rendünk még két dolgot tartogat számunkra, választhatunk egy Előnyt, és egy Képességet is, amivel igen hasznos dolgokat szerezhetünk hősünknek. A Közönséges barbár kaszt például Erdőismeret, Fáradhatatlan, Gyanakvó, Szívós és Tagbaszakadt előnyöket választhat, míg a Hegyi ember Erdőismeret, Gyors felépülés, Harcos kéz, és a Tagbaszakadt előnyök között válogathat. Képességek tekintetében minden barbár egy alap csomagból választhatja ki a neki tetsző egyet, de itt is akad bőven hasznos dolog. Fontos, hogy a játékban, már az alap Rendeknek is lehet előfeltétele (például a Barbárnak 6 vagy jobb erő és életerő), de erre még ráfejel a rendszer egyfajta „kiemelt kaszt” szerű Elint Rendek csoporttal. Ezek gyakorlatilag olyan karakterosztályok, amiket a játék folyamán vehet fel a karakter, ha megfelel az előfeltételeinek, még több bonuszhoz jutva ezáltal. A Karakteralkotás végső fázisaként kapunk öt képzettségpontot, amit szabadon elkölthetünk a képzettségeink között.
A következő fejezet a Képzettségekről szól. A Képzettségeink 0-12 értékkel bírhatnak, és minden képzettségnek vannak specialitásai is (kicsit, mint a 7 Tengerben). Azaz egy harcos nyilván ért mindenféle penge használatához, de ha a legjobban a hosszúkarddal. Képzettségpróbakor 2k6-tal dobunk, és a képzettségünk szintjét, a tulajdonságmódosítónkat és az egyéb módosítókat hozzáadjuk a dobás eredményéhez. Ennek kell elérnie vagy meghaladnia a célszámot, azonban ha a siker mértéke jóval a célszám fölé kerül, akkor valami extra dolgot tudunk véghez vinni cselekedetünkkel, pl. nagyobb sebzés.
A Képzetségek terjedelmes felsorolása után a felvehető Előnyökről és Hátrányokról kapunk részletes információt. Ha a karakteralkotásnál hátrányt veszünk fel, akkor vagy szétosztható képzettségpontokat kapunk, vagy választhatunk még egyet a Rendünk előnyei közül. Az előnyök és hátrányok sora nagyon hosszú, éppen ezért ezeket sem sorolom fel, inkább kiemelnék párat. Előnyök között szerepel például a Fegyverrántás, Kincs, Oroszlánszívű, Simanyelvű és Szépség, míg hátrány az Akaratgyenge, Halálvágyó, Harci láz, Nyomorék, vagy Sötét titok. 
A következő fejezet a varázslatoké. Középföldén tipikusan nagyon sok varázslat van, viszont nem túl feltűnőek. A normál fantasy játékokhoz képest csak néhány támadó jellegű varázslattal találkozunk, a legtöbb pedig olyan, mint amit a filmekben is láthattunk. Fényteremtés, tűzteremtés, meggyőzés, fenyegetés, és hasonlóak. Természetesen van tűzlabda, villámvarázslat és társaik, de összesen nincs kb 10 effektív támadó varázslat. A játék több típusba sorolja a varázslatokat. Vannak gonosz, vagy ártó varázslatok, ezeket Boszorkányságnak hívja, illetve vannak varázslatspecialitások, mint például a Levegő és vihar, Tűz, füst és fény, vagy a Gandalf által preferált Titkos tűz, ami a jóságot és szabadságot testesíti meg. Mielőtt a varázslatokat kezdi részletezni, a könyv nagyon alaposan ismerteti a középföldei mágia tulajdonságait, részleteit. Így fogalmaz
 
„[…] Középföldén mindenütt létezik mágia, mely mindenben ott lappang, és megteremti a hangulatot. Ez a környezet egyik legfontosabb eleme, […]”
 
Mindenben ott lappang, és a környezet eleme. Ne várjuk tehát, hogy a varázslók látványos varázslatokat lődözzenek magukból, ez a mágia rejtve van. Érzéseket, vagy tettek igazságosságát erősíti meg, vagy fejezi ki. A Trilógia első részében, Völgyzugolyban Gandalf haragos lesz, amikor Boromir nem képes felmérni a helyzet komolyságát, és a Gyűrűt mindenáron Gondorba akarja vinni. Gandalf ekkor a fekete nyelven elmondja a gyűrű szövegét, ennek hatására még az ég is elsötétül körülöttük, a mágus pedig megnövekszik, vészjóslóbbá válik. Ilyen hát a Gyűrűk Ura mágiája. A varázslatokra szintén nem térnék ki, van belőlük jó sok, de mint fentebb említettem inkább támogató jellegűek. Ebben a fejezetben kerülnek terítékre a varázstárgyak is, azonban sajnálatos módon csak a filmben szerepelt tárgyakról kapunk leírást, aminek a nagy része karakterek számára valószínűleg elérhetetlen lesz (palatírok, morgul tőr, ent ital, Egy Gyűrű).
A következő fejezet némiképp hasznosabb dolgokról ír, a pénzről és a felszerelésekről. Ezen sincs mit részletezni túlságosan, számos fegyver és vért áll a játékosok rendelkezésére, ezek ára, és képessége van leírva ebben a rövidke fejezetben.
Ez után a játékban eltelő időről esik szó, a harci körről, a harcban használható cselekedetekről, majd ismét előjönnek a Próbák, nehézségi fokok, és célszámok. A könyv ezen részén jó sok táblázat van a különböző próba módosítókról, a siker szintjéről (amiről már korábban beszéltem, vagyis minél nagyobb a próba sikere, annál jobb lesz a kimenetele is). Ami elég érdekes, és esetleg említeni való az az Akaratpárbaj nevű akció, amikor a karakterek összenéznek, majd különböző dobások után az egyik legyőzi a másikat, mire a vesztes elkapja a tekintetét, vagy meghajlik a másik ember akarata előtt.
A Harcrendszer nagyban hasonlít a D&D rendszerére, a kör kezdeményezéssel indul, különböző harci cselekedet hajthatunk végre a saját körünkben, eltérés a sebzésben van. Sebzést a fegyver indukál az ellenfélben, majd ha a sebzés elér egy bizonyos szintet, akkor a szenvedő alany valamennyi sebzésszinttel rosszabb állapotba kerül. Az utolsó ilyen szint a haldokló, ha ezt is túllépi, akkor elpusztul. A közelharci fegyverek sebzését természetesen az Erő is befolyásolja, és minél rosszabb állapotban van valaki, annál több negatív módosító sújtja. 
Az alapkönyv külön fejezetet tart fenn olyan esetekre, ha a karakterek nagyobb hadsereggel együtt indulnak harcba, ugyanis ilyenkor speciális harci szabályokkal kell dolgozni, hogy a csata élethű, de mégis pörgős maradjon.
Ezt követően egy békésebb rész jön, ami a gyógyulást, és gyógyítást taglalja, majd az utazásokról kapunk részleteket és arról, hogyan számítsuk ki, hogy mennyit haladhatnak naponta a karaktereink a különböző terepeken.
A tizenegyedik fejezetben a Kalandmesteri jó tanácsok, a szintlépés, és egy minimális Középfölde történelme, és hírnév jutalmak táblázat található.
Az utolsó fejezetben felsorakoznak a gonosz NPC-k, sajnos itt is a lények nagy része a filmben megjelenő gonoszokat foglalja magába, például Szauron, Szarumán, a Nazgúlok, amikkel nyilvánvalóan nem fog találkozni nagyon senki, vagy ha mégis akkor a túlélési esélyei exponenciális csökkenésbe csapnak át.
 
Végszóként annyit mondanék, hogy a rendszer a számos variáció ellenére is könnyednek tűnik, a karakteralkotás nekem kimondottan tetszik, és az is, hogy az alapkönyvben számos olyan dolog van, amiket a filmekből nem tudhat meg az ember, de néha még a könyvekből sem (ha valaki csak a Gyűrűk Ura trilógiát olvasta). A varázstárgyak és szörnyek terén én némileg többet vártam volna, de ez nem olyan nagy hiba azért, hogy elrontsa az összképet, főleg mivel a megvehető kiegészítőkönyv a „szörnyek könyve”, ahol nem túl sok újabb fajjal találkozunk, de azért egy elég jó kiegészítés az alapkönyv gonoszaihoz képest. Van még a játékhoz térképgyűjtemény, ami elég nagy poszter méretben tartalmazza középföldét nagyobb területekre bontva, mint pl. Gondor, Mordor stb. Én megvettem a kalandmesteri paravánt is, ami jól összefoglalja a rendszert, és példakalandot is tartalmaz. 
Felmerülhet a kérdés, hogy mi a szerepjáték, egy olyan RPG-ben, ami egy film alapján készült? Nos, ez nem a film alapján készült, csupán sokan nem ismernek a filmeken kívül mást. A történet játszódhat a Harmadkor elején, miután Szauron elpusztult, de Frodó még nem kapta meg a Gyűrűt, vagy a Harmadkor vége felé, amikor a mi kis Zsákosunk Dél felé tartott az Egy Gyűrűvel. Ebben az időszakban Északon hatalmas harcok dúltak, a megyét Szarumán emberei fosztogatták (bár ez a filmből nem derül ki, de Samuék feladata lett a megye kitisztítása is). Nem utolsó sorban a Negyedkorban is játszhattok, miután a gyűrű elpusztult. Még a film is kihangsúlyozza, hogy számos gonosz erő maradt Középföldén, ami legyőzésre vár, ez pedig lehet az új hősök feladata.
 
 
1 hozzászólás
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
2012.03.01. 10:02
Fecka

Köszi a beszámolót. Bevallom őszintén, hogy évek óta megvan ez a könyv, de még nem olvastam el. Most belelapoztam újra. Nekem kicsit olyan érzésem van, hogy gyorsan piacra kellett dobni ezt is, hogy nagyot lehessen vele kaszálni. Közben pedig megfeledkeztek arról, hogy egyrészt Középfölde és annak történelme sokkal több ennél. Volt régebben is Gyűrűk Ura szerepjáték és meggyőződésem, hogy nem azért nem játszottak vele mert rossz volt, ahogy Te irod, hanem mert nem volt ez a nagy hype a dolog körül meg nem volt ilyen, szines-szagos szabálykönyv, meg még a csapból is Gyűrűk Ura folyik... Itthon megjelent a MERP (Middle Earth Role Playing), talán egy darab kiegészitő is megjelent hozzá vagy talán egy kalandmodul és ennyi. A nagyobb probléma inkább az volt, ami ma már elképzelhetetlen, hogy az emberek jó részének fogalma sem volt róla,  hogy mi az a Gyűrűk ura. No, de nagyon messzire kalandoztam. Az összefoglalót mégegyszer köszi és, ha megengedsz némi építő jellegű kritikát, figyelj, hogy szépen használd a magyar nyelvet: "amikkel nyilvánvalóan nem fog találkozni nagyon senki" helyett inkább "amikkel nyilvánvalóan nem nagyon fog találkozni senki", a könyv belseje helyett is használhatsz inkább valami olyan kifejezést, ami inkább utal egy könyvre, mint pl. egy dobozra.  

Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
 
Cikkek
Friss bejegyzések
2014.05.08. 14:59
2014.04.08. 13:29
2014.03.24. 14:11
2014.02.24. 13:18
2014.02.06. 10:21
Friss hozzászólások
 
Esemény naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
Ovasgantni való blogok
 
Linkek
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!