2012.05.10. 23:41, ROLL
A könyvről
A CP2020 azon kevés játékok közé tartozik, ami még az RPG hazai hőskorában a kilencvenes években kiadtak magyar nyelven. Igaz, hogy csak az alapkönyv jelent meg, de ez bőven elég ahhoz, hogy jobbnál-jobb kalandokban legyen részünk. Amúgy a magyar kiadás 254 oldalon puhakötésben látott napvilágot, ám meglepően jól bírja a gyűrődést, hiszen annyi év elteltével sem esett még lapjaira (legalábbis az én példányom).
A fedlapon egy furcsa szemű fickót láthatunk amint egy hatalmas stukkert szorongat, a háttérben pedig felhőkarcolók és neonfények sokasága utal a cím alatt hirdetett „sötét jövőre”. Emellett néhány hangulatkeltő idézetet olvashatunk. A hátlapon hasonló képen láthatunk egy punkot ezer lőszerrel és fegyverekkel ellátva. Emellett persze néhány sorban a megpróbálják vázolni a könyv tartalmát, ahogy azt illik.
Kasztok
Az első fejezetben megismerkedhetünk a játszható kasztokkal. Néhány sorban felvázolva, hogy az adott világban annak a kasztnak mi a szerepe, mik az előnyeik és hátrányaik, és hogy miként viszonyulnak a többi kaszthoz. Természetesen minden karakternek megvan a maga különleges képessége, amit csak ő tud, és valójában ez a legjellemzőbb az adott kasztra.
A CP játék során a következő figurákkal van lehetőségünk játszani:
Rocker – Tipikus lázadó rockzenész, aki esetenként nagyobb tömegekre van hatással, mint a média
Szóló – Zsoldosok, exkatonák, testőrök, bérgyilkosok a közeljövő fegyverforgatói
Konzolcowboy – Heckerek és programozók, akinek az agya a számítógép
Technikus – Ahol a technika már szó szerint az ember része lesz, ott kell olyan is aki kordában tudja tartani.
Média – Tudósítók, riporterek, oknyomozók, akik egy jó sztoriért mindenre képesek,
Zsaru – Lehet jó vagy rossz zsaru az utca mindkettőnek ugyanolyan kegyetlen
Céges – Brókerek, üzletemberek, milliárdosok, vagyis elit gengszterek
Fixer – Seftesek, hírszerzők, az alvilág információs pontjai
Nomád – Bandatagok, motorosok, akiket a társadalom kivetett magából.
Karakteralkotás
A második, a harmadik és a negyedik fejet során alkothatjuk meg a saját punkunkat, aki reményeink szerint egy éjszakánál többet is megél a város utcáin.
A második fejezetben a statisztikákról esik szó. Ezen statisztikák a következők. Intelligencia, azt hiszem ez nem szorul magyarázatra, ha mégis, akkor ez egy olyan tulajdonság amivel Te nem rendelkezel.
Reflex, ami magában foglalja az ügyességet, gyorsaságot és egyéb mozgáskoordinációs dolgokat.
Hidegvér / Akaraterő képesség a sérülések és a stresszhelyzetek során kapnak szerepet, és egy olyan világban ahol ennyi fegyveres szaladgál az utcákon, bizony a fájdalom és a stressz mindennapos dolog.
Technikai képesség akkor lesz hasznodra, ha meg akarsz bütykölni valamit, és mivel technika átsző mindent, ez a képesség bizony elég fontos.
Szerencse. Ez egy megfoghatatlan dolog, mégis sorsfordító tud lenni, ahogy az az életben is lenni szokott.
Vonzerő, mint olyan nem tűnhet fontos dolognak, de egy rocker vagy egy média számára szinte nélkülözhetetlen, és bizony sok esetben ér annyit, mint egy köteg pénz.
Mozgékonyság határoz meg mindent, ami a mozgással, futással és ugrással összefügg. Empátia az emberséget jelzi, hogy mennyire vagyunk képesek tolerálni a többi embert, illetve, hogy ők hogy viszonyulnak hozzánk. Ezen felül ez különböztet meg minket a gépektől.
Fizikum az utolsó, ám igen fontos statisztika, ami meghatározza a karakter erejét, és egészséget. Hatással van a kapott sérülések mértékére, illetve arra, hogy meddig bírjuk azokat ájulás nélkül.
A harmadik fejezetben egy életút megalkotására van lehetőség. Jó móka kidobálni, hogy valójában mi is a helyzet a családoddal, milyen ismerőseid és barátaid vannak, egyszóval ebben a fejezetben kidobálhatunk minden jó és rossz dolgot, ami a karaktered játék előtti életét meghatározza, és talán hatással lesz rá a játék folyamán is. Ami nekem nagyon tetszik, hogy a rendszerben komoly szövetségesekre is szert lehet tenni, és ettől majdhogynem életszagú lesz a dolog.
A negyedik fejezet pedig a karakter tényleges kidolgozását felöleli. A karakter statisztikái és előélete már megvan, már csak el kell osztani néhány pontot, hogy mihez is ért a karakterünk. Természetesen minden képzettségről olvashatunk néhány sort, ami alapján el tudjuk dönteni, hogy fel akarjuk-e venni, vagy sem. Minden képzettséget valamely fő statisztika alá sorolja a játék, így a Biológia ismerete az Intelligencia alá tartozik, míg a fegyverek használata a Reflexhez. A játék során célszámra kell dobni, amit a D10-en dobott érték + a képességünk értéke + a képzettségünkre költött pont. Tehát egy 8-as Intelligencia és egy 5-ös Biológia mellé dobunk egy 7-est, akkor az egy 20-as célszámra lesz elegendő.
Felszerkó és a kibercuccok
Az ötödik fejezetben a felszerelésekről olvashatunk. Természetesen ebben a fejezetben válogathatunk a fegyverek, járművek és a jövő egyéb hi-tech cuccai közül. Itt jegyezném meg, hogy 1990-ben néhány dolog technikai fejlődését kicsit rosszul ítélték meg, így mára ezeket nem árt frissíteni. Persze vannak olyan dolgok is, amik mind a mai napig hi-tech cuccnak számítanak, de persze van még nyolc év 2020-ig.
A hatodik fejezetben megtudhatjuk, hogy miként pakolhatjuk a cybert a punkba. Igazából ez az egyik legmókásabb része a karakteralkotásnak. A meglévő egészséges karakterünket tele pakolhatjuk a legprofibb kibercuccokkal. Ezen cuccok szolgálhatják pusztán a divatot, szem, bőr, hajszín váltó motyóktól kezdve, egészen addig, hogy valamely képességünket turbóhatjuk fel vele. Közvetlen csatlakozást nyerhetünk járművekhez, fegyverekhez vagy akár számítógépes hálózatokhoz. Azért nem árt óvatosan bánni a testünk felspeckózásával, mert az pénzen kívül az emberségünkkel is fizetni kell minden beépített kütyüért, aminek könnyen lehet a vége, hogy inkább leszünk gépek, mint emberek.
Sebek okozása és gyógyítása
A hetedik rész a találó Péntek esti véres testek címet kapta, és a játék harcrendszerét taglalja. Szerintem ez az egyik legjobban kidolgozott harcrendszer, amivel játékaim során találkoztam. Aránylag egyszerű, és egész jól visszaadja egy lövöldözés hangulatát. Gyors, pörgős, és nagyon veszélyes. Egy rossz helyre bekapott lövés könnyen véget vethet a karakter életének, ahogy az a valós lövöldözésekben is igen könnyen elő tud fordulni. A harcrendszer jól kezeli a különféle lőfegyvereket, a különféle harcművészeteket, egyszóval mindent, ami egy harci szituációban előfordulhat. Éppen ezért ha valaki egy olyan saját világot vagy rendszert szeretne teremteni, ahol a lőfegyvereknek szerepe van, annak szívből tudom ajánlani, hogy használja fel a CP2020 harcrendszerét.
A nyolcadik részben megtudjuk, hogy a bekapott sebeket milyen úton-módon tudjuk magunkat, vagy társunkat meggyógyítani. Vagy épp mi van akkor, ha a híres Trauma-Team menti a nyamvadt életünket.
A kilencedik fejezetben a különböző drogok kártékony és „jótékony” hatásairól olvashatunk.
Hálózat
A játék lehetőséget ad arra, hogy a hálózatra felkapcsolódva kalózkodhassunk, illetve ipari kémkedést hajtsunk végre a nagy vállalatok ellen. A sikeres heckerkedés záloga a jó programok. Szerencsére az alapkönyv is jópár progit kínál, ami segítségünkre lehet az illegális adathalászat közben. Jó leírást olvashatunk, hogy miként tudunk saját hálózatot építeni, és a fejezet vérére gond nélkül tudunk majd a virtuális világban is kalandozni. Az egyetlen hátulütője a dolognak, hogy amíg a csapat konzolkalózainak meséljük, hogy mi történik a hálón, addig a többiek talán unatkozni fognak.
Háttér
A könyv hátralévő része a világ bemutatásával foglalkozik. Megismerhetünk néhány gigacéget, történelmi eseményeket, és mindent ami segítségünkre lehet abban, hogy jobban átérezzük a Cyberpunk hangulatot. Végül, de nem utolsó sorban a könyv egy-két kalandötlettel is megörvendezteti az olvasót.
Összegzés
Mindent összevetve szerintem a CP2020 jó elegye egy érdekes világnak, és egy nagyszerű szabályrendszernek. Rugalmas és nagyon könnyen tanulható, és végül, de nem utolsó sorban brutálisan realisztikus tud lenni. A magam részéről a klasszikus CP2020 világban nem igen volt alkalmam játszani, de a szabályrendszert más hangulatú sci-fi játékban nem egyszer volt szerencsém működés közben megtapasztalni, és a mai napig az egyik legjobbnak tartok.
Én már belinkeltem a társalgóba is ;) délután. Gondoltam hátha valami interakciót váltok ki a többiekből :D