2012.07.05. 12:17, ROLL
A doboz, és ami benne van
A doboz nem árul zsákbamacskát. Első pillantásra sejthetjük, hogy egy klasszikus fantasy kalandjátékkal van dolgunk, hiszen a mozgalmas képen a fent említett műfaj minden kelléke látható, a páncélos harcostól, a háttérben meghúzódó varázslón át a tekergődző sárkányig.
Belül az FFG-től megszokott minőséget és mennyiséget kapjuk. Kismillió jelző, egy jócsomó kártya, néhány műanyagfigura, és egy pár igen fura kocka. Meg persze a szabályfüzet és a játéktábla.
Játéktábla
A játéktáblát kihajtogatva egy térképet látunk magunk előtt, hatszögletű mezőkre osztva. Két oldalt kártyák részére kialakított helyekkel. A térképen minden mező egy-egy tereptípust jelenít meg, úgy mint mező, domb, folyó, út vagy épp város. Néhány mező különböző színű kristályokat jelöl, ezek lesznek a játékosok számára elérhető kihívások. A játéktábla bal oldalán a küldetések kapnak helyet, melyek színükben megegyeznek a játéktábla kihíváspontjaival, illetve egy piaci pakli, ami a felszereléseket és a szövetségeseket tartalmazza. A jobb oldalon a térkép városainak piaca kap helyet. Itt láthatjuk, hogy mely városban mit is tudunk vásárolni. Már a játék kezdetén minden város kap egy véletlenszerű piaci lapot.
Karakterek
Minden játékos húz vagy választ magának egy karaktert, amivel a fentebb említett térképet bejárhatja. Minden karakternek van valami speciális képessége, rendelkeznek egy kezdő számú élet és kitartásjelzővel, illetve három alapértékkel, ezek Elmepont, Testpont, Lélekpont. Ezen értékek a különféle próbáknál kapnak szerepet, illetve a harc folyamán a távolsági, közelharci és mágia támadások vagy védekezések esetében. Általáb minden karakterről el lehet mondani, hogy van egy kiemelkedő alapértéke, vagy az egyik értékéhez tartozó sebzésértéke magasabb az átlagosnál. Ezen képességek határozzák majd meg, hogy az adott karakter mágiahasználó vagy épp harcos vonalon fogja magát erősíteni. Persze a játék nem szorítja korlátok közé a játékost, és lehetőséget ad, hogy egy alapból mágiában erős karakterből egy brutális közelharcos figurát faragjunk, csak ennek megfelelően kell a tapasztalati pontokat elköltenünk, illetve a városban ilyen tárgyakat kell vásárolnunk. Természetesen minden karakterlaphoz tartozik egy figura is, ami jelzi a táblán, hogy merre is járunk.
Mozgás
A játék egyik érdekes része, a mozgás meghatározása. Minden mozgás előtt dobni kell néhány speciális kockával. Ha a karakter sérült vagy kimerült, akkor nem használhatja az összes kockát. Miután eldöntöttük, hogy mennyi kockát használhatunk fel, dobunk velük. A kockákon kicsi ikonok jelzik, hogy utunk során milyen tereptípusokon haladhatunk. A kocka egy lapján persze van több ikon is, de egy kockáról csak egyet használhatunk. Ezután már csak ki kell sakkozni, hogy a kidobott tereptípusokat felhasználva hogyan jutunk el a célunkig. Persze előfordul, hogy a kitervelt célunkat nem tudjuk elérni egy szerencsétlenebb dobás miatt, ilyenkor vagy új célt határozunk meg, vagy kitartunk az eredeti mellett, és igyekszünk minél közelebb kerülni hozzá.
Küldetések
Ha a mozgásunkkal elértünk egy ékkővel jelzett területet, akkor jogosultak vagyunk egy, az kő által jelzett színű küldetéskártyát húzni. Ez ritkább esetben valami esemény, gyakrabban pedig egy ellenfél, amit le kell győznünk. Néhány ellenfél még a csata előtt valamiféle próbára tesz minket, amiket ha sikerrel teljesítünk, akkor kicsit könnyebb harcban reménykedhetünk. Kudarc esetén az is előfordulhat, hogy sor sem kerül a harcra. Ha már harcba bonyolódtunk az ellenféllel, akkor a három támadási forma közül egyiket ki kell választani, ahol támadni fogunk, a másik kettőben védekeznünk kell. A harcok a távolsági támadással kezdődnek, amiket a közelharci követ, és végül a mágia zárja a sort. A harc során az ellenfél lapjára nyomtatott értéket kell elérni, a két darab tízoldalú kocka által dobott értékek és a megfelelő tulajdonság összegének. Amennyiben ez sikerült, úgy a támadásunk vagy a védekezésünk elég jó volt ahhoz, hogy sebet okozzunk az ellenfélnek, vagy épp megakadályozzunk abban, hogy ő tegye ezt. Ha úgy látjuk jónak, megpróbálhatunk lelépni a csatából, ekkor egy kudarcjelző kerül a helyre (ahogy akkor is, ha a karakter belehal a kihívásba), és később újra lehet próbálkozni, remélhetőleg több sikerrel. A legyőzött ellenfelek után aranyat és tapasztalati pontokat gyűjthetünk. Az előbbit tárgyakra, követőkre vagy gyógyításra válthatjuk, míg az utóbbit a karakter fejlesztésére. Így leszünk a játék során egyre erősebbek, és képesek arra, hogy a komolyabb kihívásoknak is megfeleljünk.
Városok
A játéktáblán nyolc város található. Ha egy karakter az egyikben fejezi be a mozgását, akkor jogosult arra, hogy egy újabb lappal növelje a város piaci kínálatát, majd ezen választékból vásároljon magának. A piacon követőket is felfogadhatunk, ők részt vehetnek a harcban, és gyakran valami előnyt biztosítanak a részünkre. A tárgyak között pedig találunk fegyvereket, vérteket, rúnákat, italokat és megannyi érdekes és hasznos holmit. Vannak közöttük egyszer használatosak, olyanok amiket aktiválni kell, így egy csatában csak egyszer van segítségünkre, és persze vannak amelyek állandó hatással bírnak. A városban van lehetőség a sebeink gyógyítására is, így egy-egy keményebb kihívás után bizony be kell menni egy kis elsősegély miatt.
A játék célja
A játék célja, hogy összegyűjtsünk három sárkányrúnát, vagy legyőzzük a legerősebb sárkánynagyurat. Természetesen a sárkányok a legnehezebb küldetések között találhatókat, így előtte nem árt előtte tapasztalatot és felszerelés gyűjteni, hogy sikerrel tudjuk venni a sárkányok nyújtotta nem kis kihívásokat. Itt jegyezném meg, hogy bizony lehetőség van arra is, hogy két karakter harcoljon egymással, és a győztes elrabolhat a vesztestől egy tárgyat. Bizony jól gondolod, az elrabolt tárgy lehet sárkányrúna is. Bár nem biztos hogy egy kalandozó kisebb falat mint egy sárkány…különösen, ha a kiszemelt kalandozó már sárkányölőnek mondhatja magát.
Összegzés
A játékot elvileg 2-6 ember játszhatja, bár négy ember felett érdemes felkészülni arra, hogy egy picit be fog lassulni a dolog, és bizony nem ritka, hogy egy játék elhúzódik akár 4-5 óráig is. Persze lehet gyorsítani a dolgon, erre a szabálykönyv is kínál megoldást. Saját tapasztalatok alapján úgy vettem észre, hogy a küldetésjelzők néha nagyon le tudnak pusztulni a pályáról, és bár van amikor újratermelődnek, esetenként előfordul, hogy nem jön az a lap ami ezt megtenné. Ilyenkor mi azt szoktuk csinálni, ha egy színből már nincs több teljesíthető kihívás, akkor újratöltjük azon helyeket amelyeket lehet.
Amúgy a magam részéről kedvelem a játékot, szerintem igen jó élményt biztosít azoknak, akik szeretik a fantasy hangulatú megyek és ölük játékokat. 3-4 játékos esetén pedig elég pörgős és érdekes tud lenni, ráadásul olyankor nem is tart túl sokáig. Nem utolsó sorban a kiegészítőknek köszönhetően alternatív végjátékokra is lehetőség nyílik. Talán majd írok egyszer azokról is.
Fúúúú...tegnap este végigjátszottuk
Bár a szabálykönyv által ajánlott gyórsítást használva kicsit gyorsabban ment a fejlődés, de így is eleinte 4, később 3 fővel kicsit kevesebb mint 3 óra alatt sikerült lejátszani a végjátékot is. Bár meg kell jegyeznem, hogy most aránylag jó volt a lapjárás, szinte mindenki jókat dobált (Gerit leszámítva). A küldetések sem fogytak el, a tárgyak is kedveztek a kalandozóknak, és nagy szerencsémre a főellenséget is sikerült elsőre felhúzni, és 4 harci kör alatt legyőzni.
Mindent összevetve szerintem jó volt