2012.07.18. 09:09, Tibi-the-One
Maga a játék egyébként sok elemben hasonlít a Bang!-re, minden esetre azért tisztességesen végighaladok az ismertetésén.
Kezdés
A játékosok kiválasztják a szamurájaikat, és elveszik a hozzájuk tartozó karakterlapot. Ezen fel van tüntetve a szamuráj élete, és különleges képessége. Ez után minden játékos közé három fakocka kerül, ami a köztük lévő lépések számát mutatja. A szamurájok megkapják az alap felszerelésüket, ami egy katana, majd az életük száma + négy darab lapot kapnak. A hősök nagy része ezekből a lapokból véletlenszerűen felhúzza a kezdő kezét (4 lap), a többit pedig függőleges helyzetben a karakterlap bal oldalára teszi. Ezt követően mindenki elvesz egy ülés jelzőt, és a karakterére teszi, majd kezdődhet a móka.
Kör
A legidősebb játékos kezd, a slussz poén pedig, hogy őt egyúttal a többiek úgy kell hogy szólítsák, hogy a neve mögé biggyesztik a San jelzőt (pl.: Tiberius San :D). A körödben két akciót hajthatsz végre, azaz két kártyát játszhatsz ki.
Kártya
A kártyák 4 sarkában található 1-1 szimbólum (támadás, védekezés, ivás, mozgás), és minden kártyának van egy effektje is, ami középen illusztrációval és piktogramokkal van jelölve. Egy kártyának vagy valamelyik sarkát, vagy az effektjét használhatjuk kijátszáskor.
A játékban 4 féle kártyatípus van: Tárgy, Hatás, Reakció, Szolga.
Tárgy: Ha az effektjét használva játszod ki, elhelyezed magad előtt, és játékban marad, amíg valaki el nem dobatja. Általában fegyverek, de van plusz mozgást adó papucs, és ivást segítő kulacs is például. Fegyvereknél fontosak a feltüntetett piktogramok, amik az alábbiak: támadás, védekezés, távolság. A támadás lehet távolsági, vagy közelharci, és a feltüntetett szám jelzi a sebzésbónuszt. A fegyver védekezése csak akkor használható, ha a karakterlap tetején helyeztük el a fegyvert (itt csak egy fegyverünk lehet). Ez az érték segít a támadások elhárításában, viszont távolsági támadások ellen nem játszik. A Távolság pedig a pontos értéket mutatja meg, amire a fegyver hat. A yari nevű lándzsaszerű fegyver távolsága 3, de nem használható 2-re, 1-re, vagy 4-re. Az íj 4+ távolsága azt mutatja, hogy 4 vagy több lépés távolságra használható. Fontos megemlíteni, hogy bár védekezni, csak a védekező pozícióban lévő fegyverrel tudunk (ami a karakterlap tetején van), támadni bármelyikkel lehet (a karakter lap aljára kijátszottakkal, vagy akár a védekező fegyverrel is).
Hatás: Miután kijátszod, létrejön a hatása, majd megy a dobott lapok közé. Ilyen kártyákkal lehet fejbedobni az ellenfelet gőzölgő ramennel, vagy evőpálcákkal megcélozni a szemét, netán meghánytatni (így szakét veszíthet el).
Reakció: Két lap tartozik ide, a homályos látás, és az elcsúszás. Mindkettő ráfogható arra, hogy az adott szamuráj eléggé be van tintázva, s míg az első a támadást gátolja meg, a második a mozgást lehetetleníti el. Ezeket a lapokat közvetlenül az után kell kijátszani, hogy az ellenfelünk elvégezte az akciót.
Szolga: Ők olyan lapok amik maguktól haladnak a játékban, és megtámadják az első lehetséges szolgát, vagy szamurájt. Nem sebeznek nagyot, viszont ha védekezni akar ellene az ellenfél lapdobásra kényszerül (lásd később).
Ha nem a lap effektjét szeretnénk használni, akkor a 4 sarka közül valamelyik szimbólumot fogjuk érvényesíteni. Ha a támadás sarkot érvényesítem kijátszáskor, akkor támadás akciót hajtok végre. Ebben a sarokban 0-tól 2-ig állhat szám, ez a támadásom, amihez hozzáadhatom a használt fegyverem támadásbónuszát. Az ellenfél ilyenkor védekezni kényszerül, eldob egy lapot a kezéből, aminek a védekezés sarkában lévő számot használja, és ha van védekező pozícióban fegyvere, akkor annak a védekezés bónuszát. Ha a végső támadásérték nagyobb, mint az ellenfél végső védőértéke, akkor a különbség sebek formájában ölt alakot. Ilyenkor a sebeknek megfelelő mennyiségű lapot a karakterlap bal oldalán lévő életből áthelyezek a jobb oldalra vízszintes helyzetben.
A lapok mozgás sarkában található számot használva arrébb mozdulhatunk. Ilyenkor eltávolítjuk a karakterről az ülő jelzőt, és annyi kockát rakunk át egyik oldalról a másikra amennyit mozogtunk. Ennek köszönhetően valakihez közelebb kerül a karakter, és valakitől távolabb lesz. Az ülés jelző szerepe abban rejlik, hogy amíg a karakter ül, végrehajthat egy Iajitsu támadást, ami abban nyilvánul meg, hogy felugrik az asztaltól, és azzal a mozdulattal még kardot is ránt. A játékban ez annyit tesz, hogy ha megvan az ülőjelzőnk, eltávolíthatjuk azt mozgásként kijátszott lap nélkül is, ilyenkor maximum 2 lépést közeledhetünk valaki felé, és leadhatunk egy támadást is. Mivel visszaülni nem lehet a játékban, erre a cselekedetre maximum egyszer kerülhet sor játékosonként („Ne akard, hogy felálljak!”).
A lapot kijátszhatjuk úgy is, hogy az ivás sarkot használjuk, ilyenkor 1, vagy 2 sake jelzőt vehetünk el. A sake jelző a győzelmi pont a játékban, viszont ha elveszünk akár egyet is, akkor el kell helyeznünk egy előttünk lévő lapon. Ha tárgyra helyezzük, elfelejtjük az adott tárgy használatát a sok pia miatt (egyáltalán nem használhatjuk a tárgyat). Ha a karakterre helyezzük, akkor nem használható a karakter speciális képessége, ráadásul úgy kell beszélnünk játék közben, mint aki be van rúgva. Ha az életkártyáinkra helyezzük a sake-t, nem égethetjük el a lelkünket (lásd később), viszont sérüléskor először a sake-t távolítjuk el (gyakorlatilag +1 élet), mert az alkohol elnyomja a fájdalmat.
Általános (ráadásul ingyenes) cselekedetek
A körében, vagy azon kívül bárki megteheti az alábbi két dolgot: Égeti a lelkét, vagy a szervezete szakét emészt fel. Lélekégetéssel meg kell határoznunk mennyi lapot szeretnénk az életünkből felhúzni, majd a kezünkbe kell venni a megfelelő mennyiségű lapot. Mivel ezek valószínűleg kijátszásra fognak kerülni, begyógyítani nem igen fogjuk tudni őket (gyógyulni úgy tudunk, ha megfelelő hatású lapot kijátszunk, és a jobb oldalról vissza rakjuk a lapokat az életet jelentő bal oldalra). Ha sake-t égetünk, akkor a jelző kikerül a játékból, mi pedig lapot húzunk, vagy plusz egy lapkijátszási lehetőséget kapunk.
Van élet a halál után
A szamurájok szelleme nem hal meg, visszatér, és sake-ra szomjazik. Ha megpusztulunk, az összes kezünkben lévő, és kijátszott lapunk eldobódik, elveszítjük az eddig gyűjtött sake-kat, a karakterlapot pedig átfordítjuk a másik oldalára. Szellemként távolság függetlenek vagyunk, azaz a mellettünk jobbra és balra ülő játékosok lesznek egymás szomszédjai, mi pedig bárkit támadhatunk (és minket is bárki támadhat). Amikor szellem módba kapcsolunk felvesszük a jobb oldalon összegyűlt sebeket jelző lapjainkat, amiknek szintén a hátoldalát fogjuk használni. Kék, Arany, és Piros hátú lapok vannak, a játékban. A szellemek bármennyi akciót végrehajthatnak, viszont csak olyan lapot játszhatnak ki, aminek a színe megegyezik a húzópakli felső lapjának színével (logikus remélem, hogy a húzópaklinak alapból a hátoldala van felfelé). A szellemek köre 3 fázisra oszlik. Az első a köcsögösködés, amikor is megfelelő hátú lapot kijátszva szívatni lehet a szamurájokat. Kék hátuljú lappal például egyik szamurájtól sake-t vehetünk el, és odaadhatjuk egy másiknak, arany lappal elvehetünk egy hőstől egy lapot, és egy másiknak adhatjuk, pirossal pedig távolságot jelölő kockákat hozhatunk játékba, vagy vehetünk ki. Ezután lapot húzunk a húzópakliból (ilyenkor általában változik a használható lapunk színe is ugye). Ezt követően 2 dolog közül választhat a jótét lélek: sake-t lop a közösből (ha van még), vagy megtámad egy szamurájt. Ha lop, akkor kijátszik valamennyi lapot, és elvesz ugyan annyi sake-t. Ha támad, akkor ahány lapot sikerült kijátszania akkora erejű támadás éri a szamurájt, aki normál módon védekezhet. Sérülés helyett azonban a különbséget sake-ban adózza le a szellemnek. A szamurájok a körükben megtámadhatják bármelyik szellemet. Ilyenkor a léleknek ki kell játszani egy lapot (aminek ugye passzolnia kell a húzópakli felső lapjával). Ha sikerül kijátszani akár egy lapot is, a szellem eltűnik, és az egész támadás sikertelen. Ha viszont nem tud megfelelő lapot kijátszani, akkor a sebzés mértékének megfelelő mennyiségű szakét veszít a szellem. Az utolsó csavar a játékban, hogy a szellemek csapatban dolgoznak, az összes akcióban segíthetik egymást. Ha például az A játékos szelleme támad, és sárga lapot kell kijátszania, kijátszik egyet. B játékos is szellem, segíteni akar A-nak, ezért beletesz még 3 sárga lapot, összesen négyes erejű támadást kell kivédenie a célpontnak.
A játék vége
A játék akkor ér véget ha az utolsó sake jelző is elfogyott. Ilyenkor az utolsó kör még mindenkinél lejátszásra kerül, majd az nyer akinek a legtöbb sake-ja van. A szellemek közösen gyűjtik a sakét, így náluk az összes szellem által gyűjtött jelző egybe számolódik.
Összegzés
A játék első hallásra bonyolultnak tűnhet, de ez csak annak köszönhető, hogy a szabálykönyv elég ködösen fogalmaz. Pár meccs alatt bárki belerázódhat, és mivel minden piktogramokkal van jelölve, nyelvismeret sem szükséges hozzá. Engem nagyon megfogtak az illusztrációk, meg az apró poénok a játékban (a név után a San jelző stb.), és az, hogy a győzelmi pontok beszedésével a játékos gyakorlatilag önmagát szívatja. A sake ilyen kétélű használata miatt a játékosnak végig azon kell egyensúlyoznia, hogy legyen is sake-ja, de ne is legyen sár részeg, mert akkor hamar csapatjátékosként tetszeleghet a szellemek oldalán. Na igen, szellemek. Első hangzásra erősnek tűnhetnek, főleg azért mert egymás akcióit tápolják. De gondoljunk bele: a szellemekkel nem tudsz taktikázni, színtiszta szerencsén alapul a játékod, mert 5 játékosnál mire újra te jössz minimum 5-7 lap fel lesz húzva a pakliból, szóval egyáltalán nem tudsz előre tervezni. Ha a szamurájok kicsit résen vannak, kellő időben támadva egy támadással akár 4-6 szakétól is megfoszthatják a szellemeket, mivel ha éppen nem tud a szellem lapot kijátszani (sem a többi pajtása, hogy segítsen neki), akkor az egész sebzésnek megfelelő sakét bukja a csapat.
Megemlíteném még, hogy a játékhoz tartozik 4 helyszín is, különleges szabályokkal, amik tovább színesítik az amúgy is hangulatos játékmenetet.
Összességében nagyon szórakoztató játék, ajánlom mindenkinek akinek a Bang! és hasonló játékok tetszettek!
Fúúúú....ma volt szerencsém játszani vele, és nagyon jó volt