2012.07.25. 15:09, ROLL
Hangulat
Már a doboz képi világa is utal arra, hogy bizony az alkotók nem hagyták otthon a humorérzéküket, és szerencsére a mókás hangulatot az egész játékra sikerült átragasztani. Noha a szabályfüzet több mint 20 oldal, nem kell megrémülni, a játék maga elég egyszerű és elég gyors is. A szabályfüzetet meg érdemes elolvasni, hiszen a szabályokat taglaló két segítőnk (egy Goblin és egy Démon) elég jópofa hozzászólásokkal mulattatják az embert. Mondjuk a fél oldalas összefoglalót a Démon lefikázza, és elmondja tényleg tömören: „Építeni, harcolni, építeni, harcolni, pontozni. Ennyi az egész.”
Nah, de nézzük kicsit bővebben.
Áttekintés
Amúgy a fentebb vett démoni idézet valóban fedi a valóságot. A játék során két év telik el. Minden év azzal telik, hogy a kazamaták ura (ez ugye a játékos), építgeti a kis birodalmát. Föld alatti járatokat ásat a nyomoronc koboldokkal, halálos csapdákat telepít, és vérszomjas szörnyeket bérel fel. A év végén az időközben odasereglett kalandozók megpróbálják romba dönteni gonosz kis birodalmunkat, de reményein szerint jól elvéreznek ezen próbájuk során. Ezek után kezdődik egy új év, megint ásni, csapdákat venni, szörnyeket bérelni stb. Persze a sok buta kalandozó nem tanul egykönnyen, és újabbak próbálnak szerencsét az év végén, feltehetőleg ugyancsak kevés sikerrel. Ezután már csak számolni kell, és az nyeri a játékot, akinek a legtöbb pontja lesz.
Építkezés
Azt hihetnénk, hogy egy vérbeli főgonosznak a napjai csak henyélésből és a jóságos népek sanyargatásából állnak, de tévedünk. Nah jó, azért a szórakozás sem megvetendő, de a komoly munkáknak is meg kell lennie. Erre valók a hűséges hivatalnokaink, akik igyekeznek a legjobb tudásuk szerint elvégezni a rájuk bízott feladatot. Az építési fázis során a három hivatalnoknak nyolc különféle feladatot adhatunk. Minden évszakban új feladatokat adhatunk ki, így könnyen kiszámolható, hogy az egy évnyi építkezés négy körből fog állni. A körök elején elérhetővé vállnak a felbérelhető szörnyek, és a beépíthető termek. Ezek után minden főgonosz kiválaszt három feladatot a hivatalnokai számára. Ezt követően a hivatalnokok elindulnak ügyeket intézni (ne szépítsük, elvégzik helyettünk a kuli melót). Végül pedig jönnek a kellemetlen események, mint adók- illetve a bérek kifizetése. Gondoljunk csak bele, ha a mi szép világunkban ilyen az adó hivatal, akkor ott milyen lehet…tuti, nem akarnál ujjat húzni velük. Persze az évszakok végén mindig egy újabb kalandozó gyűlik a kazamatád közelébe, hogy az év végén megpróbáljanak betörni szerény hajlékodba.
Hivatalnoki ügyek
A hivatalnokok élete nem olyan unalmas mint a mi világunkban, hiszen a főnöknek a hivatása a gonoszkodás, így nem akár milyen legények lehetnek az ügyintézői. Szóval a három hivatalnokunknak az alábbi feladatokat lehet kiróni.
Élelem beszerzése: Ezt lehet szépen intézni, emberi módon. Fizetsz, és kapsz kaját. Persze ha már valaki korábban élt ezzel a lehetőséggel, akkor a következő vásárlónak már nehezebb dolga van, hiszen a falu készletei végesek, így marad az erőszakos elbitorlás. Sőt, ha valaki még ezek után megy be a faluba, annak az igazi gonoszság jut, a gyújtogatás és fosztogatás. Persze ilyenkor a jóhírünk némi csorbát szenved, de hát a gonoszságnak meg van a maga ára.
Népszerűség növelés: A fent említett jóhírünket visszaállítani lehet ezzel. Fáj kimondani, de néha kampányolni kell egy kicsit, mert a túl sok gonoszkodás esetleg túl erős kalandozókat, vagy ne adj Örd…akarom mondani Isten, magát a paplovagot is oda vonzhatja hozzánk, az pedig elég tökös legény.
Járatok ásása: Ezzel kommandírozhatjuk a kis koboldokat, hogy merre és milyen járatot bányásszanak.
Arany bányászása: A koboldok olyan buták, hogy imádnak dolgozni, szerencsénkre. Ha épp nem járatot ásatunk velük, akkor elküldhetjük őket aranyat fejteni. Meglátod, milyen boldogok lesznek.
Kobold vásárlása: Látom felcsillant a szemed, és jól gondolod. Több kobold, több járat…vagy több arany, végülis tök mindegy.
Csapdák vásárlása: Persze a legmodernebb csapdákkal szerelhetjük fel hajlékunkat, de nem mindegy mikor érkezünk a csapdakufárhoz. Ha túl korán, ha túl későn, akkor fizetni kell, de ha jókor érünk oda, akkor egész jutányos áron juthatunk a halálos hátékszerekhez.
Szörnyek felbérelése: Erre a legjobb hely a kocsma. Ott lazulnak a nehéz fiuk. Itt sem mindegy hányadikként érünk oda, hiszen aki később jött, az tud előnyösebb ajánlatot tenni. A szörnyek bére kajában, aranyban, vagy épp gonosz tettekben mérendő.
Terem vásárlása: Mi ér a labirintus néhány félelmetes terem nélkül. Ezeket egy jó kis belsőépítésztől vásárolhatjuk meg. Mindegyik teremnek van némi haszna, de leginkább az, hogy ott több szörny fér el, így többen tudják aprítani az óvatlan kalandozó brigádot.
Persze nem lehet minden alkalommal ugyan azt a lapot kijátszani, ezt egy elég okos rendszerrel megoldották a játék készítői. Így csak akkor nem tudunk egy akciót végrehajtani, ha nagyon figyelmetlenek vagyunk.
Kalandozók és a csata
Az év folyamán a kalandozók elkezdenek gyülekezni a gonosz birodalma előtt. Elég okosak ahhoz, hogy a legnagyobb gonoszágnak örvendő urat a legerősebb kalandozók veszik célba. Év végén összeszedik a bátorságukat, és bemerészkednek a gonosz birodalmába. Vannak harcosok akik elöl mennek, papok akik gyógyítanak, varázslók, akik képesek mindenféle kellemetlen mágiát használni, és akad tolvaj aki a csapdáinkat hatástalaníthatja. Jajj, majdnem kifelejtettem a Paplovagot, aki egyszerre jártas minden istenverésében, vagyis képes gyógyítani, varázsolni, és még a csapdákhoz is ért, hogy a pusztulat egye meg a fényességes lelkét. Persze nekünk meg ott vannak a szörnyeink, csapdáink, és maga a halálos labirintus rendszerünk. A kalandozónak minden egyes mezőért meg kell harcolni, és a sikerrel járnak, az a mező elveszíti félelmetes voltát, és felderített járattá „szelídül”. Persze az is lehet, hogy a kalandozóknak bele törik a bicskája az adott mezőbe, ilyenkor a legyőzött hős a börtönszint vendégszeretetét fogja élvezni.
Pontozás és titulusok
A játék pontozása összetett, így pontokat kapunk a börtönben aszalódó rabokért, a szörnyeinkért, a fel nem fedezett labirintusért, és persze a termekért, ha olyanokat sikerült venni. Persze levonás is jár, minden felfedezett labirintus lapkáért, és az adóhatóságnál nyilvántartott hátralékért is. A Pontozás csak egy dolog. Persze az nyer akinek a legtöbb pontja van, de azért nem árt tudni, hogy ki milyen titulust szerzett magának. Így lehet belőlünk a Sötét tettek ura, a Vájár fejedelem, a Koboldkirály vagy a Szörnyvezér, és még néhány más titulussal is gazdagodhatunk, amivel aztán az alvilági kocsmában lehet keménykedni.
Összegzés
A játék szerintem nagyon jó, és tényleg nagyon egyszerű. A játékosok leginkább a saját birodalmukat építik, és bár egymással versenyeznek, a játék során nem egymás kárára jutnak előre. A mókás szabályok, és helyzetek miatt általában jó hangulatú szokott lenni a játék. Én mindenkinek ajánlom, aki egy kicsit szereti a másik szemszögből nézni a dolgokat. Én eddig csak azt tudom felhozni hátránynak, hogy maximum négy játékos tud játszani vele egyidőben.
Hatalmas jó játék! Mindenkinek csak ajánlani tudom. Köszi az összefoglalót Roll!