Csatatestvérek Társas-, Stratégiai-, Kártya és Szerepjáték klub
Menü
 
USE THE FORCE

 

 
A hét kérdése
Milyen rendszeresen látogatod az oldalt?

Minden nap megnézem, hátha van valami új.
Majdnem minden nap megnézem.
Hetente-kéthetente ránézek.
Ha valahová belinkelik megnézem.
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatók
Indulás: 2011-08-06
 
Cikkek

TÁRSASJÁTÉK - Stronghold

2012.11.23. 11:09, Tibi-the-One
TÁRSASJÁTÉK - Stronghold

Stronghold – társasjáték ismertető
 
Gondolom mindenki olvasta Gárdonyi Gézától az Egri csillagokat (főleg mivel kötelező!!). Jómagam sem vagyok ez alól kivétel, sőt még a Szigeti veszedelmet is elolvastam. Hogy jön ez ide? Hát, nemes egyszerűséggel úgy, hogy ráakadtam egy játékra ami szinte tökéletesen visszahozza azt az élményt, amit még gyerekkoromban az említett művek olvasása közben éreztem. Maroknyi sereg, egy horda ellen, hős hadvezérek, bátor nők, irtózatos túlerő. Erről szól a Stronghold nevű játék is, amiben 2-4 játékos élheti át a várvédés minden mozzanatát és izgalmát is, bár itt nem magyarok és törökök, hanem emberek és orkok a harcoló felek. Mivel azonban az egységeket figura helyett kockák jelölik, igazából bárminek ki lehet nevezni az ellenfelet.
 

 

A hosszúra nyúlt bevezető után, fordítanék pár szót a játék kinézetére is. 2009-es játék révén, a megjelenítése igen szépnek mondható. A játéktábla sastávlatból ábrázolja a hét falszakasszal körbevett várat, van szép kis vizes árok is, és erdő, ahol a támadó csapat munkálkodik. A várfalon belül is nagyon szépen meg vannak jelenítve az egyes épületek, ezekre később kitérek. Az egységeket fakockák jelölik ugyan, de ez egyáltalán nem zavaró, sőt, szerintem az átláthatóságot nagyban megkönnyíti. Az egyetlen észrevételem, hogy a szép színes táblán néha könnyen eltűnik egy-egy jelző, így jól észbe kell tartani mit-hova helyezünk el, nehogy megfeledkezzünk róla! A karton jelölőkorongok viszont nagyon jól látszanak a táblán. A jelölőkön és a játékban is minden ikonnal van feltüntetve, amik teljesen egyértelműek, így a játék kellő gyakorlattal nyelvfüggetlen!
 
Na, hát ha így kitárgyaltam a küllemet, rögtön bele is csapnék a lecsóba, vagyis felületesen ismertetnék a játék lényegét, és a szabályrendszert.
A játékban, mint már említettem a támadó fél az orkok, a védő fél pedig az emberek erőit vezeti. Már a játék felrakásakor szembesülünk azzal az elképesztő ténnyel, hogy míg a védőn összesen 41 egységből tudnak gazdálkodni (amiből valójában csak 33-35 lesz egyszerre pályán maximum), addig az orkok serege minden fordulóban 14 egységet kap, s ebből gazdálkodhat. A védő akkor nyeri meg biztosan a játékot, ha 10 fordulóig megvédi a várat. 10 kör alatt az orkok 140 egységet visznek hadba, ami több mint háromszoros túlerő, a támadó javára! A játék ennek ellenére mégis igen kiegyensúlyozott, de főleg kiélezett és izgalmas. Természetesen nem csak a 10 kör lejátszása után érhet véget a játék. Ha a támadóknak sikerül áttörniük valamelyik falszakaszon, és egységek jutnak a városba, akkor a vár elveszett, a játéknak vége, és következik a győzelmi pontok összeszámlálása. Igen, a másik, ami szerintem zseniális ötlet, az az idő szorítása, ami végigkíséri a támadó és védő minden cselekedetét. Ugyanis a támadó játékos 10 dicsőség (győzelmi) ponttal kezdi a játékot, viszont minden egyes forduló után egy dicsőségpontot a védőnek ad. A támadónak tehát érdekében áll minél hamarabb betörni. Annak elkerülése érdekében pedig, hogy a győzelmi pontoknál ne az legyen, hogy elég hat kört lejátszani, hogy kiderüljön ki nyer, bevezettek a fejlesztők bizonyos dicsőség szerző lehetőségeket a játékba! A támadók részéről ezek megszerezhető dicsőségek, mint például a „áldozz fel 12 goblint a mágia oltárán a játék folyamán” vagy a „ostromolj egy falat egyszerre 4 trollal” és ilyesmik. Ha bármelyiket teljesíted, a játék végén kapsz értük győzelmi pontot. A védőnek elnyerhető, és elveszíthető pontjai is vannak. Elnyerhetőek például azok, amiket úgy szerezhet meg, hogy a királyi testőrséget nem vonja harcba, hanem a palota őrzésére küldi őket (ez gyakorlatban annyit jelent, hogy semmit nem csinálnak, csak állnak a palota épületén). Ebben az esetben a 6. körtől kezdve a védő egy készletből +1 dicsőséget kap. Veszíteni úgy tud dicsőséget, ha lemond egy pontról valami komolyabb előny érdekében. Ilyen előny például a nők bevonása a harcba, vagyis valójában a termelésbe, így az adott fordulóban egy épületben gyorsabban tudunk termelni. A másik nagyon hangulatos dicsőségpont vesztés az, amikor a börtönből kiengedik a védők a rabokat, így gyakorlatilag egy legerősebb és egy közepes erősségű egységet nyernek, viszont egy dicsőségpontot ehhez fel kell áldozni.
 
A játék lényegét az előbb nagyjából leírtam, következzen most a játékmechanizmus. A játék egy fordulója hat fázisból, és egy ostrom szakaszból áll. Minden fázishoz tartozik egy kártya, amin ikonokkal jelölve van, hogy mit hajthat végre a támadó az adott fázisban. Csupán az első és hatodik fázis lesz fix (vagyis a beszerzés, és mozgósítás), ugyanis a többi fázisnak több kártyája is van, amiből véletlenszerűen kell kihúzni azt, hogy a támadó serege mit csinálhat az adott fázisban. Például az ostromgépek gyártása fázisban az egyik kártyán katapult és faltörő kos, a másikon balliszta és katapult, a harmadikon ostromtorony és trebuchet van, és így tovább. A játék elején tehát a támadó húz két lapot minden fázisra (2-5-ig), és kiválasztja, hogy melyiket szeretné megtartani, vagyis használni a játék folyamán. Kizárólag az így kiválasztott lap által engedélyezett akciókkal operálhat a támadó. Ebből is látszik, hogy minden játékban más-más eszközzel, más-más taktikával kell játszania a támadónak, és ezért a védőnek is! A támadó fázisai tehát sorban: Beszerzés (egységek és nyersanyag begyűjtése), Ostromgépek gyártása, Felszerelések gyártása (létra, kötél, pajzsok, zászlók, stb), Kiképzés (tüzérek rendelhetők az ostromgépek mellé, a goblinoknak íjat adhatunk stb) Rituálék (különböző sötét mágiák létrehozása), Mozgósítás (egységek mozgatása). A támadó ezeken a fázisokon kell sorban végigmenjen. Minden akcióért nyersanyaggal (fa) és/vagy egységekkel fizet (akik pl megépítik az ostromgépeket). Ilyenkor a védő mindig annyi homokóra jelzőt kap a támadótól, ahány egységet a támadó az akció véghezvitelére felhasznált. Miután a támadó befejezte a fázisát, a védő a megszerzett homokóra jelzőit elköltheti a várban. A különböző cselekedetek változó mennyiségű idő alatt készülnek el, ezt jelzik a homokórák. Egy ágyú legyártása például igen borsos árat követel, 4 homokórára van szükség hozzá. Ha a védő elhelyezett 4 homokórát a kovácsműhely megfelelő részében elkészült az ágyúja. Nem szükséges azonban egyszerre elkölteni a homokórákat, elég, ha az egyik körben raksz az ágyúkra kettőt, és majd egy későbbi körben fejezed be. Ezzel a remek ötlettel jelképezi a játék, hogy ha elküldesz egy rakás gyenge goblint építkezni, lassabban lesznek kész, mintha egy erős troll végezné el ugyan azt a munkát, vagyis a védőknek több ideje marad felkészülni. Hova költheti el a védő a pontjait? Számos helyre! Ilyen helyek a Kovácsműhely (ágyúk, és különböző szurkos üstök gyártásának helye), Barakkok (egységek kifejlesztése, de nem termelése!!), Asztalosműhely (falak megerősítése, kapu megerősítése, hajítógépek), Őrtorony (goblin szabotőrök lefülelése), Felderítők szállása (csapdák kihelyezése az erdőben, ellenfél ostromgépeinek megrongálása), Katedrális (áldás kérése az íjászokra, mennyei fény és hasonlók). Emellett a védő arra is használhatja a homokórákat, hogy az egységeit a váron belül mozgassa egyik helyszínről a másikra. A védő rendelkezésére áll még két hős is, akiket a játék folyamán nem lehet megölni, és mindig azt a falszakaszt erősítik különböző bónuszokkal, amelyiken éppen tartózkodnak (elég erős képességeik vannak). 
 
Lényegében már csak a harcrendszer maradt hátra, ami szerencsére pofon egyszerű. A fehér egységek (íjászok, goblinok) ereje 1, a zöldeké (orkok, kardharcosok) 2, a pirosaké (veteránok, trollok) 3. Az ostrom előre megszabott sorrendben kerül lejátszára, először a távolsági támadások kerülnek kidolgozásra (először a védő ágyúi tüzelnek, majd a támadó ostromgépei, majd az íjászok, végül a goblinok, ha ki vannak fejlesztve). Ez után a közelharc (először az üstök pusztítanak, utána jönnek a különböző hatások, majd a tényleges harc). Az utolsó fázisban a faltörő kos (ha van játékban, és van elegendő kezelője) rongálhatja a kaput is. A harcban egyszerűen csak összeadjuk a harcoló felek egységerőit, és megállapítjuk ki nyerte a harcot, és mennyi ponttal. Például 2 kardharcos 2*2 erő, ha egy sértetlen falon állnak, akkor a mellvéd biztosít nekik még +2 erőt, tehát 6-os lesz a védő ereje. Ha ezt a falat a támadó 2 orkkal és egy goblinnal ostromolta (2 ork az 2*2 +1 a goblin miatt), akkor az ő ereje csak 5, vagyis a védő nyert egy fölénnyel. Ilyenkor 1 egységerőnyi kocka (jelen esetben a goblin) kerül eltávolításra. Kicsit megszínezi a helyzetet a hősök jelenléte, és a fal megerősítése. Ugyan az a két kardharcos egy hős támogatásával megerősített fal mögött akár 9-10-es erőértéket is felvehet, ami már akár 3 troll visszaverésére is elegendő…
 
A játékról csupa jó véleményem van. A támadó hatalmas számbéli fölényét remekül ellensúlyozza, hogy jórészt hullámokban tud csak a várfalhoz érni, és közben halálos nyílzáporral kell szembenéznie, ugyanakkor a védő abból a 33 (börtöntöltelékekkel együtt 35) figurából gazdálkodik az egész játék alatt, amit az elején felpakol a táblára. Ha meghal embere nem kap újat. Nagyon jó továbbá, hogy a támadó minden lépésébe bele lehet piszkítani védőként, ugyan akkor természetesen sosem lesz elég időnk (homokóránk), ahhoz, hogy ezt meg is tegyük, tehát megint ott vagyunk mint Yggdrasilban, hogy most akkor melyik szívást válasszam, melyik a legkisebb? Rengeteg nagyon hangulatos elemet kihagytam a leírásból most (goblinok őrjöngése, orkok önfeláldozó fal felrobbantása, mint Helm szurdoknál) a katapultok tüzelési módja, és hasonlók. A játék ráadásul nyelvfüggetlen, így az is bátran belevághat, aki nem tud angolul, de el tudják neki magyarázni a szabályokat. Két ugyan olyan játék sem sűrűn lesz lejátszva, köszönhetően a véletlenszerű fáziskártyáknak a támadó részéről. Tudnék még sorokon keresztül áradozni a játékról, mert engem nagyon megfogott, teljesen elnyerte a tetszésemet, ugyanis számomra rendkívül újszerű a játékmenet, és végig feszültségben tartja a játékosokat! Bátran ajánlom bárkinek, aki szereti a bevezetőben említett műveket, a Helm szurdoki csatát, vagy bármilyen ostromjátékot!
 
4 hozzászólás
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
2012.11.26. 22:41
ROLL

Jó cikk, ígéretes játék 

Legközelebb, ha erre jársz, mindenképp dobd be a táskádba.

Amúgy ebből jó kis Games Day játékot lehetne eszkábálni 

2012.11.26. 19:37
Tibi-the-One

Örülök, hogy tetszik! Nem tudom mikor jutok legközelebb klubba (ha lesz szilveszteri móka akkor arra biztos megyek), de ha úgy alakul leviszem ezt is, meg más játékokat is kipróbálásra!

2012.11.26. 19:19
Fecka

Ezt is néztem már BGG-n, már akkor is tetszett, de így olvasva a cikket még inkább kíváncsi lettem!
Köszi a cikket! Jó lett. 

2012.11.26. 18:49
Nagypapi

Jó lett a cikk, a játék pedig érdekesnek hangzik! Most már csak ki kellene próbálni...

Utolsó hozzászólásokÚjabbak 1 KorábbiakLegelső hozzászólások
 
Cikkek
Friss bejegyzések
2014.05.08. 14:59
2014.04.08. 13:29
2014.03.24. 14:11
2014.02.24. 13:18
2014.02.06. 10:21
Friss hozzászólások
 
Esemény naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Ovasgantni való blogok
 
Linkek
 

Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!