2013.02.23. 11:08, ROLL
Gyűjtögetős kártyákról
A gyűjtögetős kártyák, vagyis a CCG (Customizable Card Game) élete 1993-ban a Magic: The Gathering játékkal kezdődött. Mára megszámlálhatatlan követője akadt, bár a Magic mind a mai napig a legelterjedtebb mind közül. A gyűjtögetős kártyák alapja, hogy mindenki saját maga válogatja össze, hogy milyen lapokkal kíván játszani, és az általa összeállított paklival igyekszik legyőzni az ellenfelét. A rendelkezésre álló több száz vagy akár több ezer lapból mindenki a maga stratégiájának megfelelő paklit tud építeni. Persze léteznek kezdő paklik, amik egy nagyjából használható alapot nyújtanak. A későbbiekben ezt az alapot lehet bővíteni kiegészítő boosterek vásárlásával. A játék attól lesz gyűjtögetős, hogy az ember nem tudja előre, hogy milyen lapokat kap, amikor megvesz egy csomag kártyát. Abban biztosak lehetünk, hogy van benne 1-2 alapvető lap, ami mindenképp szükséges a játékhoz. Lesz benne egy nagy adag gyakori lap, néhány nem gyakori, és egy-két ritka. A lapok erőssége természetesen összefügg a gyakoriságával. Az a vakszerencsére van bízva, hogy az általunk „gyűjtött” sémába passzolnak-e azok a lapok, amiket a boosterben találtunk. Ha nem, akkor jöhet a csere-bere a hobbitársakkal. Könnyen beláthatjuk, ha az ember több boostert vesz, akkor több ritka lapja lesz, így erősebb lapokkal játszhat. Ezzel a kiadó megoldotta, hogy folyamatos vásárlást generáljon, a játékosok pedig ha versenyezni is akarnak, akkor bizony vásárolni fognak, hogy kellőképp erős lapokkal vértezzék fel magukat. Az LCG rendszer kicsit másként működik.
Az LCG mint gyűjtögetős kártya
Az LCG szintén valamilyen témával felruházott stratégiai kártya, ahol a játékosok szintén maguk által összeállított paklikkal küzdenek meg egymás ellen, de mégis van eltérés a CCG-hez képest. A fentiekkel ellentétben az LCG nem véletlenszerűen összeállított boosterekkel dolgozik. Itt is van egy alapdoboz, amivel a játékosok elkezdhetik a játékot. Ez az alapdoboz rendszerint elég lapot tartalmaz, hogy két játékost bevezessen a játékba, és kipróbálhasson néhány eltérő összeállítást. Ám a későbbiekben a játékosok egy-egy kiegészítő megvásárlásával minden lapot megkapnak. A kiegészítők megvásárlása nem első sorban erősebbé, hanem változatosabbá teszi a játékot.
Miért jobb, mint a CCG?
Igazából nem mondhatnám, hogy jobb, vagy akár olcsóbb lenne, mint a CCG (Customizable Card Game). Inkább csak kiegyensúlyozottabb. Nem annyira van szerepe annak, hogy ki mennyi pénzt fordít a játékra. Persze az LCG esetében is legalább két alapdoboz kell az embernek, hogy igazán jó decket tudjon építeni, de az már mellékes, hogy egy booster-ből egyet vesz, vagy húszat. Mivel minden booster tartalmaz minden lapból annyit amennyi egy pakliban maximum lehet, így aztán nem sok értelme van belőle többet venni. Ráadásul attól sem kell félni, hogy az ellenfél szerencsésebb kézzel bont, hiszen minden booster ugyanazokat a lapokat tartalmazza. Bár így a játéknak, a sokak által szeretett cserélgetős, igazi gyűjtögetős hangulata elvész, az kétségtelen, hogy az erőviszonyokat jobban kiegyensúlyozza.
Lássuk az LCG felhozatalt
Bár nem nagyon vagyok járatos minden LCG-ben, azért megpróbálok néhány sort írni azokról is, amikkel még nem volt szerencsém játszani.
George R. R. Martin nagysikerű és mostanában igencsak népszerű Tűz és Jég dala regénysorozat, vagy ahogy a legtöbben ismerik a Trónok harca világának kártyajátéka. Természetesen a hét királyság, vagyis Westeros vastrónusáért megy a csata, és valamely nagy nemesi családdal szállhatunk harcba a hatalomért. A játék során, az intrika, a diplomácia és a stratégia egyaránt fontos szerepet játszik.
A legtöbb kártyával ellentétben ezt egyszerre akár négy játékos is játszhatja, ám az átlagosnál kicsit hosszabb játékidővel, 1-2 órával kell számolni.
H. P. Lovecraft közel 100 éves hátborzongató novellái által ihletett kártyajáték, melyben a mérhetetlen vének, szörnyeik, és elvakult híveik csapnak össze az emberiség nyomozóival, akik megpróbálják a megakadályozni, hogy szeretett világunkat a külvilági lények uralmuk alá hajtsák. Természetesen novellákból jól ismert komor nyomasztó hangulat a játékban visszaköszön, ahogy a nyomozók igyekeznek a mítosz végére járni.
A játékot ugyan csak két játékos játszhatja, ám aránylag gyorsnak mondható a maga 30-60 perces játékidejével.
A Warhammer fantasy öreg világán játszódó kártyajáték, melyben mára már számos fajjal vonulhatunk harcba. A Rend erő között a Birodalom harcosai, a Törpék, és a Nemes elfek mellett a gyíkemberek veszik fel a harcot a káosz szolgái, az orkok, élőholtak és a sötét elfek ellen. A játék során az ellenfél városát kell elpusztítani és felégetni.
A játék mostanáig csak a kétjátékos rendszert támogatta, ám egy hamarosan megjelenő kiegészítőnek hála már lehetőség lesz egyszerre négyen is játszani. Jelen állapotában közepes, 60 perces játékidővel számolhatnak a játékosok.
Azt hiszem a Star Wars világ senki számára nem igényel különösebb bemutatást. A játék elsősorban a klasszikus trilógia eseményeire és szereplőire épít. Természetesen az Erő világos és sötét oldala harcol egymással. A birodalom és a Sithek az idő múlásával erősödnek, ahogy lassan terjeszkedve maguk alá gyűrik az utolsó szabad világokat. Ezzel szemben a felkelők és a Jedik igyekeznek minél komolyabb károkat okozni a birodalmi gépezetben.
A Star Wars kártya két játékos részére nyújt szórakozást, és 30-60 perc alatt játszható le egy összecsapás.
A Netrunner egy halottaiból feltámasztott kártyajáték, amit az FFG a saját futurisztikus világába az Androidba illesztett be. A játék leginkább a klasszikus értelembe vett cyberpunk világot idézi, ahol megavállalatok igyekeznek minél nagyobb profitot termelni, nem törődve azzal, hogy emiatt min és kin kell keresztülgázolnia. A játék során a virtuális világban feszülnek egymásnak a megavállalatok rendszergazdái és a hackerek. Az összecsapásban támadó, kódfejtő és tűzfal programok bevetésével próbálják megszerezni, avagy megvédeni a jövő legnagyobb értékét, az információt.
A Netrunner nagyon hamar egy népszerű játék lett, pedig még csak egy alapdobozzal büszkélkedhet, amivel két játékos mérheti össze erejét egy kb 30-60 perces harcban.
Végül, de nem utolsó sorban a szintén nagyon népszerű Gyűrűk ura témában megalkotott játék, amelyben a többi játékkal szemben nem egymás ellen, hanem egymást segítve játszanak a játékosok. J. R. R. Tolkien részletesen megalkotott Közép-Földe világa szintén nem igényel bemutatást, ahogy a jó és gonosz erői sem. A játékos (akár egymagában) vagy játékosok a világ jóságos teremtményeivel szállnak harcba, és igyekeznek teljesíteni a játék által rájuk kiszabott küldetéseket.
Ahogy fentebb is írtam ez a játék akár egyedül is játszható, de négy játékost is tud kezelni. A játékidő pedig 30-90 percig terjedhet.
Na tsá, szivesen részt vennék egy ilyen klub napon, sőt már emilben érdeklődtem is tavaly , hogy lenne-e kedv hozzá, de a kutya se válaszolt. Na de hogy on is legyek, tudok hozni Cthulhu, Netrunner, LOTR deckeket és szivesen meg is tanítom ezeket a játékokat....
Fecó