2011.12.07. 15:30, Tibi-the-One
Dawn of Worlds játék ismertető
Mindenek előtt szólni kell arról, hogy a játékról az LFG.hu oldalain már megjelent egy cikk, bár szerintem az kevésbbé részletesen elemzi magát a játékot, így akinek tetszett az az iromány, annak az alábbi sorok még tágabb betekintést engednek ebbe az igen egyedi játékba.
Itt jegyezném meg azt is, hogy igazából ez nem egy szerepjáték, de valahogy nem tudtam a meglévő cikkek alapján besorolni. Mivel szerény véleményem szerint a játénak első sorban a szerepjátékosok körében lesz népszerű, így bátorkodtam ebbe a kategóriába sorolni.
Nem is szaporítom a szót, lássuk, hogyan teremthetünk egy igazán jó kis világot.
Ha kalandmesterkedik az ember általában eljön a pillanat, amikor úgy gondolja szeretné a játékosokat egy olyan világba kalauzolni, amit ő teremtett. El is kezdi az egyszerűnek koránt sem mondható világteremtést, majd beletörik a bicskája, vagy pedig nem lesz túl változatos a világ. Gyakran káoszba fajulhat a próbálkozás, vagy akár szép csendben el is kallódhat a hetek és hónapok múltán, a lelkesedés csökkenésével egyenes arányban. Így hát nagyon ritka, hogy az ember egy jól működő saját világban tudjon mesélni. A következő játék ebben segít, mivel egy kooperatív, kb 6-8 órás játékalkalom alatt Te és barátaid egy mozgalmas világot alkothattok a semmiből. Ehhez nem kell más mint ceruza, papír, egy szorgalmas jegyzetelő (aki játékos is lehet), és valaki akinek minimális rajztudása van (szintén lehet játékos), plusz némi képzelőerő.
A játék pofon egyszerű. Három koron át formáljátok a világot és annak történelmét. Minden kor minimum öt körből áll. Az ötödik kör végén a játékosok szavaznak, ha a többség szeretné, átléphetnek a következő korba. Ha ez nem történik meg a játék folytatódik az adott korban, egészen a tízedik körig. Ha ennek a körnek a végén akár csak egy játékos is továbblépne, akkor nincs mese, a világ a Másodkorba lép. Amennyiben a játékosok közül senki nem lépne tovább, nincs korváltás.
A játékosok isteneket testesítenek meg a világban, akik formálhatják azt kényükre-kedvükre. Mindenki hatalompontokból dolgozik, amik számát a köre elején 2d6-tal állapít meg. Módunkban áll ezeket mind elkölteni, de raktározni is. Az a játékos azonban aki 5 vagy kevesebb ponttal zárja a körét, a következő körben +1 pontot kap. Ha ismét kevés pontja marad, akkor +2-t, és így tovább a +3-as maximumig.
A játék mind három korában más-más pontértéke van az akcióinknak. Az Első korban a környezetformálás olcsó. Létrehozhatunk hegyláncokat, folyót, tavat, erdőt, sivatagot, bármit amit kitalálunk. Van egy Területformázás opció, ezzel 2 cm területet alakíthatunk ahogy csak akarjuk. Mi házi szabályként bevezettük, hogy erdőknél, és talajnál ez 2 cm^2 legyen, vagy egy 2 cm átmérőjű kör, és a folyókat pedig jóval hosszabbra húzhattuk egységnyi pontért, mint 2 cm. Külön cselekedettel kialakíthatunk klímát is, mi erre is ráhúztunk egy házi szabályt, mert butaságnak tartottuk 2cm-s darabokból klímát kialakítani. A Másodkorban a fajok teremtése kerül kevés pontba, az Első kor 22 pontjához képest (ami kb 4 kör szorgos kuporgatás), most mindössze 6 pontért fajt hozhatunk létre. Megjelenhetnek a faj bajnokai, úgymond avatárok, akik szintén képesek kisebb nagyobb csodatételekre, vagy akár hadsereg toborzására is. A fajok városokat alapíthatnak, fejleszthetik a civilizációjukat (ezzel pl elérhetjük hogy a fajunk kivételesen jó legyen páncél gyártásban, hajózásban, vagy földművelésben). A Harmadkorban olcsó szervezeteket létrehozni, hadsereget gyártani, várost fejleszteni. A játékban létrehozhattok vallási szektákat más játékosok által kreált népek városaiban is, így az eredeti pontköltségtől valamivel drágábban ugyan, de irányítani tudjátok egymás fajait is. Ebben a korban zajlanak le a politikai és katonai csaták a népek között, szövetségek köttetnek és borulnak fel. A játékban lehetőség van hadseregeket létrehozni és irányítani, ehhez járul egy pofon egyszerű harci szabály, ami hadseregenként egy D6-os dobást jelent, módosítva a megfelelő +1, vagy -1 módosítókkal. Fontos, hogy mivel egy kooperatív játékról van szó, amiben ráadásul semmi garancia nincs arra, hogy a népedet éppen te vezeted hadba (lehet hogy egy másik játékos, aki a szektája befolyását használja), a háborúzásnak nagyon kevés kára marad a vesztes és nyertes fél népében. Egy háború kimenetele legtöbbször annyi, hogy a felek hadsereget veszítenek, ÉS a történelembe beíródik, hogy ekkor és ekkor az egyik nép legyőzte a másikat. Természetesen lehetőség van lerombolni más városát, és a térképről eltüntetni, bár ez elég etikátlan, ha nem egyezik bele az érintett fél is. Ilyenkor a támadónak annyi pontot kell fizetnie, amennyit a másik játékos a városba beletett (kicsit mint Citadellában). Szerintem azonban továbbra is fontos, hogy a háborúnak általában semmi komolyabb játékbeli következménye nem lesz. Persze a játékosok kitalálhatják, hogy a győztes ezen túl megszállva tartja az adott területet és sarcoltatja, de ez nem befolyásolja egyik fél hatalompontjait sem.
Még egy nagyon ötletes dolog van a játékban, ez pedig az idő múlása. Az Első korban egy kör 500 évnek felel meg, a Másodkorban 100-nak, a Harmadkorban 1-5 évnek.
Mi értelme van egy játéknak amiben nincs nyertes?
Hát csupán annyi, hogy a Harmadkor utolsó köre után lesz egy világotok, ami valószínűleg változatos környezetű, mégis jól felépített, tele van fajokkal, akiknek városaik vannak, minden városnak más-más fejlesztése, a fajok más-más téren érnek el újításokat, a népeknek más-más kultúrája lesz, hatalmi harcok alakulnak ki, uralkodók váltják egymást, és kötnek más népekkel szövetséget. A tájegységek el lesznek nevezve, ami már önmagában beindítja az ember fantáziáját egy jó kis kalandhoz. Mind ez papírra vetve, időrendi sorrendben. A nemzetek uralkodói a jelenlegi királytól a legelsőig visszavezethetőek, csak úgy mint a dicsőséges, vagy éppen elbukott háborúk. És ami a legjobb az egészben, hogy nem egy embernek kell kitalálnia. Ez egy részről nagy könnyebbség, másrészről minél többen játsszák, annál többféle gondolat tevődik hozzá a világhoz, ezáltal varázsolva azt változatossá. Játék közben én sokszor kaptam magam azon, hogy „basszus ez nekem eszembe sem jutott volna”, vagy kiáltott fel valamelyikünk, hogy „fú ez de jó”. Harmadrészt pedig rendkívül jó móka, észre sem veszi az ember azt a 6-8 órát amit eltöltenek játék közben. A mi világunk nem sokára kész lesz, ha elkészül akkor valahogy bedigitalizálom és valahogy feljuttatom a tárhelyre. :)
Ui.: ha valakiknek lesz egyszer kedve ne felejtsen el szólni, mert én nagyon szívesen benne lennék még egy ilyenekben, és a térképrajzoló szerepét is felvállalom :D
Uui.: Szabálykönyv a Tárhelyen: //csatatestverek.gportal.hu/portal/csatatestverek/upload/708623_1323267969_09623.pdf
...[folytatás]...Egy szó mint száz, nagyon jól éreztük magunkat játék közben, majd valamikor lefényképezem a térképet és felrakatom Rolanddal a tárhelyre.
Egyébként nem csak fantasy világot csinálhatsz, csinálhatsz naprendszert is amiben bolygókat helyezel el hasonló módon (aztán a bolyógat is megcsinálod ugyan így, de az már perverzió xD), de egy országméretű várost is, amiben nem fajokat hanem bandákat helyezel el, ha valami CP/Shadowrun félét játszol, bár ezeket nem ismerem annyira.
Végeztem a válasszal :D